بازاریابی دیجیتالهوش مصنوعی

تاثیر هوش مصنوعی بر دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۱

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

همزمان با پیشرفت هوش مصنوعی، توانایی آن برای استفاده در استراتژی های دیجیتال روبه افزایش است زیرا برای اغلب شرکت ها دیدگاهی بسیار ارزشمند می سازد.

هوش مصنوعی توانسته است با بسیاری از قابلیت هایی که دارد استراتژی دیجیتال مارکتینگ را دچار تحولی عظیم کند. هوش مصنوعی داده هایی را جمع آوری می کند و سپس به تجزیه و تحلیل هدفمند آنها می پردازد که شاید بتوان گفت هنوز راهکار جدیدی پیدا نشده است تا بتواند بر آن غلبه کند.

هوش مصنوعی در محصولات دیجیتال آینده نقش مهمتری پیدا می کند پس بهتر است که استفاده و بهبود آن در صنعت شما به ویژه در زمینه بازاریابی دیجیتال در اولویت قرار گیرد. هوش مصنوعی آینده دیجیتال مارکتینگ را دچار یک انقلاب بزرگ خواهد کرد که زمینه های استفاده آن را می توان در فیلم ماتریکس یا حتی شرکت خودروسازی تسلا مشاهده کرد.

دیجیتال مارکتینگ چه ارتباطی با هوش مصنوعی دارد؟

برای آنکه به این رابطه عمیق پی ببریم ابتدا نیاز است که تعریف کمی درباره هوش مصنوعی بدانیم. هوش مصنوعی در حقیقت توصیفی است که برای ماشین و کامپیوتر استفاده می شود. عملکردهای شناختی انسان را یاد می گیرد و شبیه سازی می کند و چه بسا از حل مسئله ذهن انسان بهره می برد تا بهترین چیزی را بسازد که به انسان و ذهن انسان بسیار شباهت دارد.

استفاده از هوش مصنوعی در برندهای برتر دنیا

هوش مصنوعی حوزه ای از علوم کامپیوتر است که سعی می کند ماهیت هوش را درک کند و ماشین هوشمند جدیدی تولید کند. هدف این ماشین هوشمند این است که بتواند دقیقا مانند انسان داده هایی را بگیرد، بخواند، به آنها فکر کند، پاسخ دهد و کارهایی را انجام دهد که دقیقا اگر انسان بود آنها را انجام میداد.

طی سالیان گذشته دیجیتال مارکترها در استفاده از هوش مصنوعی در استراتژی های دیجیتال خود مردد بودند، اما امروزه می بینیم که نه تنها اغلب آنها آن را پذیرفته اند بلکه بیشتر برندهای برتر دنیا مانند آمازون، اسپاتیفای نیز از هوش مصنوعی استفاده می کنند و در بهره مندی از آن تا الان موفق بوده اند. مثلا  آمازون، تمام خریدها و بازدیدهایش را براساس جستجو و با استفاده از مکانیزم های هوش مصنوعی انجام می دهد و کاری می کند که به هرکس براساس علایق و جستجوهایی که انجام می دهد همان محصولات مرتبط برایش نمایش داده شود. این فرایند باعث شده است که تبدیل به مشتری برای این بیزینس افزایش پیدا کند.

هوش مصنوعی و سئو

ماشین ها در حدود سه الی ۴ دهه گذشته نمی دانستند سئو چیست و کاربرها به مرور با جستجویشان و کلیک کردن روی سایت هایی که به دنبال آنها بودند، به ماشین ها یاد دادند که باید به دنبال چه باشند و برای بهینه سازی چه کاری انجام دهند. به مرور زمان ماشین ها در فرایند سئو بیشتر به کار آمدند به طوری که یاد گرفتند که چه نتیجه ای را به هر کاربر نشان دهند. هنگامی که ماشین ها یاد گرفتند که کدام نتیجه با هر جستجو مطابقت دارد، بازاریابان سعی کردند که در ایجاد محتوای آنها کمک کنند و آنها را بهبود ببخشند یعنی دقیقا آن محتوایی را بنویسند که کاربر می خواهد بخواند.

متخصصین سئو و موتورهای جستجو بیشتر از گذشته به SERP توجه دارند و از الگوریتم های گوگل طوری استفاده می کنند تا دقیقا به سوالات کاربران در حوزه موردنظر خود پی ببرند. به گونه ای که در گذشته با استفاده از روش های سنتی به سختی می شد به این سوالات پی برد. متخصصین سئو داده هایشان را از کلمات کلیدی متداول یا به عبارتی عنوان ها و حتی منبع لینک ها پیدا می کنند و بهترین عملکرد آنها را جمع آوری می کنند.

آنها بسته به فناروی هوش مصنوعی این اطلاعات را رتبه بندی می کنند و تصمیم می گیرند که بهینه سازی و سئو آنها به چه شکل باشد. نتیجه می گیریم که سئو نیز در این فرایند پیچیده دیجیتال مارکتینگ دچار تحول بزرگی شده است. فرایند پیچیده سئو در عین حال که ساده است می تواند در اغلب موارد بسیار دشوار باشد، چه بسا که شما قصد استفاده از فناوری هوش مصنوعی را نیز داشته باشید.

هوش مصنوعی در حقیقت بخشی از بازاریابی دیجیتال امروزه است که اکنون طیف وسیعی از مزایا و آپشن ها را دارد. اگر تا الان از هوش مصنوعی برای کسب و کار خود استفاده نمی کردید سال ۲۰۲۱ بهتر است زیرساخت های آن را فراهم نموده و در استفاده از آن به طور هدفمند بهره ببرید.

۲ روش استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

همانطور که بیان شد هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی دیجیتال انقلابی بزرگ ایجاد کرده است به طوری که به دلیلی توانایی تصمیم گیری سریع و دقیق مبتنی بر داده توانسته رشد چشمگیری پیدا کند. در ادامه به بررسی چند روش برای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال می پردازیم.


۱- تشخیص و تجزیه و تحلیل اطلاعات کاربر

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به استراتژی کسب و کار مرتبط است که در حقیقت با جمع آوری اطلاعات مشتریان و فیلتر کردن آنها، نوعی رویکرد مشتری مداری را در کسب و کار شما ایجاد می کند.

وقتی CRM با فناروی های هوش مصنوعی در داده های بزرگ ترکیب می شود می تواند اطلاعات کاربر را از سیستم عامل های مختلف دریافت کند، دیدگاه های دقیق را به دست آورد و نیازهای مشتریان را نیز شناسایی کند تا شرکت ها بتوانند یک استراتژی بازاریابی موفق مشخص کنند.

نکته مهم اینجاست که اطلاعات رفتاری کاربر در حقیقت منبع مهم برای تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی است. مثلا یک کاربر چه صفحاتی را جستجو می کند، چه محصولاتی می خرد یا از چه ابزارهایی استفاده می کند، اینها نمونه اطلاعاتی است که از طریق هوش مصنوعی جمع آوری می شود و به وسیله بازاریابان تجزیه و تحلیل می گردد تا بتوانند نیازهای مشتریان بالقوه خود را آنالیز کنند تا در نهایت منجر به فروش بیشتر شود.

۲- ترکیب فناوری هوش مصنوعی (AI) با فناوری بصری (VR)

وقتی AR با VR روبه رو می شود در واقع یک تجربه جدید خلق می کند. مثلا کوکا کولا را در نظر بگیرید که تصمیم گرفت این دو عنصر را با همدیگر ترکیب کند و با استفاده از عینک هدست داخل یک سری بطری این دو را جلوه دهد. این کار باعث شد که تکنسین ها را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین با این کار نوعی روش جالب برای برقراری ارتباط با برند ایجاد کرد. ترکیب هوش مصنوعی و VR باعث می شود که تجربه کاربر جدید و نو شود همچنین باعث قوی تر شدن برند می گردد و حس وفاداری بیشتری را در مشتری ایجاد می کند.

منبع: گراندیما

بیشتر از دیجیتال مارکتینگ در اقتصاد دیجیتال بخوانیم:
شبکه‌های اجتماعی به کمک تجارت و بازاریابی در دوران کرونا و پساکرونا می‌آیند
بازاریابی دیجیتال؛ کسب و کار غیرحضوری
دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
از اینستاگرام برای ایجاد و تقویت برند تجاری یا شخصی‌تان استفاده کنید!
معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ: سئو چیست؟
دیجیتال مارکتینگ در بازار املاک و مستغلات باید تقویت شود
بازاریابی دیجیتال و تبلیغات اینترنتی یک فرصت طلایی
چگونه دیجیتال مارکتینگ به فروش بیشتر کمک می‌کند؟
رونق کسب و کار با بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
تاثیر بازاریابی محتوا (Content Marketing) و روابط عمومی دیجیتال (Digital PR)

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. بازتاب: 4 نکته بازاریابی مهم که از یوتیوبرهای جوان می توان آموخت : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: چقدر در بازاریابی دیجیتال هزینه کنیم؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: ۵ استفاده یادگیری ماشین که به بهره وری بیشتر سازمانها کمک می کند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: هوش مصنوعی می تواند خطر سکته مغزی را پیش بینی کند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 6، بهمن و اسفند‌ماه ۱۳۹۹ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا