بازاریابی دیجیتال

مزایا و تکنیک های تبلیغات دیجیتال چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی فرصت امروز  

تبلیغات دیجیتال (Digital Advertisement) دنیایی جذاب و تا حدودی گیج کننده است که نگاه هر بازاریابی را به خودش جلب می کند. خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند با تبلیغات دیجیتال دیگر هیچ چالشی جلودارشان نیست و تخته گاز به سمت موفقیت خواهند رفت. قبول دارم چنین تعریف و تمجیدهایی بی دلیل نیست، اما فقط به شرطی تبلیغات دیجیتال به دردتان می خورد که بلد باشید چطور از آن استفاده کنید. وگرنه مثل نوازنده ای هستید که شب ارکستر با نُت هایی رو به رو می شود که تا حالا در عمرش ندیده است!

کم نیستند بازاریاب هایی که وقتی درباره یک تعریف ساده از تبلیغات دیجیتال از آنها سوال کنید، ساعت ها بدون اینکه یک کلمه به این صنعت اشاره کنند، برای تان حرف خواهند زد. دست آخر هم شما می مانید و هزاران معمای تازه که در ذهن تان ایجاد شده است. به همین خاطر سعی داریم کارتان را بی نهایت ساده کنیم. اگر شما هم مدت هاست دنبال راهکاری برای آشنایی اصولی با تبلیغات دیجیتال هستید، این مقاله تکه گمشده پازل کسب و کارتان خواهد بود. 

ما در ادامه کارمان را با مقایسه تبلیغات دیجیتال با مدل کلاسیکش شروع می کنیم. بعد هم بعضی از مزایای استفاده از نسخه دیجیتال را مرور خواهیم کرد. در نهایت هم با بررسی چند تا توصیه کلیدی کارمان را تمام خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا یکبار برای همیشه تکلیف تبلیغات دیجیتال را روشن کنیم. 

تبلیغات دیجیتال چیست؟

زمانی که خبری از اینترنت یا حتی تلویزیون نبود، کارآفرینان برای اینکه برندشان در بازار دل مشتریان را به دست بیاورد، از بیلبوردهای رنگارنگ و آگهی های مختلف در روزنامه ها استفاده می کردند. به این صورت که در ازای پرداخت مبلغی مشخص، تبلیغ برندشان بر روی بیلبورد یا روزنامه چاپ می شد. از آن زمان تا به حال خیلی از بخش های زندگی مدرن عوض شده اما هنوز هم که هنوز است کارآفرینان علاقه سیری ناپذیری به دنیای تبلیغات دارند. البته کانال های تبلیغاتی کاملا زیر و رو شده است. این روزها به جای بیلبوردهای قدیمی، پای شبکه های اجتماعی و کانال های تلویزیونی وسط است. به علاوه، روزنامه ها هم کمابیش با ورود به دنیای دیجیتال فرصت های تبلیغاتی خیره کننده ای در اختیار برندها قرار داده اند. همه اینها نتیجه دیجیتالی شدن دنیای اطراف مان است.

همانطور که می شود حدس زد، تبلیغات دیجیتال به شیوه های پروموت کردن محتوای یک برند در کانال های دیجیتالی اشاره دارد. در این الگو بازاریاب ها از قبل پرداخت هزینه تبلیغات شان را در کانال های ارتباطی دیجیتال نمایش می دهند. مثلا اینستاگرام را در نظر بگیرید. شرکت متا برای درآمدزایی هم که شده تبلیغات برندها در بخش اکسپلور پیش پای کاربران قرار می دهد. اینطوری هم تجربه خرید و آشنایی با برندها برای کاربران ساده تر می شود، هم اینکه کسب و کارها دیگر لازم نیست برای جذب مشتریان از هفت خان رستم عبور کنند. 

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در دیجیتال مارکتینگ

حالا که با تعریف تبلیغات دیجیتال آشنا شدید، باید کمی هم به تفاوتش با نمونه های کلاسیک اشاره کنیم. کافی است کمی درباره تفاوت های دنیای نوستالژیک دهه ۵۰ یا ۶۰ میلادی با زمان کنونی فکر کنید تا همه چیز دستگیرتان شود. این روزها دیگر خبری از تبلیغات کلاسیک نیست و حتی تبلیغات تلویزیونی هم کم کم دارند از مد افتاده می شوند. با این حال هرچه به دنیای اینترنت ربط داشته باشد، حسابی روی بورس است. پس جای تعجب ندارد که بازاریاب ها حتی هزینه های چند صد هزار دلاری برای نسل جدید تبلیغات انجام دهند!

انواع تبلیغات دیجیتال: آشنایی با دنیایی ناشناخته

آدم ها معمولا درباره چیزهایی که به خوبی نمی شناسند، حسابی داستان سرایی می کنند. نمونه اش به خوبی درباره تبلیغات دیجیتال قابل مشاهده است. بعضی ها طوری از این استراتژی حرف می زنند که انگار قرار است بازاریاب ها با آن آپولو هوا کنند ما سعی کردیم سراغ الگوهای اصلی در تبلیغات دیجیتال رفته ایم.

تبلیغات در موتورهای جست وجو

تبلیغات در موتورهای جست وجو اسم های مختلفی مثل تبلیغات کلیکی هم دارد اما این تنوع در اصل کار تفاوتی ایجاد نمی کند. سناریویی که اینجا روی می دهد، همیشه ثابت است: برندها در ازای پرداخت پول به گوگل سایت شان را بالاتر از لینک های بقیه رقبا در صفحه نخست نتایج مشاهده خواهند کرد. 

اگر جزو آن دسته از بازاریاب هایی هستید که از سال ها قبل حکم به مرگ تبلیغات متنی داده اید، بی شک الگوی حاضر حسابی نظرتان را عوض خواهد کرد. چراکه این روزها همه مردم برای پیدا کردن محتوای دلخواه شان چشم بسته سراغ گوگل می روند. در این فضا هم چیزی به غیر از نتایج متنی جلوی روی آدم قرار نمی گیرد. پس طبیعی است که تبلیغات متنی هنوز هم خواهان داشته باشد. 

از آنجایی که این روزها خبری از یاهو یا بینگ به عنوان رقبای جدی برای گوگل نیست، ما در این بخش فقط همکاری تبلیغاتی با گوگل را توصیه می کنیم. وگرنه روی یک اسب از قبل بازنده شرط بندی کرده اید!

یادتان باشد گوگل همین طور بی مقدمه به برندها اجازه تبلیغات در موتورش را نمی دهد. در عوض شما باید در یک مزایده جذاب شرکت کنید تا کیفیت تبلیغ تان تضمین شود. البته در این میان یک رقابت کوچک بر سر هزینه تبلیغات هم روی می دهد که البته خیلی مهم نیست؛ چراکه گوگل به جای سود بیشتر همیشه رضایت کاربران را مد نظر دارد. به علاوه، تمام لینک های تبلیغاتی در نتایج گوگل برچسب «تبلیغاتی» دارند تا یک وقت کاربران آنها را با نتایج سئو ارگانیک اشتباه نگیرند. با این حساب گوگل فکر همه جزییات را کرده تا اعتماد کاربرانش خدشه دار نشود. 

تبلیغات نمایشی

آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید سایت های خبری یا تفریحی چطور پول درمی آورند؟ هرچه باشد این روزها کلی سایت کاملا رایگان در دسترس من و شما قرار دارد که اتفاقا کلی سرویس رایگان هم عرضه می کند. بی شک شما هم قبول دارید که کسی در بازار عاشق چشم و ابروی ما نیست که سرویس های رایگان در اختیارمان قرار دهد. پس باید پای یک منبع درآمدزایی مطمئن وسط باشد، مگر نه؟

اگر تا حالا بارها و بارها با پیام «لطفا ادر بلاکرتان را خاموش کنید» رو به رو شده اید، خیلی خوب با منبع درآمدزایی سایت ها آشنایی دارید. سایت های مختلف در این روزها به جای اینکه پول شان را مستقیما از فروش اشتراک به دست بیاورند، سراغ نمایش تبلیغات مختلف می روند. اینطوری بدون اینکه هزینه اضافه ای برای کاربران بتراشند، خیلی راحت سود کلانی به جیب خواهند زد. 

تبلیغات نمایشی علاوه بر اینکه جذابیت زیادی برای کاربران دارد، خیلی از کسب و کارها را نیز برای رقابت با بزرگ ترین برندهای دنیا ترغیب کرده است. هرچه باشد حالا شما می توانید با هزینه ای منطقی برندتان را در پربازدیدترین سایت های دنیا جلوی روی مشتریان قرار دهید. 

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی به پلتفرم هایی مثل اینستاگرام، یوتیوب، تیک تاک و صدها نمونه مشابه مربوط می شود. در این مدل برندها برای اینکه محتوای شان بیشتر دم دست کاربران قرار گیرد، شروع به همکاری با شبکه های اجتماعی می کنند. نتیجه این امر نیز اغلب اوقات بازگشت سرمایه بیشتر برای برندها خواهد بود؛ چراکه مردم عاشق شبکه های اجتماعی هستند. 

نکته ای که درباره تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید مد نظر بازاریاب ها باشد، هزینه بالاتر این الگو در مقایسه با مواردی است که تا اینجا بررسی کردیم. البته این هزینه بیشتر همین طور بی دلیل نیست. هرچه باشد این روزها کاربران پلتفرم های اجتماعی آنقدر زیاد هست که جای هیچ اما و اگری نداشته باشد. پس اگر دوست دارید برندتان در شبکه های اجتماعی درخششی داشته باشد، باید از همین امروز بودجه بیشتری برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی کنار بگذارید. 

تبلیغات ویدئویی

وقتی درباره تبلیغات ویدئویی حرف می زنیم، الگوهای بی نهایت متنوعی را مد نظر داریم. از تبلیغ های تلویزیونی وسط برنامه های مورد علاقه مان گرفته تا تجربه مشاهده کلیپ های کوتاه وسط یوتیوب گردی، همه و همه در چارچوب تبلیغات ویدئویی جای می گیرند. 

مزیت اصلی تبلیغات ویدئویی در مقایسه با سایر روش ها، علاقه بالای کاربران به آن است. در واقع این روزها فرمت ویدئو در اوج شهرت و محبوبیت قرار دارد. به همین خاطر بازاریابی ویدئویی تقریبا گزینه اول هر بازاریابی محسوب می شود. اگر شما هم دوست دارید تجربه ای بی دردسر از تبلیغات داشته باشید، بد نیست نیم نگاهی به ویدئو داشته باشید. 

تبلیغات ویدئویی شبیه آن دسته از تاکتیک های فوتبالی است که موفقیت تیم ها را تضمین می کند، اما برای اجرا کلی تمرین و تکرار نیاز دارد. هرچه باشد طراحی ویدئوهای جذاب کاری نیست که همین طور بدون مقدمه انجام شود. در عوض باید کار با انواع دوربین های حرفه ای و صدالبته ویرایش ویدئو را بلد باشید. ماجرا سخت شد، نه؟

سختی های مسیر طراحی ویدئوهای باکیفیت موجب شده تا بازاریاب ها سراغ همکاری با گرافیست های حرفه ای بروند. پس اگر شما هم مهارت لازم برای ساخت ویدئو را ندارید، اصلا لازم نیست زانوی غم بغل بگیرید. در عوض کارتان را با همکاری آدم های کاربلد شروع کنید. به علاوه، یادتان باشد قرار نیست یک فیلم سینمایی بسازید. پس الکی ویدئوی تان را کش ندهید. 

مزایای تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال سر و صدای زیادی به راه انداخته و بازاریابی نیست که شیفته آن نباشد. با این حال آیا واقعا این استراتژی ارزش یادگیری دارد؟ قبول دارم این سوال خیلی عجیب به نظر می رسد، در ادامه بعضی از مهمترین مزایای تبلیغات دیجیتال را با هم بررسی خواهیم کرد. اینطوری شما با چشم های باز شروع به یادگیری این استراتژی خواهید کرد. 

دسترسی به مخاطب جهانی

کمتر استراتژی در دنیا هست که دسترسی به مخاطب جهانی را تضمین کند. اگر همین حالا از کارآفرینان نسل قدیم درباره اهمیت دسترسی به مشتریان جهانی سوال کنید، احتمالا چیزی به غیر از یک خنده تلخ نصیب تان نخواهد شد؛ چراکه تا چند دهه قبل اصلا مفهومی به اسم مشتریان جهانی وجود خارجی نداشت. در عوض این بازارهای محلی بود که برای هر برند نهایت اهمیت را داشت. پس طبیعی است هنوز هم خیلی ها میانه خوبی با گستره وسیع بازارهای جهانی نداشته باشند!

در دنیای دیجیتالی شده امروز هر برندی که به فکر توسعه کسب و کارش در مقیاس جهانی نباشد، دیر یا زود از کورس رقابت خارج خواهد شد. خب در دنیایی که شبکه های اجتماعی تا این اندازه شهرت داشته و محبوبیت شان مرزهای جغرافیایی را از بین برده، چرا برندها نباید به فکر فروش محصولات شان در بازارهای جهانی باشند؟ به ویژه اینکه پلتفرم های مختلف هم تمام امکانات موردنیاز برای فروش بی دردسر برندها را فراهم کرده اند.

تبلیغات دیجیتال به شما فرصت ارتباط با مشتریان جهانی از طریق کانال های مختلف را می دهد. البته قرار نیست شما با هر پیشنهاد یا کمپین تبلیغاتی سراغ مشتریان رفته و انتظار استقبال بی چون و چرای آنها را داشته باشید. پس کمی در کارتان محتاط تر عمل کرده و اجازه ندهید هیجان بر کارتان غالب شود.

کاهش هزینه ها

اگر یادتان باشد در ابتدای بحث درباره سیستم مزایده ای گوگل برای کمپین های تبلیغاتی حرف زدیم. شاید فکر کنید این سیستم هزینه زیادی روی دست بازاریاب ها می گذارد و دیگر اجازه نفس کشیدن هم به آنها نخواهد داد، اما ماجرا کاملا برعکس است. باور کنید یا نه، در دنیای دیجیتال هزینه ها به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. به همین خاطر پلتفرم های مختلف انتظارات مالی زیادی برای نمایش تبلیغات شما ندارند. این ماجرا به طور ویژه ای درباره گوگل مصداق دارد؛ چراکه این پلتفرم اصلا با شعار کاهش هزینه های تبلیغاتی سراغ برندها آمده است. ماجرا جالب شد، نه؟

آنهایی که اهل مقایسه ریزترین جزییات با هم هستند، بی شک استفاده از تبلیغات دیجیتال را بی نهایت دوست خواهند داشت. در دورانی که هزینه های کارآفرینی روز به روز بیشتر می شود، استفاده از یک استراتژی به نسبت ارزان گزینه ای نیست که به همین راحتی از کنارش عبور کنیم. 

نکته ای که درباره کاهش هزینه ها با استفاده از تبلیغات دیجیتال باید مد نظر داشت، گزینه های مختلفی است که در دسترس بازاریاب ها قرار دارد. این یعنی شما دیگر لازم نیست سراغ تبلیغات توده ای (Mass Advertisement) بروید. در عوض با شناخت پرسونای مشتریان فقط روی آنها سرمایه گذاری خواهید کرد. نتیجه امر اینکه هزینه های تبلیغاتی به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و بودجه تان در یک چشم به هم زدن تمام نخواهد شد. 

ارزیابی دقیق کمپین

تبلیغات کلاسیک هر مزیتی که داشت، وقتی پای محاسبه نتایج کمپین می رسید بازاریاب ها را تک و تنها رها می کرد؛ چراکه هیچ سیستم هوشمند یا حتی ابزار کمکی برای بررسی دقیق کمپین ها وجود نداشت. در عوض این روزها شما انواع و اقسام ابزارها برای ارزیابی نتایج تبلیغات دیجیتال تان را دارید. به طوری که حتی اگر حواس تان به این حوزه هم نباشد، باز کلی اطلاعات دست اول روی میز کارتان صف خواهد کشید. 

آدم ها همیشه دوست دارند روی تک تک بخش های زندگی شان کنترل صددرصدی داشته باشند. حالا که یک استراتژی تبلیغاتی پیدا شده که این امکان را به بازاریاب ها می دهد، بی شک چشم پوشی از آن هیچ جوره امکان پذیر نخواهد بود. پس به جای اینکه الکی خودتان را اذیت کنید، یکبار برای همیشه سراغ تبلیغات دیجیتال رفته و خیال تان از این بابت را راحت کنید. 

ساده ترین الگوی دسترسی به اطلاعات دقیق درباره کمپین تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی جریان دارد. جایی که شما بدون هیچ دردسری به انبوهی از اطلاعات درباره فعالیت های مختلف برندتان دسترسی پیدا می کنید. نکته جالب اینکه چنین اطلاعاتی به طور کاملا رایگان در اختیار کارآفرینان قرار می گیرد. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز کارتان را شروع کرده و نگاه تازه ای به نتایج کارتان داشته باشید. 

امکان شخصی سازی گسترده

شخصی سازی محتوای تبلیغاتی امری است که خیلی از بازاریاب ها دائما درباره اش فکر می کنند. البته این روش با تبلیغات کلاسیک چندان سازگاری ندارد؛ چراکه نمایش چندین بیلبورد با تم مختلف در نقاط مختلف شهر آنقدر هزینه سنگینی برای برندها به همراه دارد که اصلا توجیه پذیر نباشد. در عوض تبلیغات دیجیتال فضای تازه ای برای بازاریاب ها فراهم کرده تا بدون ولخرجی های نامتعارف شخصی سازی را وارد مرحل های تازه کنند. 

 تبلیغات دیجیتال به بازاریاب ها فرصت خوبی برای مدیریت هزینه ها در کنار شخصی سازی تبلیغات می دهد. پیوند میان این دو ویژگی در دنیای ماقبل دیجیتال اصلا امکان پذیر نبود؛ چراکه همیشه هزینه های بیشتر روی دست بازاریاب ها باقی می ماند. البته این روزها همه چیز فرق کرده و با کنار گذاشتن گاردتان نسبت به تبلیغات دیجیتال امکان بهره مندی از مزایای مختلف وجود دارد. 

حالا که با مزایای مختلف تبلیغات دیجیتال آشنا شدید، بد نیست کارمان را کمی توسعه دهیم. ما در ادامه توصیه های کلیدی برای استفاده از استراتژی تبلیغات دیجیتال در عمل برای تان خواهیم داشت. پس با ما همراه باشید تا آخرین بخش کار را هم خیلی حرفه ای پشت سر بگذاریم. 

تکنیک هایی برای تبلیغات دیجیتال بهتر

طراحی محتوای جذاب: مهمترین بخش کار

تبلیغات بدون محتوایی که مخاطب را روی صندلی میخکوب کند، فایده ای نخواهد داشت. خیلی از برندها در طول سال های اخیر کمپین های کمابیش پرهزینه ای روانه بازار کرده اند، اما در عمل فقط تعداد اندکی از آنها توانایی اثرگذاری مطلوب بر روی مخاطب هدف را دارند. این دقیقا به خاطر ذهنیت اغلب بازاریاب ها در مواجهه با دنیای تبلیغات است. خیلی ها فکر می کنند همین که یک محتوایی جلوی کاربران قرار دهند، دیگر باید همه چیز روی روال افتاده و اوضاع درست شود. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه هیچ کس در بازار منتظر شما نمی ماند. در عوض باید خودتان برای موفقیت بیشتر در صنعت تبلیغات آستین ها را بالا بزنید.


وقتی بحث بر سر محتوای جذاب داغ می شود، بد نیست از خودمان بپرسیم اصلا چه چیزی یک محتوا را تبدیل به گزینه ای حیرت انگیز می کند. از آنجایی که این دسته از سوالات حسابی چالش برانگیز است، ما در ادامه نگاهی به بعضی از مهمترین نکات می اندازیم تا از بروز یک بحث تمام نشدنی در بین خوانندگان جلوگیری کنیم. پس شش دانگ حواس تان را به این نکات کلیدی دهید:

•    انتشار منظم محتوا یکی از ساده ترین نکات برای جذاب تر ساختن کار است. وقتی یک برند به طور مداوم محتوایی جذاب برای مخاطب هدف تولید می کند، به مرور زمان کاربران به تماشای تبلیغات آن برند عادت خواهند کرد. آن وقت دیگر هیچ مشکلی جلودار شما نخواهد بود؛ چراکه مشتریان همیشه منتظر کمپین تبلیغاتی تازه شما خواهند بود. 

•    تبلیغات فقط برای سرگرم ساختن مشتریان طراحی نمی شود. به علاوه، اگر تمام تمرکز شما روی فروش بیشتر باشد، دیر یا زود تمام کاربران از دست تان شاکی خواهند شد. پس بهتر است به جای چنین کارهای کلیشه ای کمی به نکات جانبی توجه نشان دهید. مثلا ارائه اطلاعات دست اول یا حتی تعامل بهتر با مشتریان ایده خوبی خواهد بود. اینطوری شما می توانید بدون هیچ مشکلی کارتان را جلو برده و مطمئن باشید مشتریان حوصله شان از برندتان سر نمی رود. یادتان باشد برای این کار باید اول از همه مشکلات مشتریان را به خوبی شناخته و سپس در صدد ارائه راهکارهایی مناسب برآیید. 

•    شخصی سازی محتوا برای کانال های دیجیتالی مختلف یک امر بی چون و چراست. خب انتظار ندارید ویدئویی که در یوتیوب آپلود کرده اید، بدون هیچ تغییری در تلویزیون یا سایت های مختلف نیز اثرگذار باشد؟ توصیه ما در این مورد اندکی ویرایش ویدئوها برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف است. اینطوری به راحت ترین شکل ممکن محتوای تان با کانال های مختلف سازگاری پیدا می کند. به علاوه، فراموش نکنید هر کانال دیجیتال ویژگی های خاص خودش را دارد. پس آنها را به هنگام تولید محتوا در کانون توجه قرار دهید. وگرنه خیلی زود اوضاع تان به هم خواهد ریخت. 

•    نمایش تصویری واحد از برند در طول سال های متمادی فعالیت امری کمتر مورد توجه محسوب می شود. خیلی از برندها فکر می کنند هر لحظه امکان عوض کردن مسیر بازاریابی شان را دارند. به همین خاطر مشکلات یکی پس از دیگری از راه رسیده و اوضاع شان را به هم می ریزد. نکته طلایی در این میان توجه به اوضاع برندینگ در صنعت تبلیغات است. به زبان خودمانی، شما باید تصویری واحد از برندتان در طول زمان عرضه کنید. وگرنه خیلی زود در بین تغییرات سریع بازار گم خواهید شد. آن وقت حتی یک نفر هم برندتان را به یاد نخواهد آورد. 

بهینه سازی مداوم سایت: سئو و دیگر هیچ!

سئو سایت یکی از کارهایی است که کارآفرینان معمولا با آن مشکل دارند؛ چراکه از سال ها قبل افسانه ای خیالی درباره دشواری سئو محتوا در بین کارآفرینان دست به دست می شود. اگر شما هم فکر می کنید سئو محتوا کاری بی نهایت سخت و نفسگیر است، باید حسابی خوشحال تان کنیم؛ چراکه در واقعیت اصلا از این خبرها نیست. در عوض سئو بیشتر مجموعه ای از اقدامات ساده است که باید یکی بعد از دیگری انجام دهیم. مثلا افزایش سرعت بارگذاری صفحات را در نظر بگیرید. بی شک این روزها کلی ابزار گوناگون برای ارزیابی سرعت سایت دم دست من و شما قرار دارد. بعد از اینکه اوضاع سرعت سایت دست مان آمد، کافی است کمی وقت گذاشته و دستی به سر و گوش سایت بکشیم. 

نکته بعدی که بازاریاب ها باید حواس شان بدان باشد، وضعیت کلیدواژه هاست. همانطور که عدم استفاده از کلیدواژه ها محتوای تبلیغاتی را با خاک یکسان می کند، کاربرد بیش از حد آنها هم خطرناک خواهد بود. به طوری که خیلی زود کارتان به جاهای باریک کشیده و حتی یک نفر هم از تبلیغ تان بازدید نخواهد کرد. نکته جالب اینکه الگوریتم گوگل در برابر کاربرد بیش از اندازه کلیدواژه ها حساسیت زیادی دارد. پس اگر فکر کرده اید با یکسری کلیدواژه تصادفی شانسی برای کسب رتبه های برتر در گوگل دارید، کاملا دراشتباهید. 

م هر محتوای تبلیغاتی باید بین ۵ تا ۸ کلیدواژه داشته باشد. اینطوری نه تنها کاربران گیج نخواهند شد، بلکه روند سئو در کانال های دیجیتال نیز به طور استاندارد دنبال می گردد. پس منتظر چه هستید؟ دفعه بعد که دنبال اضافه کردن کلیدواژه به محتوای تان بودید، بین همین ۵ تا ۸ مورد تمرکز کنید، نه چیزی دیگر.

تعامل با کاربران در شبکه های اجتماعی: آشنایی با جایگزین روابط حضوری

آدم ها از هزاران سال قبل ارتباطات گسترده ای با هم برقرار کرده و به طور روزمره دیگر تعامل های رو در رو بودند. با این حال ماجرا در طول دو دهه اخیر کمی متفاوت شده است. ظهور اینترنت و به تبع آن شبکه های اجتماعی جایگزین جذابی برای تعاملات رو در رو داشته است. احتمالا شما تا حالا دست کم یکبار با دوستان تان در آن سر دنیا چت یا ویدئوکال کرده اید. در این صورت خیلی خوب جایگزین تعاملات واقعی را می شناسید!

شبکه های اجتماعی از بسیاری جهات زندگی روزمره را ساده تر کرده است. شما دیگر لازم نیست برای شرکت در جلسات کاری با کلی استرس آماده شده و مسیری طولانی تا دفتر کار را طی کنید. در عوض روی صندلی راحتی خانه تان لم داده و با یک وب کم در جلسه ای مهم حضور پیدا می کنید. اینطوری نه تنها کارتان خیلی راحت تر جلو می رود، بلکه دیگر خبری از اتلاف وقت نخواهد بود. 

تغییرات فوق برای بازاریاب ها نیز افق های زیادی را باز کرده است. اگر یادتان باشد قبلا درباره هزینه های بی نهایت کمتر تبلیغات دیجیتال با شما حرف زدیم اما ماجرا فقط مربوط به هزینه ها نیست؛ چراکه این روزها برندها برای توسعه کسب و کارشان دیگر محدودیت های جغرافیایی ندارند. به زبان خودمانی، یک برند در کالیفرنیا به راحتی امکان تعامل با مشتریانی در نیویورک یا حتی مارسی را دارد. قبول دارم خیلی از برندها اصلا نیازی به ارتباط با مشتریان در چهارگوشه دنیا ندارند، اما همین که اسم برندتان در دنیا سر زبان ها بیفتد، مزایای بی نهایت زیادی برای تان خواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع تان را تغییر دهید. 

بی شک توصیه خشک و خالی برای دست به کار شدن اصلا برای کسی جذاب نیست. در عوض باید کمی درباره نحوه انجام این کار با هم گپ بزنیم. ما در ادامه یکسری نکات کلیدی برای فعالیت بهتر در شبکه های اجتماعی برای تان آماده کرده ایم:

•    اول از همه شما باید محبوب ترین شبکه های اجتماعی را شناسایی کنید. معیار اصلی در این میان محبوبیت یک پلتفرم برای کاربران است. پس الکی وقت خودتان را با سلیقه شخصی تلف نکنید. چه بسا تیم بازاریابی شما علاقه زیادی به تلگرام داشته باشد، اما کمتر مشتری از برندتان حتی اسم آن به گوشش خورده باشد!

•    شبکه های اجتماعی یک جاده دو طرفه است. این یعنی به همان اندازه که دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، باید به آنها هم اجازه بیان نظرات شان را دهید. برندهایی که هیچ وقت به حرف مشتریان شان گوش نمی دهند، دیر یا زود از کورس رقابت خارج خواهند شد. به علاوه، همیشه گوش دادن به مشتریان ایده های تازه و درجه یکی برای برندها به همراه خواهد داشت. پس از این به بعد کمی هم به حرف کاربران در شبکه های اجتماعی گوش دهید. قول می دهم اصلا از این کار ضرر نخواهید کرد. 

•    وقتی یک برند به دنبال تولید محتوا در شبکه های اجتماعی است، باید همیشه باکیفیت‎ترین موارد ممکن را انتخاب کند. وگرنه هیچ وقت کارتان در شبکه های اجتماعی توسعه پیدا نخواهد کرد. به علاوه، برندهایی که نیم نگاهی به محتوای تولیدی کاربران (User Generated Content) دارند، یک گام از بقیه جلوتر خواهند بود. اینطوری نه تنها خبری از مشکلات مربوط به تعامل با کاربران نخواهد بود، بلکه هر روز تعداد کاربران بیشتری دور و بر برندتان مشاهده خواهند شد. 

تولید محتوای سازگار با موبایل: کلید جذب مشتریان بیشتر

فردی را در نظر بگیرید که مسئول گریم چهره بازیگران است و در طول دهه های متمادی با هنرمندان بزرگی همکاری داشته است. بی شک شخصیت قصه ما به مرور زمان به استفاده از بعضی محصولات عادت کرده و علاقه ای برای تغییر بی مورد در کارش نخواهد داشت. البته این ویژگی همیشه خوب نیست؛ چراکه به مرور زمان گریمور ما کلا با محصولات جدید بیگانه شده و قافیه را به هنرمندان جوان خواهد باخت. اگر بخواهیم یک درس مهم از این مثال بگیریم، آن چیزی نیست جز سازگاری با شرایط جدید. مثل همان کاری که بازاریاب های کارکشته درباره کاربران موبایل انجام داده اند!

این روزها کمتر کسی بدون گوشی همراه از خانه خارج می شود. به علاوه، اغلب کاربران برای دسترسی به گوگل یا شبکه های اجتماعی از موبایل استفاده می کنند. با این حساب اصلا جای تعجب ندارد که درباره سازگاری محتوای تبلیغاتی با رابط کاربری گوشی های هوشمند کلی بحث کلیدی شکل بگیرد. ماجرا از این قرار است که شما بدون شخصی سازی محتوای تبلیغاتی برای گوشی های هوشمند بین ۵۰ تا ۷۰ درصد مخاطب تان را از دست خواهید داد. پس باید قبل از اینکه اوضاع خیلی خطرناک شود، فکری به حال این بخش کنیم. 

مهمترین نکته ای که درباره کاربران موبایل باید به خاطر داشته باشیم، علاقه آنها به محتوای کوتاه و جمع و جور است. این یعنی اصلا نباید سراغ محتوای طولانی بروید؛ چراکه کاربران موبایل نه حوصله این محتواها را دارند، نه حتی به آن توجهی نشان خواهند داد. نکته بعدی در این میان استفاده بیشتر از محتوای بصری است. مثلا اینفوگرافی ها را در نظر بگیرید؛ شاید فکر کنید آنها اصلا محبوبیتی بین کاربران ندارند، اما کاربران موبایل طور دیگری فکر می کنند؛ چراکه اینفوگرافی ها در عین سادگی حجم بالایی از اطلاعات را منتقل می کنند. 

بی شک این روزها همه مردم از گوشی های هوشمند بیشتر از هر ابزار دیگری استفاده می کنند. حتی بازاریاب ها هم در طول روز یک دقیقه هم بدون گوشی شان تاب نمی آورند. پس بد نیست خودتان را جای مشتریان قرار داده و کمی بیشتر مطابق سلیقه شان دست به تولید محتوا بزنید. اینطوری بدون اینکه حتی یک دلار هزینه اضافی کرده باشید، متر و معیار خوبی برای تولید محتوا دست تان می آید. 

سخن پایانی

تبلیغات دیجیتال مدت هاست جانشین الگوی کلاسیک شده است. در این میان بعضی از بازاریاب ها هنوز کاملا از آن استقبال نکرده اند. هدف ما در این مقاله آشنایی بیشتر شما با تبلیغات دیجیتال بود. نتظر سوالات تان هستیم. 

منابع: فرصت‌امروز

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا