بازاریابی دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

تبلیغات در گوگل مپ؛ مروری بر مهمترین مزایا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی؛ فرصت امروز  

آیا تا حالا با خودتان فکر کرده اید چطور می شود از گوگل مپ به سود توسعه کسب و کارتان استفاده کنید؟ برخی از مهمترین مزایای تبلیغات در گوگل مپ را بررسی کنیم.

پیدا کردن بهترین مسیر در دنیای شلوغ امروز کار راحتی نیست. کافی است در یک روز عادی قصد تردد داخل شهر را داشته باشید تا با کلی ترافیک و اعصاب خُردی پست سرهم رو به رو شوید. در این میان یافتن میانبرهای درست و حسابی کلی آدم را جلو می اندازد. به علاوه، اگر از قبل جایی برای تفریح یا گردش نداشته باشید، معرفی برخی از بهترین مکان ها ایده جذابی خواهد بود. همه این نکات در گوگل مپ کنار هم جمع شده است.

احتمالا شما هم تا حالا بارها و بارها اسم گوگل مپ به گوش تان خورده و شاید هر روز برای مسیریابی از این اپ کاربردی استفاده می کنید. خب در این صورت دیگر لازم نیست درباره شیوه کار با آن توضیحات اضافه ای به شما دهیم. البته ماجرا برای بازاریاب ها کاملا متفاوت است. از چند سال قبل خبرهایی درباره تبلیغات در گوگل مپ به گوش می رسید و حالا همه چیز رنگ و بوی واقعیت به خودش گرفته است. سوال مهم در این رابطه نحوه استفاده درست از ظرفیت تبلیغاتی گوگل مپ است. خب گاهی اوقات حتی بهترین ابزارهای تبلیغاتی هم اگر درست استفاده نشود، به هیچ دردی نمی خورد.

از آنجایی که گوگل مپ در طول سال های اخیر یکی از بهترین ابزارهای در دسترس کاربران محسوب می شود، سرمایه گذاری بر روی آن ایده جذابی محسوب می شود. فقط یادتان نرود، هر ابزاری راه و چاه خاص خودش را دارد که شاید همه بلد نباشند. این دقیقا همان مسئله ای است که ما را به بررسی مزایای تبلیغات در گوگل مپ ترغیب کرده است. 

آیا تا حالا با خودتان فکر کرده اید چطور می شود از گوگل مپ به سود توسعه کسب و کارتان استفاده کنید؟ تعجب نکنید، این سوال اصلا غیرعادی نیست. ما قصد داریم در این مقاله برخی از مهمترین مزایای تبلیغات در گوگل مپ را بررسی کنیم. اگر شما هم تا حالا از این ابزار استفاده نکرده اید، با ما همراه باشید تا خیال تان بابت استفاده از آن راحت شود. 

گوگل مپ چیست؟

گوگل مپ یکی از سرویس های پرطرفدار گوگل در دنیای دیجیتال محسوب می شود. خیلی از آدم ها هر روز برای یافتن مسیرها یا مکان های دلخواه شان از این اپ استفاده می کنند. ترکیب اطلاعات دقیق و تصاویر ماهواره ای این اپ را بدل به یکی از سرویس های کاربردی در دنیا کرده است. 

یادتان باشد، گوگل مپ فقط در یک اپ ساده خلاصه نمی شود. شما حتی با لپ تاپ شخصی هم می توانید وارد سایت گوگل مپ شده و گشت و گذاری در نقشه شهرهای مختلف داشته باشید. نکته کلیدی در این میان همگام سازی گوگل مپ با سرویس تبلیغات گوگل است. این نکته ای است که کسب و کارها را حسابی به خودش جلب کرده است. 

شما به طور عادی امکان درج موقعیت مکانی کسب و کارتان در گوگل مپ را دارید. این امر به کاربران اجازه می دهد خیلی راحت آدرس کسب و کارتان را پیدا کرده و به طور حضوری با شما تعامل داشته باشند. در این میان برخی از کسب و کارها پا را از این فراتر گذاشته و به سراغ همکاری تبلیغاتی با گوگل رفته اند. ماجرا از این قرار است که این همکاری در قالب نمایش آدرس و موقعیت یک کسب و کار برای کسانی است که در آن محل حضور دارند. اینطوری هم برند مورد نظر بیشتر به چشم مخاطب می آید، هم گوگل سود خوبی از این همکاری به جیب می زند. 

مزایای تبلیغات در گوگل مپ

حالا که با زیر و بم گوگل مپ آشنا شدیم، باید سری هم به مزایای آن بزنیم. شما الان مثل دونده ای هستید که مربی تان کلی درباره استراتژی تمرینی تازه حرف زده و هنوز درباره مزایای آن هیچ چیزی به شما نگفته است. ما در این بخش به شما کمک می کنیم نگاه متفاوتی نسبت به تبلیغات در گوگل مپ به دست بیاورید. 

قبل از اینکه سراغ اصل مطلب برویم، باید یک هشدار جدی به شما دهیم. گوگل مپ یا هر سرویس دیگری برای تان معجزه نمی کند. در عوض این کیفیت محصولات و خدمات شماست که در پیوند با تبلیغات پربازدید کارتان را جلو می اندازد. پس اگر فکر کرده اید گوگل قرار است تمام نقاط ضعف برندتان را پوشش دهد، سخت در اشتباهید. حالا اجازه دهید با هم سراغ بخش جذاب مقاله مان برویم. 

افزایش شهرت برند

گوگل مپ به شما کمک می کند تا شهرت بیشتری برای خودتان دست و پا کنید. هرچه باشد این ابزار در بین کاربران حسابی مشهور است و روزانه میلیون ها نفر از آن استفاده می کنند. نکته کلیدی که این وسط باید بدان توجه داشت، فرق میان شهرت منفی و مثبت است. اجازه دهید با یک مثال دقیق منظورمان را بیان کنیم.

وقتی درباره شهرت منفی حرف می زنیم، در واقع نتیجه اقدامات عجیب و غیرمنطقی یک برند را مد نظر داریم. مثلا کسب و کاری را در نظر بگیرید که به خاطر کمپین بازاریابی بی کیفیتش در شبکه های اجتماعی وایرال شده است. بی شک این مدل از شهرت نه تنها به درد کسب و کار قصه مان نمی خورد، بلکه نسخه آن را هم می پیچد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای کسب شهرت مثبت است. این دقیقا همان جایی است که گوگل مپ به کارتان می آید. 

آدم ها معمولا برای اینکه شهرت شان در میان دوستان و آشنایان را بهتر کنند، سعی در حضور موثر کنار دیگران دارند. این نکته ای است که کم کم به شهرت آنها می افزاید. دستورالعمل ما در این بخش نیز دقیقا به همین ترتیب است. شما قرار نیست خودتان را در گوشه رینگ قرار داده و همه مشکلات را به تنهایی به دوش بکشید. در عوض بد نیست نیم نگاهی به گوگل مپ داشته باشید تا با هزینه ای اندک کسب و کارتان جلوی چشم کلی مشتری بالقوه قرار گیرد.

یادتان باشد، تمام کسانی که تبلیغ شما در گوگل مپ را مشاهده می کنند، الزاما مشتری پر و پاقرص شما نخواهند شد. نکته کلیدی در این میان سر زبان افتادن برندتان است. اینطوری به مرور آوازه شهرتان به کسانی که باید هم می رسد. آن وقت شما می مانید و کلی مشتری کنجکاو که حسابی درباره کسب و کارتان تحقیق کرده اند و آماده خرید هستند. 

جذب مشتریان تازه نفس

تبلیغات گوگل مپ می توانند به شما کمک کنند تا مشتریان جدیدی جذب کنید. قبول دارم این مزیت خیلی ساده به نظر می رسد، اما بازاریاب ها به خوبی جذب مشتری تازه و مشکلات آن را درک می کنند. خیلی وقت ها مشتریان اصلا دوست ندارند دور برندهای قدیمی را خط بکشند. 

آن وقت شما هر چقدر هم که تلاش کنید، بازهم راهی برای متقاعدسازی مشتریان نخواهید یافت. در چنین شرایطی گوگل برای تان معجزه خواهد کرد. حتما می پرسید چطور چنین اتفاقی ممکن است؟ خب اجازه دهید کمی توضیح دهیم.

گوگل به تنهایی یکی از برندهای پرطرفدار و صدالبته مشهور در دنیا محسوب می شود. از آنجایی که تجربه کاربری ساده و مفید برای این برند اهمیت زیادی دارد، اصلا سراغ همکاری تبلیغاتی با برندهای به درد نخور نمی رود. این یعنی اگر شما بتوانید همکاری تبلیغاتی با گوگل داشته باشید، یعنی حداقل استانداردهای لازم برای یک برند معقول را کسب کرده اید. این دقیقا همان نکته ای است که خیلی از مردم دنیا دنبالش هستند. به زبان خودمانی، شما با تبلیغاتی در گوگل مپ مهر تایید این غول دیجیتال را کنار برندتان خواهید داشت. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟

وقتی تبلیغات شما در نتایج جست وجوی گوگل مپ ظاهر می شوند، افرادی که به دنبال محصولات یا خدماتی مانند محصولات یا خدمات شما هستند، آن را می‎ بینند. این اتفاق ساده به عنوان قوه محرکه بی نظیری برای هدایت مشتریان به سوی سایت برندتان عمل خواهد کرد. شما را نمی دانم، ولی من که همیشه مشتاق کنجکاوی درباره برندهایی که گوگل معرفی می کند، هستم. بی شک خیلی از مردم در چهارگوشه دنیا هم چنین کنجکاوی و صدالبته اعتمادی به گوگل دارند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و ماجراجویی تان را شروع کنید.

افزایش فروش

تبلیغات گوگل مپ می توانند به شما کمک کنند تا فروش خود را افزایش دهید. وقتی تبلیغات شما در نتایج جست وجو گوگل مپ ظاهر می شود، آدم های مختلفی آن را مشاهده خواهند کرد. در این میان می توانید بدون هیچ مشکلی محصولات تان را به فروش رسانده و با کمی توضیح اضافه کاربران را بدل به مشتریان دائمی تان کنید. 

گوگل از سال ها قبل سیستم فروش یکپارچه را معرفی کرده است. این یعنی کاربران لازم نیست حتما برای ثبت سفارش از سرویس های گوگل خارج شده و در مرورگر سایت شما را باز کنند. در عوض همه چیز تنها در عرض چند ثانیه با یکی دو تا کلیک ساده تمام می شود. خب حتما یک دلیلی دارد که مردم این روزها خرید آنلاین را با هیچ چیز عوض نمی کنند، مگر نه؟

این روزها همه دنبال افزایش فروش کسب و کارشان هستند. در این میان اگر شما نتوانید فروش برندتان را همپا با دیگر کسب و کارها توسعه دهید، خیلی زود از لیگ قهرمانان کارآفرینی حذف خواهید شد. همانطور که می بینید، تبلیغات در گوگل مپ این هدف مهم را برآورده می سازد. 

هدف گذاری دقیق روی مخاطب

تبلیغات موثر باید طوری روی مخاطب هدف گذاری کند که مو لای درزش نرود. خیلی وقت ها بازاریاب ها برای اینکه کارشان را بهتر دنبال کنند، نیاز به یک ابزار کمکی درجه یک دارند. اگر یادتان باشد، از قدیم به بازاریاب ها یاد داده اند باید از دل آزمون و خطای بی پایان به استراتژی های مناسب برسند. شاید این دست فرمان تا یکی دو دهه قبل جواب می داد، اما الان همه چیز فرق کرده است. 

این روزها مشتریان دیگر فرصت زیادی به برندها برای اثبات خودشان نمی دهند. کافی است یکبار هم که شده اشتباهی جزئی از شما سر بزند تا مشتریان دیگر پشت سرشان را هم نگاه نکنند. باور کنید یا نه، این روزها بازیابی مشتریان از دست رفته حتی از صعود به قله قاف هم سخت تر است. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع خیلی بحرانی شود، سراغ یک راه میانبر باشید. 

هدف گذاری دقیق بر روی مخاطب مزیتی است که خیلی ها را عاشق گوگل مپ کرده است. شما در سرویس های گوگل لازم نیست همینطور بی ملاحظه دست به جیب شده و بودجه بازاریابی تان را تمام کنید. در عوض گوگل کلی امکانات گوناگون به شما می دهد تا دقیقا روی همان دسته از مشتریانی که می خواهید، هدف گذاری کنید.

یادتان باشد، شما قبل از اینکه با عجله سراغ استفاده از گوگل مپ بروید، باید دست کم یک پرسونای مشتری دم دست داشته باشید. این پرسونا به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی سراغ همان کسانی بروید که شباهت زیادی به مشتریان ایده آل تان دارند. نتیجه کار هم بازگشت سرمایه مطلوب تان از همکاری تبلیغاتی با گوگل خواهد بود. 

تجزیه و تحلیل دقیق کمپین

شما با استفاده از گوگل مپ نه تنها امکان تبلیغات تاثیرگذار را دارید، بلکه بعد از پایان کمپین هم کلی اطلاعات دست اول دم دست تان خواهد بود. خیلی از بازاریاب ها تا کار یک کمپین تمام می شود، بدون حتی یک دقیقه تحمل سراغ یک ایده دیگر می روند. من همیشه با تعجب چنین رفتاری در میان بازاریاب ها را تماشا می کنم؛ چراکه اصل ماجرا تازه بعد از پایان کمپین شروع می شود!

هر کاری که شما به عنوان بازاریاب در این دنیا انجام می دهید، نتایج منحصر به فردی به همراه دارد. یک بازاریاب باهوش در این میان سعی می کند از اشتباهات یا موفقیت های گذشته درس بگیرد. اینطوری شما فرصت خیلی بهتری برای اثرگذاری بر روی مشتریان داشته و کارتان در مسیر تعامل با مخاطب هدف نیز بهتر جلو می رود. 

فرض کنید در دنیا هیچ خبری از منتقدان هنری نبود. در این صورت احتمالا خیلی از هنرمندان حتی فکر تغییر حال و هوای کارهای شان هم به ذهن شان نمی رسید؛ چه برسد به اینکه واقعا چنین کاری را انجام دهند. ماجرا در دنیای بازاریابی هم دقیقا همینطور است. شما تا کار خودتان را به طور بی رحمانه ای زیر تیغ نقد نبرید، خبری از بهبود کیفیت کارهای بعدی تان نخواهد بود. در این میان گوگل به شما کمک می کند تا با استفاده از اطلاعات دقیق درباره هر کمپین با دست پر این ماموریت مهم را به سرانجام برسانید. 

اگر از ما می شنوید، بد نیست برای انتقاد از کارتان نظر برخی از دوستان را هم جویا شوید؛ چراکه معمولا آدم ها خودشان منتقد خوبی نیستند. هرچه باشد انتقاد از خود مثل این است که دو دستی حاصل زحمات طولانی مان را به باد فنا دهیم. پس بهتر است از یک دوست یا همکار مطمئن کمک بگیریم که اتفاقا با ما تعارف زیادی هم ندارد. اینطوری زیر و بم ایرادات کار درمی آید.

تبلیغات ارزان

چه کسی در این دنیا از تبلیغات ارزان استقبال نمی کند؟ خیلی از کارآفرینان فقط و فقط به خاطر اینکه نگران هزینه های تبلیغاتی هستند، سرمایه گذاری در این بخش را دائما به فردا موکول می کنند. اگر شما هم از ترس اینکه یک وقت بودجه تان تمام نشود، دائما از حوزه تبلیغات دوری می کنید، دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید؛ چراکه گوگل حسابی به فکرتان بوده است. 

سرویس گوگل مپ از نظر هزینه های تبلیغات اصلا مشکل خاصی برای تان ایجاد نمی کند. شما می توانید پارامترهای پرداخت هزینه به گوگل را نه براساس میزان بازدید تبلیغات، بلکه دعوت به عمل (CTA) طراحی کنید. مثلا اینکه در ازای هر بازدید از تبلیغ تان به گوگل پول دهید، فقط در صورتی که کاربران از گوگل مپ به سایت رسمی تان هدایت شدند، پول از حساب تان کم شود. اینطوری با یک تیر دو نشان می زنید، هم صرفه جویی بیشتری در منابع مالی خواهید داشت، هم کلی مشتری بالقوه را دم دست خواهید داشت. خب مگر یک بازاریاب به غیر از این دو هدف دیگر چه انتظاری از یک تبلیغات مفید دارد؟

سهولت استفاده از گوگل مپ

گوگل مپ هم برای کاربران و هم برای بازاریاب ها رابط کاربری ساده ای دارد. خیلی وقت ها رابط کاربری خودش دردسرساز می شود. این نکته ای است که مدیران گوگل خیلی خوب درک کرده اند. به همین خاطر همیشه دنبال طراحی ساده ابزارهای خود هستند. راستش را بخواهید، گوگل مپ در این رابطه یک شاهکار تمام عیار محسوب می شود؛ چراکه علاوه بر رابط کاربری ساده، تمام امکانات مورد نیاز را هم دم دست شما قرار داده است. 

یکی از دلایل اصلی محبوبیت گوگل مپ در مقایسه با ابزارهای دیگر همین طراحی ساده اش است. شما را نمی دانم، ولی من که فهرستی بلند بالا از اپ های مسیریابی دارم که یک کار ساده را طوری پیچیده جلوه می دهند که آدم از نصب شان پشیمان شود. خب در این صورت استفاده از گوگل مپ دست کمی از غنیمت ندارد. 

یادتان باشد، سادگی گوگل مپ باید همراه با تم مینیمال کمپین های شما باشد. اینطوری خودتان را با فضای سرویس گوگل هماهنگ کرده و عملا شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطب تان خواهید داشت؛ به همین سادگی.

سخن پایانی

گوگل مپ یکی از سرویس های پرطرفدار در حوزه مسیریابی و گردش است. میلیون ها نفر در سراسر دنیا از این سرویس استفاده می کنند و سطح رضایت فوق العاده بالایی هم دارند. نکته ای که در این میان جلب نظر می کند، بی توجهی بسیاری از کسب و کارها به ظرفیت تبلیغات در این پلتفرم است. به طوری که هنوز هم اغلب کسب و کارها آنطور که باید با تبلیغات در این فضا آشنا نیستند. خب دست کم در این میان شما اطلاعات نسبتا جامعی درباره مزایای تبلیغاتی در گوگل مپ دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و ماجراجویی تان را شروع کنید.

ما قبلا درباره اصول تبلیغات در گوگل کلی با شما حرف زده ایم. حالا نکته تازه ای نداریم که یادتان دهیم، البته فعلا! قول می دهیم به زودی دوباره با دست پر پیش شما برگردیم و ماجراجویی تازه ای در میان ابزارها و سرویس های گوگل را رقم بزنیم. تا آن زمان بد نیست شما هم کمی از نکات این مقاله برای توسعه کسب و کارتان استفاده کنید.

منبع: فرصت‌امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا