تحلیل ارز دیجیتال

بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۱، از نگاه نوبیتکس

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 نوبیتکس به تازگی با انتشار جدیدترین گزارش سالانه‌‌‌ خود تلاش کرده تا دورنمایی از وضعیت بازار رمزارزها در ایران ارائه کند. طبق آنچه در این گزارش آمده، در سال اخیر، حدود ۷۰‌درصد معاملات رمزارز سرمایه‌گذاران ایرانی در پلت‌فرم نوبیتکس انجام شده است. این پلت‌فرم در سال گذشته با سرویس‌دهی به بیش از ۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار کاربر، توانسته ۱۷۸‌میلیون معامله موفق را به ثبت برساند. بر اساس داده‌‌‌های ارائه شده در این گزارش، رشد تعداد کاربران این پلت‌فرم در حدفاصل ابتدا و انتهای سال ۲۰۲۱، حدود ۷۲۸‌درصد بوده است.

در بررسی‌‌‌هایی که نوبیتکس از سبد سرمایه‌گذاری ایرانیان انجام داده، دوج‌‌‌کوین به عنوان محبوب‌‌‌ترین رمزارز نزد این دسته از کاربران شناسایی شده است. به طور میانگین، ۱۷‌درصد سبد رمزارزی کاربران نوبیتکس به این رمزارز تعلق داشته و همچنین بالاترین تعداد معاملات را نیز به خود اختصاص داده است. رمزارزهای اتریوم با ۱۴‌درصد، بیت‌کوین با ۱۴‌درصد و کاردانو با ۱۱‌درصد به ترتیب در رده‌‌‌های دوم تا چهارم محبوبیت نزد کاربران ایرانی قرار داشته‌‌‌اند.

بررسی‌‌‌های نوبیتکس نشان می‌دهد که سبد دارایی رمزارزی خانم‌‌‌ها و آقایان با یکدیگر تفاوت دارد، به طوری که به نظر می‌رسد آقایان ریسک‌‌‌پذیرتر هستند و بخش بزرگی از سبد رمزارز خود را به دوج‌‌‌کوین اختصاص داده‌‌‌اند و بیت‌کوین و اتریوم، اولویت‌‌‌های بعدی آقایان بوده‌‌‌اند. این درحالی است که خانم‌‌‌ها بیشترین سهم دارایی رمزارزی خود را به اتریوم اختصاص داده‌‌‌اند و بعد از آن نیز بیت‌کوین را بهترین دارایی برای سرمایه‌گذاری به حساب آورده‌‌‌اند.

شاخص سن نیز در روش چینش سبد سرمایه‌گذاری رمزارزی کاربران بی‌‌‌تاثیر نبوده است. به طوری که برآوردها نشان می‌دهد  فعالان ایرانی بازار رمزارز در سنین بالاتر، رمزارزهای محدودتری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌‌‌اند. به عبارت دیگر در سنین پایین‌‌‌تر، حدود ۷۳‌درصد سبد کاربران را ۶ رمزارز اصلی تشکیل‌‌‌ می‌دهند؛ در حالی که این نسبت برای سنین بالاتر، چیزی حدود ۸۱‌درصد است که نشان از تنوع پایین‌‌‌تر مدل سرمایه‌گذاری آنها دارد. در مجموع طبق داده‌‌‌ها، اکنون دهه شصتی‌‌‌ها بزرگان بازار رمزارز ایران به حساب می‌‌‌آیند. این گروه سنی (بین ۳۱ تا ۴۰) بیش از ۴۵‌درصد کل دارایی‌‌‌های موجود در کیف پول صرافی را به خود اختصاص داده‌‌‌اند و گروه سنی ۴۱ تا ۵۰ سال با سهم ۶/ ۲۶‌درصدی در رتبه دوم قرار دارند.

بررسی‌‌‌های این پلت‌فرم مبادله رمزارز از نحوه توزیع ثروت میان خانم‌‌‌ها و آقایان نیز نشان می‌دهد که ۸۵‌درصد دارایی‌‌‌های کاربران نوبیتکس در اختیار آقایان است. از نظر شاخص ثروت یا میانگین دارایی، زنان و مردان فاصله کمی دارند؛ اما با این وجود دارایی رمزارزی آقایان، تقریبا ۴‌درصد بالاتر از میانگین دارایی رمزارزی خانم‌‌‌هاست.

از دیگر آمار مهمی که در این گزارش به آن اشاره شده است، نوع رفتار کاربران برای نگهداری ارزهای دیجیتالشان است. در این گزارش آمده است که تنها ۶/ ۲۶درصد کاربران نوبیتکس، بیت‌کوین را در کیف پول صرافی نگه می‌‌‌دارند و این یعنی حدود ۴/ ۷۳درصد از سرمایه‌گذاران، علاقه‌‌‌ای به نگهداری رمزارزشان در کیف پول صرافی ندارند و روش‌های دیگر را ترجیح می‌دهند.

نوبیتکس که حالا با سرویس‌‌‌دهی به ۷۰‌درصد از سرمایه‌گذاران ایرانی بازار رمزارز، عنوان بزرگ‌ترین پلت‌فرم مبادله رمزارز برای ایرانیان را از آن خود کرده، بخشی از گزارش سالانه خود را به توضیح روند رشد این شرکت استارت‌آپی و رسیدن به این جایگاه اختصاص داده است. این استارت‌آپ که در سال ۲۰۱۷ با یک تیم چهار نفره کار خود را آغاز کرد، تا پایان سال ۲۰۲۰ توانست تعداد اعضای خود را به ۶۰ نفر برساند. اما افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها باعث شد که نوبیتکس در طول سال ۲۰۲۱، از نظر تعداد نیروی انسانی رشدی ۲۴۸‌درصدی را تجربه کند و تعداد کارکنان آن در پایان سال ۲۰۲۱ به ۲۰۹ برسد.

منبع: دنیای‌اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا