مقاله کسب و کار دیجیتال

نقش توسعه و تحقیقات در ساختار کسب و کارها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی، فرصت امروز  

توسعه و تحقیقات (R&D) یکی از مهمترین بخش های هر کسب و کارها است که از قضا خیلی درباره اش حرف زده نمی‌شود. پشت تمام توسعه های حیرت انگیز فناورانه و محصولات تازه ای که هوش از سر مشتریان می برد، همیشه یک تیم توسعه و تحقیقات قوی حضور دارد. 

فرقی ندارد درباره نسل جدید پردازنده های گرافیکی حرف می زنیم یا خودروهای الکتریکی، در هر صورت جست وجو برای عرضه بهترین محصولات ممکن جای پای تیم توسعه و تحقیقات را نشان می دهد. این بخش مسئول نوآوری و ایجاد محصولات و خدمات جدید است. 

توسعه و تحقیقات نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها دارد و می تواند به آنها کمک کند تا در بازار رقابتی پیشی بگیرند. البته به شرط اینکه کارآفرینان و مدیران به خوبی از مزایا و نقش این تیم در کسب و کارشان خبر داشته باشند. 

ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به نقش توسعه و تحقیقات در دنیای کسب و کار بیندازیم. معمولا این بخش در دنیای تجارت در قالب یک تیم مجزا فعالیت می کند. به همین خاطر ما در بحث مان روی این بخش به عنوان یک تیم نسبتا مستقل از ساختار اصلی شرکت ها تمرکز خواهیم کرد. اگر شما هم دوست دارید نکات تازه ای درباره این تیم یاد بگیرید، در ادامه با ما همراه باشید. 

مسئولیت های تیم توسعه و تحقیقات

امروزه هر فردی در ساختار شرکت وظایف و مسئولیت های خاص خودش را دارد. همانطور که در یک برنامه تلویزیونی از مجری گرفته تا عوامل پشت صحنه، هر کدام وظیفه خاص خودشان را دارند، در ساختار سازمانی هم هر تیمی نقش خاص خودش را دنبال می کند. 

ما در این بخش دنبال این هستیم تا نشان دهیم یک تیم توسعه و تحقیقات استاندارد چه وظایفی دارد و چطور به تغییر وضعیت برندها کمک می کند. 

طراحی محصولات و خدمات جدید

شاید مهمترین وظیفه تیم توسعه و تحقیقات در ساختار سازمانی کمک به طراحی و توسعه محصولات تازه باشد. خب اگر قرار بود همه برندها به محصولات اولیه شان وفادار بمانند، دیگر خبری از این همه نوآوری نبود. 

شاید فکر کنید تیم توسعه و تحقیقات صفر تا صد توسعه محصولات را انجام می دهد. خب در این صورت باید بگوییم سخت دراشتباهید؛ چراکه در دنیای واقعی اصلا از این خبرها نیست. در عوض تیم مورد بحث فقط بخش اول طراحی یا پردازش ایده های تازه برای محصولات را برعهده دارد. یادتان که نرفته؟ کارآفرینی بدون همکاری تیمی اصلا معنا ندارد!

توسعه و تحقیقات به کسب و کارها کمک می کند تا محصولات و خدمات جدیدی را برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان طراحی کنند. این امر می تواند به کسب و کارها کمک کند تا سهم بازار خود را افزایش دهند و سودآوری خود را بهبود بخشند. البته در این میان همیشه اوضاع به کام برندها پیش نمی رود. چراکه هر ایده تازه ای الزاما در بازار موفق نخواهد بود. تیم توسعه و تحقیقات در این میان آزمون و خطای اولیه برای ارزیابی میزان هماهنگی یک محصول تازه با نیازهای بازار را نیز انجام می دهد. ماجرا جالب شد، نه؟

بهبود محصولات و خدمات موجود

در دنیای کسب و کار همیشه پای طراحی محصولات تازه در میان نیست. گاهی اوقات محصول فعلی یک برند حسابی در میان مشتریان طرفدار دارد، اما به مرور زمان با باگ های مختلفی رو به رو می شود. در این صورت آپدیت محصول مورد نظر ایده ای اقتصادی تر در مقایسه با طراحی یک محصول تازه خواهد بود. 

سوال کلیدی در این میان وظایف هر تیم در زمینه آپدیت محصولات است.  اجازه دهید به جای حاشیه رفتن، یک جواب ساده به سوال بالا بدهیم. ما معتقدیم آپدیت محصولات در حیطه وظایف تیم توسعه و تحقیقات است؛ چراکه فقط این تیم اطلاعات لازم برای عیب یابی محصولات را دارد. پس اصلا جای تعجب ندارد که این تیم سکان هدایت آپدیت محصولات را برعهده گیرد.

توسعه و تحقیقات می تواند به کسب و کارها کمک کند تا محصولات و خدمات موجود خود را بهبود بخشند. این امر می تواند به کسب و کارها کمک کند تا رقابتی تر شوند و رضایت مشتریان خود را افزایش دهند. بنابراین هر کسب و کاری در بازار عملا نیاز به چنین تیمی خواهد داشت.

یک مثال ساده درباره نقش تیم توسعه و تحقیقات مربوط به پروژه اندروید است. در حالی که این پروژه زیرمجموعه گوگل محسوب می شود، با این حال آپدیتش به طور کاملا مستقل از شرکت گوگل دنبال شده است.  به طوری که تیم توسعه و تحقیقات گوگل وظیفه آپدیت منظم اندروید را برعهده دارد. همین امر موجب شده تا این سیستم عامل که زمانی هیچ طرفداری نداشت، حالا رقیبی جدی برای IOS محسوب شود.

کاهش هزینه ها

توسعه و تحقیقات می ‎تواند به کسب و کارها کمک کند تا هزینه های تولید را کاهش دهند. وقتی هزینه های تولید کاهش پیدا کند، به طور طبیعی حاشیه سود نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.  آن وقت دیگر کسب و کارها دائما دغدغه مسائل مالی را نخواهند داشت.

توسعه و تحقیقات یک سرمایه گذاری مهم برای کسب و کارها است. این سرمایه‎ گذاری می تواند به کسب و کارها کمک کند تا در بازار رقابتی جایگاه خودشان را پیدا  کرده و روز به روز  سودآوری شان را بیشتر کنند. 

اهمیت توسعه و تحقیقات در عصر دیجیتال

در عصر دیجیتال، توسعه و تحقیقات اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این امر به دلیل سرعت بالای تغییرات در فناوری و نیاز کسب و کارها به نوآوری مداوم است. اگر زمانی نه چندان دور یک ایده خوب موفقیت طولانی مدت برندها را تضمین می کرد، حالا اوضاع کاملا فرق کرده است. این در شرایطی است که خیلی از برندها حتی ایده های برجسته ای هم دم دست ندارند.  به همین خاطر ضروری است تیم توسعه و تحقیقات برای بقای کسب و کارها جدی گرفته شود. 

در عصر دیجیتال، کسب و کارها باید بتوانند به سرعت محصولات و خدمات خود را با تغییرات فناوری سازگار کنند. توسعه و تحقیقات می تواند به کسب و کارها کمک کند تا این کار را انجام دهند. اگر شما از موج تغییرات در بازار عقب بمانید، خیلی زود اعتبارتان را از دست خواهید داد. آن وقت دیگر هیچ شانسی برای بقا در بازار نخواهید داشت. 

به عنوان مثال، یک شرکت فناوری که در حال توسعه یک محصول جدید است، باید بتواند به سرعت فناوری های جدید را در محصول خود ادغام کند. توسعه و تحقیقات می ‎تواند به این شرکت کمک کند تا این کار را انجام داده و محصولی را به بازار عرضه کند که به نیازهای مشتریان پاسخ دهد. یک مثال ساده در این رابطه وضعیت استودیوهای طراحی گیم است. این استودیوها معمولا خیلی زود موتورهای طراحی بازی را عوض می کنند؛ چراکه این امر به آنها فرصت طراحی بازی های بهتر را می دهد. این وسط هم اصلا فرقی ندارد بازی موردنظر در ابتدای فرآیند ساخت باشد یا درست در وسط آن، در هر صورت عرضه یک موتور طراحی گیم تازه معادلات را برای آنها عوض خواهد کرد.

چالش های توسعه و تحقیقات

توسعه و تحقیقات یک چالش برای کسب و کارهاست. این امر به دلیل هزینه های بالای توسعه و تحقیقات، ریسک بالای شکست محصولات و خدمات جدید و زمان طولانی توسعه محصولات است. درست به همین خاطر برخی از کسب و کارها دائما در تلاش برای قسر در رفتن از این اوضاع هستند. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟

در حالی که چالش های توسعه و تحقیقات برای کسب و کارها جدی به نظر می رسد، مزایای آن اهمیت بیشتری دارد. این امر به کسب و کارها کمک می کند تا معنای واقعی رقابت را درک کرده و مزیت مهمی در این میان برای خودشان دست و پا کنند.

بی شک هر کاری در این دنیا سختی های خاص خودش را دارد. با این حال اگر قرار باشد شما دست روی دست بگذارید، کاری از پیش نخواهید برد. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و فکری به حال تیم توسعه و تحقیقات برندتان کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

منبع: فرصت‌امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا