اپلیکیشن و نرم افزارهوش مصنوعی

تولید دستیار هوشمند با قابلیت گفتگو به زبان فارسی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

پژوهشگران شرکتی دانش‌بنیان در ایران موفق به طراحی و تولید دستیار هوشمند با قابلیت گفتگو به زبان فارسی شدند. چند سالی است که به یمن پیشرفت‌های فناوری در حوزه هوش مصنوعی، تولید دستیار هوشمند توسط محققان کشورهای خارجی به مرحله اجرا رسیده است و شهروندان در کشورهای دیگر از خدمات هوش مصنوعی این دستیارها برای امور روزمره یا کاری خود استفاده‌های بسیار کرده‌اند و می‌کنند؛ اما این نوع دستیار هوشمند مبتنی بر زبان کشورهای تولیدکننده بوده است و بومی‌سازی این فناوری بر اساس زبان فارسی کاری بود که مورد توجه پژوهشگران این شرکت دانش‌بنیان قرار گرفت تا مردم ایران نیز بتوانند با زبان مادری خود به‌راحتی از این دستاورد فناورانه بهره‌مند شوند.

حمیدرضا قدمنان، مدیرعامل شرکت آرمان رایان شریف و هم‌بنیان‌گذار سکوی هوش مصنوعی آیپا، در معرفی این دستیار هوشمند یا نرم‌افزار که به ارائه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی به زبان فارسی می‌پردازد گفت: این محصول مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط محققان شرکت دانش‌بنیان ما طراحی و تولید شده برای استفاده عموم مردم عرضه گردیده و مردم می‌توانند با بهره‌گیری از این دستیار هوشمند با تمام دستگاه‌ها و سیستم‌های خود به زبان مادری، یعنی زبان فارسی، حرف بزنند و پیام خود را به این زبان به دستگاه منتقل کنند.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۶، دی‌ماه۱۴۰۰

او در مورد دستیار هوشمند تولیدشده توسط شرکت دانش‌بنیان تحت مدیریت خود چنین توضیح داد: این سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی قادر است به‌آسانی با دستگاه‌هایی چون گوشی همراه، لپ‌تاپ و دیگر دستگاه‌ها مرتبط شود و فرمان‌هایی به زبان فارسی برای آن‌ها ارسال کند. دستیار هوشمند درست مثل یک منشی عمل می‌کند. منشی‌ای که در اختیار همه کاربران قرار دارد و فرمان‌هایی که کاربران به زبان فارسی صادر می‌کنند به اجرا درمی‌آورد.

قدمنان، با اشاره به نقش تعاملی خدمات این دستیار هوشمند و وجود داشتنِ قابلیت گفتگو در آن ابراز داشت: این سرویس یک نرم‌افزار هوشمند است که دارای توانایی تکلم و قابلیت گفت‌وگو با کاربران فارسی‌زبان است. این نرم‌افزار برای ارائه خدمات مورد نیاز کاربران قابلیت نصب آسان روی سخت‌افزارهای دیگر را داراست. البته در حال حاضر این نرم‌افزار بر روی گوشی همراه قابل نصب است؛ ولی در آینده‌ای نزدیک و در به‌روزرسانی بعدی قابلیت نصب این دستیار هوشمند بر روی کلیه دستگاه‌ها ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آرمان رایان شریف در مورد انواع خدمات ارائه‌شده توسط این دستیار هوشمند گفت: نرم‌افزار تولیدشده در حال حاضر با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند ۱۰ نوع از خدمات را به کاربران ارائه کند که از میان آن‌ها اعلام ساعت و وضعیت آب و هوا، تماس با مخاطبان، فرستادن پیام، برنامه روزانه و ارائه آخرین اخبار روز به کاربران قابل ذکر است. البته برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش قابلیت‌های دستیار هوشمندِ عرضه‌شده نیز صورت گرفته تا در آینده‌ای نه چندان دور این نرم‌افزار بتواند خدمات دیگری مانند مسیریابی، تراکنش مالی، ارائه فیلم و خرید آنلاین را نیز به کاربران ارائه کند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

او ضمن اشاره به برنامه‌های این شرکت دانش‌بنیان برای توسعه محصول مبتنی بر هوش مصنوعی افزود: نمونه اولیه این نرم‌افزار برای بارگیری و استفاده کاربران در کافه بازار بارگذاری شده و برای همگان قابل دریافت است.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا