اقتصاددیجیتالبازاریابی دیجیتالگزارش

تأثیر سئو در اقتصاد دیجیتال، اشتغال‌‌زایی و کارآفرینی؛ مزیت رقابتی پایدار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نشست خبری تأثیر سئو در اقتصاد دیجیتال، اشتغال‌زایی و کارآفرینی به همت گروه «سئولب» برگزار شد. این نشست با حضور برخی از کسب‌وکارها و بیان تجربه آنها در خصوص مفهوم سئو انجام شد.

سئو در بیانی ساده به معنای بهینه‌سازی برای موتور جست‌و‌جو است. این بهینه‌سازی با استفاده از فعالیت‌هایی چون کدنویسی، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی انجام می‌شود و در نتیجه به یک سایت این امکان را می‌دهد تا در نتایج اولیه جست‌وجوی کاربران در فضای وب قرار بگیرد.

سئو اعتبار کسب‌وکار را می‌سازد

نخستین سخنرانی نشست خبری «سئولب» توسط «فائزه غفوری» مدیر مارکام «تریبون» صورت گرفت. غفوری اهمیت سئو را با ذکر این مثال که در سال ۲۰۱۹، ۵۳ درصد از ترافیک سایت‌ها به صورت ارگانیک و از طریق کانال سئو بوده، توضیح داد.

او در ادامه بیان کرد: «قرارگیری وب‌سایت در نتایج اولیه جست‌وجو نشان‌دهنده اعتبار آن وب‌سایت و کسب‌وکار است و کاربر ترجیح می‌دهد از کسب‌وکاری خرید کند که در نتایج گوگل حضور داشته باشد.»

غفوری همچنین در ادامه خاطرنشان شد که سئو یک فعالیت بلندمدت است و به‌عنوان مزیت رقابتی پایدار شناخته می‌شود و رقبای یک کسب‌وکار نمی‌توانند در مدت کوتاهی در این ویژگی از یک کسب‌وکار باسابقه‌تر پیشی بگیرند.

او در ادامه با اشاره به موضوع نشست خبری تأثیر سئو در اقتصاد دیجیتال، اشتغال‌زایی و کارآفرینی، به ارائه آماری از گزارش‌ فعالیت سئوی تریبون پرداخت. به بیان غفوری این آمار حاصل پرسشنامه‌ای کیفی است که در بین متخصصان سئو به بحث گذاشته شده است.

نخستین سؤال پرسشنامه تریبون از متخصصان سئو به گفته غفوری درباره «فعالیت‌های هزینه‌بر» در سئو بود. متخصصان در پاسخ به این سؤال سه عنوان تولید محتوا، موارد فنی سایت و رپورتاژآگهی را انتخاب کرده‌اند.

یکی از آمارهایی که غفوری بیان کرد، در زمینه چالش‌های متخصصان سئو بود. به بیان او فیلترینگ از نخستین چالش‌های متخصصان سئو در ایران است اما می‌توان مواردی چون ناآگاهی کارفرمایان از روند سئو را چالش بزرگ دیگر مطرح کرد. او در ادامه توضیح داد که مدیران ارشد سازمان‌ها می‌توانند در آگاه‌سازی کارفرمایان نقش مثبتی داشته باشد.

غفوری توضیح داد: «چالش بعدی ارتباط با دیگر گروه‌هاست. کمبود منابع مالی و انسانی نیز از دیگر چالش‌های فعالان این حوزه است که اولین چالش متخصصان سئوی جهانی است اما برای ایرانیان چهارمین چالش است که این موضوع نشان‌دهنده درگیری متخصصان سئو در ایران با مسائل ابتدایی‌تر است.»

او همچنین انتظار نابجای کارفرمایان درباره افزایش فروش کسب‌وکارها را چالشی دیگر معرفی کرد و توضیح داد که هدف سئو ایجاد ترافیک مثبت در وب‌سایت است.

غفوری در نهایت مسئله مهاجرت متخصصان سئو را از مشکلات بزرگ منابع انسانی در این زمینه اعلام کرد.

سئو فعالیتی چندوجهی است

«محمدرضا زراعتی»، مدیر مارکتینگ پارس‌پک سخنران دیگر نشست اخیر بود. او پارس‌پک را یکی از اولین واردکنندگان زیرساخت‌های ابری به کشور معرفی کرد و در ادامه به توضیح چندبعدی بودن فعالیت سئو برای یک کسب‌وکار پرداخت.

به گفت زراعتی نخستین نتیجه‌ای که یک کسب‌وکار از فعالیت سئو به دست خواهد آورد رسیدن به «برندینگ» است. او در توضیح این موضوع گفت: «معمولاً کارشناسان برندینگ پیشنهادهایی را در راستای شناخته شدن برند کسب‌وکار به کارفرمایان می‌دهند که دارای هزینه‌های بسیار بالاست. بخشی از فروش هم با برندینگ خوب اتفاق می‌افتد. اما سئو می‌تواند با ایجاد رتبه خوب در فضای وب برندینگ ارزان‌تر و قابل اعتمادتری انجام دهد. بخشی از فروش با برندینگ خوب اتفاق می‌افتد. لیستی از اقدامات برندینگ وجود دارد که هزینه‌بردار است اما سئو با ایجاد رتبه خوب در فضای وب خود به خود باعث برندینگ برای کسب‌وکار می‌شود. یعنی بالا بودن نتایج روی اینترنت خود برندینگ است.»

او افزود: «در حوزه محصولات فروشگاهی اینترنتی، یکی از فعالیت‌هایی که می‌توان انجام داد آنالیز رفتار رقباست که به چگونگی پیشرفت عملکرد وب‌سایت کمک خواهد کرد.»

زراعتی در ادامه یک متخصص سئوی خوب و حرفه‌ای را فردی معرفی کرد که به فعالیت سئو چندبعدی نگاه کند و مهارت‌هایی همچون تولید محتوا، توانایی برقراری ارتباط، مدیریت چالش‌ها و بحران‌ها را بداند و در نهایت مناسب پرسونای محصول عمل کند.

او در ادامه تأکید کرد: «یک متخصص سئوی خوب باید بتواند در کنار توجه به ابزار، در کار مارکتینگ و توسعه محصول نیز به خوبی عمل کند.»

شناخت کسب‌وکار به سئو کمک می‌کند

در ادامه «علی حسینی» از «سئولب» به بیان ویژگی‌های یک متخصص حرفه‌ای سئو پرداخت: «متخصص مشاور سئو نباید تک‌بعدی باشد و برای مثال باید برنامه‌نویسی بلد باشد. ارتباط برقرار کردن یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که متخصص سئو باید در روابط کاری خود فرابگیرد. همچنین یک متخصص سئو باید از تولید محتوا شناخت داشته باشد؛ لازم نیست محتواکار متخصص باشد اما باید در این زمینه دارای شناخت باشد. او همچنین باید درکی از کسب‌وکار داشته باشد. مدیران کسب‌وکارها نیاز دارند سئوکارشان برند، مارکتینگ و روانشناسی کار را بداند. بسیاری از سافت‌اسکیل‌ها به برقراری ارتباط با افراد و فهمیدن خواسته آنها کمک‌کننده است.»

او در ادامه درباره فعالیت «سئولب» توضیح داد که این گروه آموزش دوره‌های سئو را با تمرکز بر عملگرایی برای متقاضیان آغاز کرده‎‌ است.

کار سئوی تخصصی دچار کمبود نیرو است

در پایان نیز «نیما محمدحسنی»، مشاور مارکتینگ ایران‌تلنت سخنرانی کرد. گفتنی است مجموعه ایران‌تلنت و سئولب به دنبال انجام پروژه‌های مشترک هستند و به تازگی این همکاری را آغاز کرده‌اند.

محمدحسنی در ارائه خود به مسئله کمبود نیروی انسانی در بین متخصصان سئو اشاره کرد. به گفته او در یک ماه گذشته حدود سه هزار آگهی از سوی کارفرمایان برای جذب نیروی متخصص سئو در فضای وب منتشر شده است‌. همچنین بسیاری از این آگهی‌های استخدام دارای شرایط مناسبی همچون نداشتن سابقه کاری یا امکان دورکاری بوده، اما تعداد کسانی که برای دریافت این فرصت‌های شغلی اقدام کرده‌اند بسیار محدود بوده است.

او با اشاره به اینکه افراد بااستعدادی هستند که در آکادمی‌هایی همچون سئولب آموزش دیده‌اند اما به درستی به بازار کار معرفی نمی‌شوند، گفت: «در همین راستا ما در ابتدای سال ۱۴۰۲ محصول خود به نام «تلنت‌کوچ» را معرفی کردیم که تنها با ۱۲ دانشگاه سراسری کشور در ارتباط بوده و آن را در گروه «کاردیکس» از مجموعه ایران‌تلنت ریبرند کردیم و اکنون با آکادمی‌های بسیاری در تخصص‌های مختلف همکاری می‌کنیم.»

در انتهای این نشست سئولب از بسته آموزشی خود با نام «دوره جامع سئو» که با همکاری ایران‌تلنت (کاردیکس) برای ارتقای سطح دانش و اشتغال جامعه سئو تهیه شده، رونمایی کرد و بیان شد که این بسته آموزشی در وب‌سایت آنها قابل رؤیت است.

منبع: کارنگ

  • تأثیر سئو در اقتصاد دیجیتال، اشتغال‌‌زایی و کارآفرینی؛ مزیت رقابتی پایدار
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا