بازاریابی دیجیتالپیشنهاد سردبیررسانه دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

تولید محتوا چیست؟ از زبان تولیدکنندگان محتوا بشنوید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

محتوا هر چیزی است که پیامی را به مخاطب منتقل می کند. انسان ها همیشه به دنبال این بوده اند که با هم ارتباط برقرار کنند و اطلاعاتشان را به یکدیگر منتقل کنند، این کار در طول زمان مثل همۀ چیزهای دیگر دچار تغییرات زیادی شده است. یک روز اطلاعات را روی دیوارهای غار نقاشی می کردند، یک روز تصمیم گرفتند زبان را اختراع کنند.

تا وقتی که تمایل انسان ها برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات وجود دارد، محتوا هم ادامه دارد. هر موجودی که بتواند سریع تر اطلاعات را منتقل کند، قطعا قدرتمندتر خواهد بود. بنابراین، نه تنها تمایل انسان برای برقراری ارتباط و فرستادن اطلاعات از بین نمی رود، بلکه تلاش می کند راهی پیدا کند تا این اطلاعات را سریع تر منتقل کند. محتوا تا ابد ادامه دارد، چون انسان تا ابد به انتقال اطلاعات نیاز دارد.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

در این مقاله می خوانید که محتوا چه چیزی هست و چه چیزی نیست، تعریف تولید محتوا را یاد می گیرید، به شما از اهمیتِ داشتنِ وب سایت می گوییم و کمی با کارکرد سئو (SEO) آشنا می شوید.

محتوا چیست؟

قبل از اینکه بگوییم تولید محتوا به چه معناست، لازم است تعریف واضحی از محتوا داشته باشیم؛ اما خب راستش را بخواهید هنوز تعریف دقیقی برای محتوا وجود ندارد و بین علما اختلاف فراوان است!

اگر بخواهیم به طور کلی به شما یک توضیح کوتاه از محتوا بدهیم، می توانیم اینطور بگوییم:

محتوا شکلی از اطلاعات ارزشمند است که در قالبی مناسب به مخاطب هدف ارائه می شود.

بیایید این جمله را دقیق تر بخوانیم.

گفتیم که محتوا شکلی از اطلاعات است؛ این اطلاعات می تواند یک آموزش مفید باشد یا یک موضوع طنز داشته باشد. حالا این اطلاعات باید در بستری مناسب قرار بگیرد تا بتوانید آن را ارائه دهید؛ آموزش مفید بالا می تواند به شکل یک مقاله منتشر شود.

بسته به نوع کسب و کار، اهداف و رسانه ای که قرار است محتوا در آن ارائه شود، قالب محتوای ما قابل تغییر است. محتوا می تواند در قالب یک عکس یا اینفوگرافیک هم منتشر شود. بعد از پیداکردن قالب مناسب، نوبت به مشخصۀ سوم می رسد، یعنی مخاطب هدف.

مخاطبان هدف همان افرادی هستند که محتوای شما برایشان ارزش دارد و نیازشان را رفع می کند. مثلا فردی که مقالۀ راهنمای استفاده از محصولتان را می بیند و استفاده می کند، مخاطب هدف شماست. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۴، آذر‌ماه ۱۳۹۹

حالا محتوای دیجیتال چیست؟

ممکن است فکر کنید این عبارت یک تعریف دیجیتالی هم دارد، اما اینطور نیست، تمام مواردی که بالا ذکر شد، درباره محتوای دیجیتال هم صدق می کند. تنها تفاوت این دو مفهوم در رسانه ای است که محتوا در آن منتشر می شود.

به عبارتی محتوای دیجیتال شکلی از اطلاعات ارزشمند است که در قالبی مناسب به مخاطب هدف در رسانه های دیجیتال ارائه می شود. مقالۀ آموزشی بالا اگر در یک وب سایت منتشر شود، یک محتوای دیجیتال است. اینفوگرافیکی که ساخته اید اگر در یک پیج اینستاگرامی با مخاطبان به اشتراک گذاشته شود، یک محتوای دیجیتال است.

گفتیم که محتوا انواع مختلفی دارد و می تواند در قالب های مختلفی ارائه شود. انواع محتوا را در جدول زیر می بینید و در مقابل آن هم می توانید نمونه ای از قالب های موجود برای آن نوع از محتوا را ببینید.

تولید محتوا چیست؟

در بخش قبلی گفتیم که محتوا شکلی از اطلاعات ارزشمند است که می خواهیم به مخاطب هدف ارائه کنیم و تولید محتوا هم همانطور که از نامش پیداست تولید این اطلاعات ارزشمند است.

تولید محتوا، مرحله ای از بازاریابی محتوایی است که ایده ها و موضوعاتی را که با توجه به نیازها و سؤالات مخاطب ساخته اید، واقعی می کند. محتوایی که تولید می کنید، می تواند در هر نوع و قالبی باشد، مثلا یک عکس باشد یا یک مقاله.

پس در یک تعریف دقیق و تمیز از تولید محتوا می گوییم:

ساختن هر نوعی از محتوا، برای پاسخ دادن به نیاز مخاطب در راستای اهداف بازاریابی محتوایی.

بدون نقشه نمی توانید یک خانه بسازید، پس زمان آن رسیده که از نقشه ای که قبلا کشیده اید استفاده کنید. استراتژی محتوایی، نقشه راه شما برای رسیدن به اهدافی است که انتخاب کرده اید. در این استراتژی موضوعاتی که می خواهید درباره شان محتوا تولید کنید، نوع محتوایی که باید تولید کنید، لحنی که تصمیم دارید در محتوای خود داشته باشید و در کل اینکه محتوا چه چارچوبی داشته باشد را مشخص می کنید.

حالا اگر مراحل بالا را برای تولید محتوا در دنیای دیجیتال و مثلاً اینترنت پیش ببریم، ما محتوای دیجیتال تولید کرده ایم؛ محتوایی که برای مخاطبان هدف ما در فضای آنلاین است و در وب سایت، شبکه های اجتماعی و دیگر کانال های دیجیتال منتشر می شود. 

چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟

تولید محتوا فرصت خوب و تقریباً نامحدودی برای جذب مخاطب فراهم می کند، وقتی که محتوای مفیدی را به صورت رایگان در دسترس مخاطبان قرار می دهید، تخصصتان را به مخاطبان نشان می دهید و اعتماد آن ها را جلب می کنید، این اعتماد می تواند باعث شود آن ها محصولات شما را بخرند. در واقع توانسته اید با استفاده از تولید محتوا مشتریان بالقوه  را به مشتریان حقیقی تبدیل کنید.

تولید محتوا علاوه بر اینکه شما را به اهداف بازاریابی محتوایی تان می رساند و به رشد کسب و کارتان کمک می کند، برای شما ارزش هم می آفریند.

تفاوت تبلیغات با تولید محتوا!

تولید محتوا هرگز همان تبلیغات نبوده و در آینده هم نخواهد بود.

در بخش قبل گفتیم که بازاریابی محتوایی فرآیندی است که با استفاده از محتوا می خواهد به اهدافش برسد و تولید محتوا یکی از مراحل این فرآیند است که در آن محتوای ارزشمندی تولید می شود. قاعدتاً تبلیغات هم یک فرآیند است که به رشد کسب و کار کمک می کند اما …

از همۀ این حرف ها می خواهیم نتیجه بگیریم اصلا مقایسه تبلیغات با تولید محتوا اشتباه است. مثل این است که بخواهید نوشتن یک فیلم نامه را با ساختن یک فیلم مقایسه کنید. نوشتن فیلم نامه فقط یکی از مراحل ساختن فیلم است و ساخت یک فیلم قطعاً بیش از این هاست. اگر بخواهید درست مقایسه کنید، مثلا می توانید عکاسی و نقاشی را با هم مقایسه کنید. یک فرآیند را با فرآیندی دیگر مقایسه کنید و یک کل را با کلی دیگر. برای مقایسۀ درست باید تبلیغات را با بازاریابی محتوایی مقایسه کنید.

  • بازاریابی محتوایی یک فرآیند بلندمدت است و می تواند تا پایان عمر یک کسب و کار ادامه داشته باشد؛ اما تبلیغات کوتاه مدت است. چون تبلیغات زودبازده تر است و با یک کمپین چندماهه می توانید به اهدافی که تعیین کرده اید، برسید.
  • در بازاریابی محتوایی در پی ایجاد یک رابطه دوطرفه میان برند و مخاطبان هستیم؛ اما تبلیغات با مخاطب ارتباطی یک طرفه دارد.
  • هدف بازاریابی محتوایی ایجاد یک رابطۀ ارزشمند است؛ اما هدف تبلیغات افزایش فروش است.
  • در بازاریابی محتوایی محصولات و خدمتتان را به صورت مستقیم معرفی نمی کنید؛ اما در تبلیغات همه چیز دربارۀ محصولات برند شما است.
  • در بازاریابی محتوایی مشتری به دنبال کسب و کار است؛ در تبلیغات کسب و کار به دنبال مشتری است.

 چرا تولید محتوای وب سایت مهم است؟

با رشد فوق العادۀ شبکه های اجتماعی و استقبال کاربران از آن، کسب و کارهای زیادی در آن جا شروع به فعالیت کردند. فضای شبکه های اجتماعی یک مکان عالی برای افزایش تعامل با مخاطب است و موقعیتی خوب برای ترویج و افزایش آگاهی نسبت به برندتان است. با این وجود، باز هم از اهمیت تولید مستمر محتوا برای وب سایت کم نمی شود.

هر چقدر هم حضور پررنگی در شبکه های اجتماعی داشته باشید، نمی توانید نتیجه ای را که لازم است بگیرید. وب سایت شما یک رسانه است که کنترل همه بخش های آن در دست خودتان خواهد بود؛ از طرف دیگر، می توانید فعالیت مخاطبان خود را بهتر ارزیابی کنید.

اگر می خواهید از مزایای تولید محتوای سایت بیشتر بدانید این بخش را از دست ندهید!

۱. ۹۳% تصمیمات خرید از جستجوی گوگل شروع می شود

بسیار از مردم وقتی مشکلی دارند، در گوگل به دنبال راه حل می گردند. حالا فرض کنید شما محصولی دارید که می تواند یکی از این مشکلات را حل کند. وقتی در نتایج جستجو اثری از شما و نام محصولتان نیست چطور می خواهید مشتری های جدید داشته باشید؟ شما تنها در ۷% باقی مانده، شانس فروش محصول خود را دارید!

وقتی وب سایت داشته باشید می توانید در معرض دید کسانی قرار بگیرید که به دنبال محصول شما می گردند.

۲.حرفه ای بودن خود را نشان می دهید

وقتی وب سایتی ندارید در ذهن مردم جایگاه خوبی نمی گیرید، داشتن یک سایت علاوه بر اینکه شما را به خوبی به مخاطبان معرفی می کند، به برندتان اعتبار و شخصیت بهتری می دهد. بسیاری از مخاطبان شما برایشان مهم است که برندی که از آن خرید می کنند، رفتار حرفه ای داشته باشد و داشتن یک وب سایت چنین پیامی را به مخاطب می رساند.

۳. دسترسی به شما ساده تر می شود

داشتن یک وب سایت، مسیر درست را به مخاطبانتان نشان می دهد، شخصیت و نوع برندتان را به او معرفی می کند و اطلاعات کامل تری در اختیار آن ها قرار می دهد. اگر زمانی قصد داشتید از تبلیغات استفاده کنید، مخاطبان را به صفحه فرود وب سایت خود هدایت می کنید.

ممکن است آدرس دفتر شما تغییر کند، اما آدرس وبلاگ شما همیشه ثابت است!

۴.ارزش آن ماندگار است

وقتی که در وب سایت خود سرمایه گذاری می کنید، آن را برای همیشه دارید و به عبارتی ارزش آن در درازمدت نه تنها حفظ می شود، بلکه بیشتر هم می شود. به مرور زمان می توانید حتی از سایت و محتوای خود درآمدی جداگانه داشته باشید. 

چند روش تبلیغاتی می شناسید که با یک بار هزینه برایتان سود همیشگی داشته باشد؟

۵. یک مرکز اطلاعات دائمی دارید

وب سایت شما می تواند یک پایگاه اطلاعاتی برای مخاطبان و حتی خود شما باشد. مخاطب در این پایگاه به دنبال اطلاعات موردنظر خود است و با یافتن آن در ذهنش به یک مرجع کامل برای سؤالاتش تبدیل خواهید شد.

تصور کنید که یک شرکت تولید محصولات و خدمات مربوط به چای و قهوه دارید؛ چای، قهوه و اسپرسو می فروشید، دستگاه  قهوه ساز و چای ساز می سازید و خدمات تعمیر این دستگاه ها را هم ارائه می دهید.

حالا می خواهید وب سایت خود را به یک مرکز اطلاعات تبدیل کنید. لیست تمام محصولات را در وب سایت قرار دهید، با اینکار مشتریان می توانند محصول موردنظرشان را پیدا کنند و آن را سفارش بدهند و دیگر نیازی به گذاشتن یک کاتالوگ از محصولاتتان در بسته های چای و قهوه نیست؛ فروش محصولاتتان هم راحت تر و بیشتر می شود چرا که دسترسی مشتریان به این محصولات آسان تر شده است.

همچنین می توانید در وبلاگ سایتتان درباره خواص چای و قهوه، نحوۀ خوشمزه آماده کردن مشتقات اسپرسو و … مقاله بنویسید. این کار به وبسایت شما کمک می کند در نتایج جستجوی گوگل رتبۀ بالایی داشته باشید و مدام در معرض دید مخاطبان قرار خواهید گرفت.

این مشتریان با یک خرید آسان و همینطور کسب اطلاعاتی دربارۀ محصولی که خریده اند، با رضایت وبسایت شما را ترک می کنند، حالا که خوشحال و راضی هستند به احتمال زیاد برای خرید دوباره به وب سایت شما برمی گردند.

حتی ممکن است قهوه شان را با روشی که شما در وبلاگتان آموزش داده اید، آماده کنند و باز هم به یاد وب سایت شما بیافتند و در نهایت وب سایت شما را به دوستانشان معرفی کنند.

چیزی که خواندید یک مثال واقعی بود که شرکت Gold Roast آن را اجرا کرد و توانست به جایگاه عالی ای نزد مخاطبانش دست پیدا کند.

تولید محتوای سئوشده چیست؟

اگر همین الان یک کلمه را در گوگل سرچ کنید، می بینید که یک سری نتایج به ترتیب برای شما ردیف می شود. این لیستی که می بینید را گوگل بر اساس کیفیت و مرتبط بودن محتوای وب سایت ها با کلمه ای که سرچ شده، ساخته است.

گوگل می خواهد بهترین و مناسب ترین پاسخ را برای سؤالات کاربرانش پیدا کند، در نتیجه باید همه چیز را دربارۀ محتوای شما بداند.

گوگل ربات هایی دارد که نقش یک بازرس را دارند و به محض اینکه شما یک محتوای جدید در وب سایتتان می گذارید، این ربات ها را می فرستد تا اطلاعاتی دربارۀ این مقالۀ جدید جمع  کنند. این ربات ها تمام مقاله های جدید را بررسی می کند تا موضوع مقاله را متوجه شوند و کیفیت این مقاله را ارزیابی کنند. این اطلاعات که برای رتبه بندی کردن مقالات جمع شدند، در بانک اطلاعاتی گوگل ذخیره می شوند.

برای اینکه میزان بزرگی این کتاب را متوجه شوید، به موضوعاتی که می توانید درباره شان محتوا تولید کنید، فکر کنید؛ حالا ببینید برای هر کدام از این موضوعات حدودا چه تعداد محتوای فارسی تولید شده است، توجه کنید که احتمالا محتواهایی با همین موضوعات، در زبان های دیگر هم تولید شده و اطلاعات آن ‎ها هم در دیتابیس گوگل موجود است. به نظر شما گوگل یکی از فوق العاده ترین ساخته های بشر نیست؟ این حجم از دقت و هوش بکار رفته در موتور جستجوی گوگل شما را سر شوق نمی آورد؟

وقتی چیزی را سرچ می کنید و کلمه ای را در بخش جستجو می نویسید، گوگل به سرعت شروع به ورق زدن این کتاب بزرگ  می کند تا به مقاله یا محتوایی برسد که فکر می کند بهترین پاسخ برای سؤال مخاطب است. اما این بهترین پاسخ ها چطور به بهترین پاسخ از نظر گوگل تبدیل می شوند؟

گوگل برای رتبه بندی مقالات بر اساس کیفیت از الگوریتم های خاصی استفاده می کند. گوگل اطلاعات چندین مقاله را به چندین الگوریتم خود می دهد و این الگوریتم ها بر اساس فاکتورهای از پیش  تعیین شده ای، این مقالات را به ترتیب کیفیت، رتبه بندی می کند.

این الگوریتم ها با دقت و سرعت بالایی کلمات را بررسی  می کنند، مترادف کلمات را تا حد زیادی می شناسند و می توانند تشخیص دهند که آیا این مقاله سؤال مخاطب را به درستی پاسخ داده است و تمام بخش های آن را بررسی کرده و یا اینکه صرفا مقاله را با کلمات کلیدی به صورت اسپم پُر کرده اند.

مثلا در این مقاله:

  • محتوا چیست؟ محتوا یعنی چه؟
  • تولید محتوا چیست؟ تولید محتوا یعنی چه؟
  • تولید محتوای دیجیتال چیست؟
  • محتوای سئو شده چیست؟
  • تولید محتوای سایت چیست؟

عبارت های کلیدی هستند و تلاش می کنیم، تمام موضوعات مربوط به تولید محتوا، که ممکن است سؤال شما باشد و یا در فهم بهتر تولید محتوا به شما کمک کند را بیان کنیم.

این الگوریتم های گوگل فاکتورهای بسیار زیادی برای سنجش یک مقاله دارند تا مردم را به آن متصل کنند. گفته می شود حدود ۲۰۰ عامل در رتبه بندی سایت ها تأثیرگذارند. فاکتورهای دقیقی وجود دارد که محتوای شما را می سنجند و نمی توانید سر گوگل را کلاه بگذارید!

گوگل برای بررسی کیفیت مقالۀ یک وبسایت به این سؤالات پاسخ می دهد:

  • مردم از چه کلماتی استفاده می کنند تا به مقالۀ مورد نظرشان برسند؟
  • چه کلماتی در این مقاله وجود دارد؟
  • آیا این مقاله برای سؤال کاربر مناسب است یا خیر؟
  • آیا صفحۀ کاربری این وبسایت برای کسانی که با موبایل سرچ می کنند هم مناسب است؟
  • آیا این صفحه به سرعت بارگذاری می شود؟
  • این محتوا چقدر به اشتراک گذاشته می شود؟

برای اینکه بتوانید به اهداف بازاریابی محتوایی تان برسید، باید مخاطبان به سایت شما وارد شوند و برای اینکه ترافیک ارگانیک (مخاطبانی که مستقیم و با سرچ کردن مفاهیم کلیدی، مقالۀ شما را پیدا می کنند.) خوبی بگیرید، باید در صفحۀ اول نتایج گوگل باشید، چون فقط ۲۵% از جستجوگران به صفحۀ دوم گوگل سر می زنند، این ها هم احتمالا حوصله شان سر رفته است!
حتی باید در همان صفحۀ اول هم رتبۀ خوبی داشته باشید. برای اینکه سایتتان رتبه و ترافیک خوبی بگیرد سعی کنید مقاله تان را به درستی به گوگل نشان دهید.

چطور محتوا را سئو کنیم؟

حالا که یک اسکلت محکم برای سئو ساختید وقت آن رسیده یک نمای معماری شده روی آن بسازید تا درستی و کیفیت مقاله تان را به گوگل نشان دهید.

این نمای معماری شده از مفاهیم کلیدی، لینک ها و رفتار کاربران ساخته می شود و برای اینکه یک نمای زیبا بسازید، باید هر کدام را به درستی استفاده کنید.

همانطور که گفتیم هدف گوگل پیداکردن بهترین جواب برای سؤالات جستجوگران است، گوگل مدام الگوریتم های خود را بهبود می دهد و محتواها را با دقت بیشتری موشکافی می کند تا متناسب با موضوع و جستجوی کاربر، بهترین رتبه را به آن ها بدهد. تصور کنید با توجه به سرعت پیشرفت دانش هوش مصنوعی گوگل، در آینده چقدر بهتر و مؤثرتر عمل خواهد کرد.

پیشنهاد ما به شما این است که اطلاعاتتان را در حوزه کسب و کار و همچنین دربارۀ سئو و بازاریابی محتوایی به روز نگه دارید.

اگر شما یک فیلم صامت با بهترین سناریو و بهترین سینماتوگرافی بسازید، مثلا فیلم ها و کمدی های چارلی چاپلین، بعد آن را در رادیو بخش کنید، در آخر به هیچ نتیجه ای نخواهید رسید به جز سکوت. به این دلیل که رادیو برای نشان دادن این فیلم محدودیت هایی دارد و رسانۀ مناسبی نیست.

موتورهای جستجو هم برای نشان دادن محتوای شما محدودیت هایی دارند، ممکن است شما بهترین محتوا را تولید کرده باشید، اما موتورهای جستجو متوجه همه یا بخشی از آن نشوند،  سئو به شما کمک می کند محتوا را هم به گوگل و هم به مخاطبانتان نشان دهید.

مفاهیم کلیدی را به درستی در بخش های مختلف مقاله تان استفاده کنید. همینطور به مقالات مرتبط و مفید دیگر خود لینک بدهید.

همینطور محتوایی که تولید می کنید آنقدر خوب باشد که کاربران آن را با دیگران به اشتراک بگذارند، وقتی مقاله تان به اشتراک گذاشته شود، گوگل آن را یک مقالۀ خوب ارزیابی می کند.

اما سئو فقط لیست کردن وب سایت ها در صفحۀ نتایج گوگل نیست.

چیزی را در گوگل سرچ کنید، وقتی صفحۀ نتایج آمد، به بالای این صفحه نگاه کنید، آن بخش Videos, Images, News و ….

به این نوار بالای صفحۀ نتایج گوگل فضای عمودی سرچ (Vertical search space) می گویند، حتما با خودتان می گویید اینکه افقی است، پس چرا اسمش عمودی ست؟ گوگل موتورهای جستجویی دارد که می توانند انواع محتوا را تشخیص دهند، به این موتورها، موتورهای عمودی گفته می شود، به همین دلیل به این نوار هم که در آن محتواها از نظر تخصصی دسته بندی می شوند، قسمت عمودی می گویند. شما باید نوع محتوایتان را به گوگل نشان دهید، آیا محتوای شما از نوع خبری است؟ آیا محتوای شما باید در قسمت ویدئوها قرار بگیرد؟

باید با بهینه کردن محتوایتان به گوگل نشان دهید که محتوای شما به کدام قسمت تعلق دارد.

سعی کردیم …

در این مقاله تمام زوایای تولید محتوا را برایتان باز کنیم تا بهتر بدانید از کجا می توانید شروع کنید. چند نکتۀ کوچک هم برایتان داشتیم تا محتوای خوبی بسازید و بهترین نتیجه را بگیرید. ایم مقاله قدم اول و ابتدایی مسیر بود!

درست است که محتوا کلید موفقیت در بازاریابی محتوایی ست اما فراموش نکنید که تنها تولید محتوا نمی تواند به رشد برند شما کمک کند، در بازاریابی محتوایی پایبندی به تمام اصول، لازم و حیاتیست.

منبع: فرصت امروز

بیشتر از محتوی دیجیتال در اقتصاد الکترونیکی:
۵ نکته ضروری برای بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۱
راه‌اندازی پویش ملی محتوای دیجیتال
استراتژی محتوا چیست؟ نقشۀ گنج بازاریابی محتوایی
چالش بازاریابی B2B در لینکدین
تکنیک های کاربردی بازاریابی ویدئویی در اینستاگرام
چگونه یک تیم محتوای حرفه ای تشکیل دهیم؟
۸ اشتباه فاجعه بار در زمینه تولید محتوا
پرسونای مخاطب چیست؟ راهنمای قدم به قدم طراحی پرسونای مخاطب

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. بازتاب: توسعه کسب و کار با ترکیب بازاریابی پارتیزانی و شبکه های اجتماعی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: رونمایی اسپاتیفای از تبلیغات صوتی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: انواع محتوا: بیشتر از چیزی که فکرش را می کردید! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: بازاریابی محتوایی (Content marketing) چیست؟ همه آنچه باید بدانید! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: سئو کاربردی برای کسب رتبه بهتر در گوگل : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  6. بازتاب: بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نسل جوان : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  7. بازتاب: سئوی محتوا و اهمیتش در راه اندازی کسب و کار : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  8. بازتاب: استفاده از خدمات گوگل فوتوز به‌زودی پولی می‌شود : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  9. بازتاب: دفاتر گوگل برای دوران پسا کرونا بازطراحی می شوند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  10. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 7، فروردین ماه 1400 : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا