کسب و کار هوشمند در ایران

نگاهی به وضعیت تبلیغات آنلاین در سه ماه گذشته ایران

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مهدیه اسماعیلی

تبلیغات آنلاین شکل گسترده‌ای از تبلیغات است که این روزها در کسب‌وکارها رواج زیادی دارد. اما صنعت تبلیغات آنلاین نیز به دلیل شرایط ناپایدار اینترنت در ایران اوضاع خوبی ندارد.

اندازه کسب‌وکار شما هرچقدر هم که باشد، تبلیغات مهم‌ترین ابزار برای برندینگ و افزایش شهرت شما است. از این رو بسیار مهم است که چگونه برای کسب‌وکارتان تبلیغات انجام دهید. بررسی‌ها نشان می‌دهد اعمال محدودیت‌های اینترنت در ایران طی ۳ ماه اخیر خسارت‌های قابل توجهی را به این صنعت وارد کرده است.

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای تبلیغات وجود دارد که در میان آنها تبلیغات آنلاین گستردگی بیشتری دارد. تبلیغات آنلاین درواقع همان مطالب تبلیغاتی هستند که وقتی درحال مطالعه یک مقاله در وبسایت موردنظرتان هستید، در پایین صفحه مشاهده می‌کنید. ابن تبلیغات می‌توانند در کناره‌ها یا در وسط صفحه قرار بگیرند و نظر مخاطب را به خود جلب کنند. این تصاویر که به صورت ثابت یا متحرک هستند برای جذب کاربر و کلیک طراحی شده‌اند تا او را به وبسایت تبلیغ‌کننده ببرند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

وضعیت تبلیغات آنلاین در جهان

به صورت کلی تبلیغات آنلاین در جهان صنعتی روبه جلو و پیشگام به حساب می‌آید. یکی از کشورهایی که توانسته عملکرد قابل قبولی در این صنعت از خود به نمایش بگذارد، ایالات متحده است. وضعیت تبلیغات آنلاین در این کشور در سال ۲۰۲۱ رشد قابل توجهی را تجربه کرد. در طول سال گذشته این صنعت توانست با احیای بودجه‌های بازاریابی وهجوم مصرف‌کنندگان با افزایش درآمد ۳۵.۴ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شود. گفته می‌شود چنین رشدی بالاترین میزان از سال ۲۰۰۶ تاکنون است. همچنین اقتصاد دیجیتال در ایالات متحده ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.

تبلیغات آنلاین چه مزایایی دارد؟

تبلیغات آنلاین در مقابل تبلیغات سنتی قرار دارد. یعنی آنچه که تاکنون در بیلبوردهای کنار جاده یا در تراکت‌ها و پوسترهای کاغذی مختلف دیده‌اید.

تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی مزایای زیادی دارد که باعث شده در سال‌های اخیر بسیاری از کسب‌وکارها تبلیغات خود را به این سمت سوق دهند. یکی از این مزایای هزینه تمام شده برای تبلیغات آنلاین است که بسیار پایین‌تر از تبلیغات سنتی است.

از دیگر فواید تبلیغات آنلاین این است که شما می‌توانید به طور دقیق متوجه شوید که چند نفر تبلیغ شما را دیده‌اند، چند نفر روی تبلیغ کلیک کرده و به وبسایت مورد نظر شما رفته‌اند و در نهایت اینکه چه کسانی تحت تاثیر تبلیغات از وبسایت مورد نظر خرید کرده و یا خدمات دریافت کرده‌اند.

وضعیت تبلیغات آنلاین در ایران

تبلیغات آنلاین در ایران در وضعیت نامشخصی قرار دارد. بیش از ۳ ماه از قطعی و اختلالات اینترنت می‌گذرد و در این مدت بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی با مشکلات زیادی مواجه شدند. تپسل با انتشار گزارشی در مهرماه  با بیان اینکه ۵۳ درصد از کمپین‌های تبلیغاتی در زمان اختلال اینترنت در مهرماه کاهش پیدا کرده، از کاهش ۱۰ درصدی بازدید تبلیغات در وبسایت‌های بزرگ، کاهش ۳۰ درصدی بازدید سایت‌های کوچک و همچنین کاهش ۹۵ درصدی هزینه‌کرد تبلیغ‌دهندگان در کمپین‌های تبلیغاتی خبر داد.

این گزارش با اشاره به اینکه مساله اینترنت غیرمعمولی دیگر مسئله سرعت و ضریب نفوذ و آمارهای جذاب و مقایسه‌ای با سایر نقاط جهان نیست، اعلام کرده روزمره نزدیک به ۷۰ درصد کاربران اینترنت در ایران با جریان مشکلات اینترنت مواجه هستند که عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و ۱۰ میلیون نفر به کمک شبکه‌های اجتماعی ارتزاق می‌کنند.

گزارش تپسل همچنین تاکید کرده که تعداد تبلیغ‌دهندگان در همین بازه زمانی ۳۱ درصد کاهش داشته است. بر اساس این آمار در یک ماه گذشته و با شروع قطع و اختلالات اینترنت در ایران، بیش از نیمی از کمپین‌های تبلیغاتی فعال در تپسل و مدیااد متوقف شده‌اند.

تپسل با بیان اینکه شاید برای خیلی از مسئولین این یک ریزش ۵۰ درصدی ساده باشد، اعلام کرده اما فارغ از اثرات مخربی که این ریزش معنادار بر مجموعه تپسل و نزدیک به ۱۴۰ هزار ناشری که با آنها همکاری می‌کنیم می‌گذارد، یک اثر مخرب دیگری نیز دارد و آن بی اعتمادی برندها و تبلیغ دهندگان به بستر دیجیتال برای ارائه و انتشار تبلیغاتشان است.

همچنین اخیرا این شرکت در گزارش دیگری به مقایسه آمار منتشرشده از سال ۹۹ تاکنون پرداخته است. طبق این گزارش، در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹، شاهد افزایش ۹۱ درصدی کمپین‌های تبلیغاتی در صنعت بودیم. اما در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ این عدد حدود ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است. قابل ذکر است که پاییز امسال به‌واسطه جام جهانی و ترند روبه رشد صنعت تبلیغات آنلاین تما فعالین این صنعت انتظار سالی پربار را می‌کشیدند.

منبع: تجارت نیوز

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا