تحلیل ارز دیجیتال

بازار رمزارزها به کدام سمت حرکت می کند؟ 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کاهش‌ ارزش در سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است منجر به «فروش از روی ترس» شود که به تنهایی، می‌تواند قیمت‌ها و ارزش بخش بزرگی از بازار ارزهای دیجیتال را به‌شدت کاهش دهد.

 بازار جهانی رمزارزها، حتی در روزهای اوج خود، تنها بخش کوچکی از نظام اقتصادی جهانی را تشکیل داده است. به طوری که ارزش کل این بازار در ۲۰۲۱ (مهر- آبان ۱۴۰۰) به سقف تاریخی ۳تریلیون دلار رسید. صنعت رمزارزها هنوز برای ایجاد یک رکود در بازارهای جهانی وسعت و قدرت کافی را ندارد. از طرفی، در صورتی که برای بازارهای سنتی سرنوشتی مشابه (رکود) رقم خورد، ممکن است پیامدهای فجیعی برای ارزهای دیجیتال داشته باشد و در نهایت، خطر چنین واقعه‌ای به این بازار بستگی دارد. اما بازار ارز دیجیتال همانند بازارهای سنتی، از خطرات و پیامدهای بحران مالی و رکود مستثنی نیست. به‌طور طبیعی، بیشترین عوامل تحت ضرر در بازار ارزهای دیجیتال طی یک رکود، سرمایه‌گذاران شخصی و سازمانی در این حوزه هستند.

زمانی که یک بحران مالی به وجود می‌آید، تمایل سرمایه‌گذاران برای کاهش ضرر در رابطه با دارایی‌های پر ریسک خود افزایش پیدا می‌کند. در صنعت رمز ارزها، سرمایه‌گذاری پر ریسک محسوب می‌شود و طی یک رکود، احتمالاً جزو دارایی‌هایی هستند که تحت فشار قرار می‌گیرند.
علاوه ‌بر این موارد، کاهش‌ ارزش در سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است منجر به «فروش از روی ترس» شود که به تنهایی، می‌تواند قیمت‌ها و ارزش بخش بزرگی از بازار ارزهای دیجیتال را به‌شدت کاهش دهد.

همچنین، شرایط رکود می‌تواند سرمایه انسانی در این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت دیگر، با افزایش پذیرش و رونق در بازار رمزارزها، پروژه‌های بیشتری پا به عرصه گذاشته و موقعیت‌های شغلی بیشتری در این فضا به‌وجود می‌آیند که دقیقاً عکس این روندها نیز هنگام یک رکود اتفاق می‌افتد.

زمانی که بخش بزرگی از ذخایر یک شرکت کریپتویی را رمزارزها، به‌خصوص ارزهایی به‌غیر از استیبل‌کوین‌ها تشکیل می‌دهد، خطر منحل شدن آنها هنگام وقوع یک رکود بسیار بالا می‌رود. اگر چنین شرکتی، همان‌طور که گفته شد، طبیعتاً به‌دنبال کاهش هزینه‌های خود باشد، ممکن است در نهایت با حجم عظیمی از تعدیل نیروی انسانی خود روبه‌رو شود و یا حداقل، دستمزدها را کاهش دهد. در نتیجه چنین اقداماتی، افزایش نرخ بیکاری پیش‌روی یک نظام اقتصادی قرار می‌گیرد.

در طول سال ۲۰۲۲، شاهد کاهش قابل ملاحظه ثروت افراد جهان بودیم. بسیاری از رویدادهایی که در این دست قرار دارند، به معکوس کردن روند گشایش در سیاست‌های پولی مرتبط هستند. فدرال رزرو آمریکا در حال کاهش نقدینگی و شاخص M ۲ است. اسکناس و مسکوکات، دارایی‌هایی با نقدشوندگی بالا و سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی اجزای تشکیل‌دهنده M ۲ هستند.

همچنین ارزش بازار جهانی به طور میانگین ۱۴درصد معادل ۳۵ تریلیون دلار کاهش پیدا کرد. این رقم شامل یک تریلیون دلار از ارزش بازار کریپتو نیز می‌شود.

جالب است بدانید که در طول سال ۲۰۲۲، هیچ یک از گروه‌های مختلف دارایی موجود در بازار مالی، مکانی امن برای نگهداری پولمان محسوب نمی‌شوند. به غیر از سهام مربوط به حوزه انرژی و چند مورد معدود دیگر که جریان پولی قدرتمندی دارند، اکثر دارایی‌ها در طول سال جاری بازده منفی داشته‌اند. این امر نشان‌دهنده حساسیت بازار نسبت به نرخ‌های تنزیل (نرخ بانکی) است. برخی از دارایی‌ها از جمله سهام مربوط به نزدک (NASDAQ) که از جریان پولی دیرینه‌ای برخوردارند، تحت فشار زیادی قرار گرفته‌اند.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۶۴

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا