گزارشهوش مصنوعی

سهم اندک ما از هوش مصنوعی به خاطر نفت، هوش مصنوعی شاه‌کلید اصلاح وضع موجود کشور است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در آیین افتتاح رویداد بوتکمپ و مرکز اسمارتک بسیج دانشجویی استان اصفهان، با بیان این که سهم اندک ما از هوش مصنوعی و نگاه‌های احیانا لوکس و لاکچری به این حوزه به خاطر مسئله‌ای بنام نفت است، گفت: از منظر علم اقتصاد هوش مصنوعی شاه‌کلید اصلاح وضعیت موجود کشور است.

محمد رضا حیدری عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان با حضور در آیین افتتاح رویداد بوتکمپ و  مرکز اسمارتک بسیج دانشجویی استان اصفهان، با بیان این که سهم اندک ما از هوش مصنوعی و نگاه‌های احیانا لوکس و لاکچری به این حوزه به خاطر مسئله‌ای بنام نفت است، گفت: از منظر علم اقتصاد هوش مصنوعی شاه‌کلید اصلاح وضعیت موجود کشور است.

حیدری با بیان این که کشور چین برنامه‌ای دارد که ظرف ۱۸ ماه دو میلیون متخصص هوش مصنوعی تربیت کند و ایران هم یک اراده اجمالی وجود دارد که ۵۰ هزار متخصص هوش مصنوعی تربیت کند و این بستگی به همت همگانی دارد، ضرورت تخصص هوش مصنوعی را از منظر اقتصاد مورد بحث قرار داد و اظهار کرد: یک اقتصاد‌دان بنام نیکسی  24 هزار gbd در طول این هفت هشت هزار سال تمدن بشری را احصا کرده که مثلا یکجانشینی، شکار، آتش، آی سی تی، نانو تکنولوژی و بایوتکنولوژِی، نیم رسانه‌ها و ابررسانه‌ها از جمله این ۲۴ هزار gbd است.

هوش مصنوعی ۲۵ امین فناوری عام المنفعه است

وی با بیان این که اگر بگوییم که هوش مصنوعی می‌تواند ۲۵ امین فناوری عام المنفعه باشد ادعا گزافی نخواهد بود، افزود: براساس برآوردهای نهادهای جهانی در سال ۲۰۳۰ ترنوور هوش مصنوعی در جهان ۱۵هزار و هفصد میلیارد دلار خواهد بود، برآورد شده که سهم خاورمیانه در این به میزان دو درصد باشد، حدود ۳۴۰ میلیارد دلار و برآورد شده که این سهم حدود ۱۳۵ میلیارد دلار آن از عربستان باشد و حدود ۹۶ میلیارد دلار از امارات و مستحضرید که امارات وزارت هوش مصنوعی تاسیس کرده است.

 سهم اندک ما از هوش مصنوعی به خاطر مسئله‌ای بنام نفت است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان سپس با اشاره به این که اما به لحاظ تحلیل کلان حوزه تخصصی هوش مصنوعی مسئله ما در اقتصاد چیست و چرا سهم ما از هوش مصنوعی این قدر اندک است چرا نگاه‌های احیانا لوکس و لاکچری به این حوزه‌ها می‌شود، تصریح کرد: این به خاطر مسئله‌ای بنام نفت است.

 وی ادامه داد: پس ارتباط اقتصاد با شما از طریق دریچه‌ای هست بنام اقتصادی که مبتنی بر فکر و بازوی خود عمل نمی‌کند مبتنی بر  رانت نفت عمل می‌کند رانت یعنی مابه التفاوت قیمت بازاری یک بشکه نفت ۵۰ دلاری و هزینه استخراج ده دلاری؛ این ۴۰ دلار مال من شما و دولت نیست بلکه مواهب الهی است که در اختیار ما قرار گرفته است.  

حیدری در ادامه با بیان این که بنابراین زمانی متوجه اهمیت بحث هوش مصنوعی در کشور بیشتر می‌شود که بحث تحریم‌ها در فروش نفت پیش آمد و  نیاز به متخصص هوش مصنوعی موضوعی مهم تلقی می‌شود که بسیج دانشجویی در این زمینه ورود کرده است، عنوان کرد: اما مسئله یک مقدار جدی‌تر و پیچیده‌تر است.

 وی در ادامه توضیح داد: سهم ما در درآمدهای دولت از مثلا مالیات‌ها اندک است در حوزه پایه‌های مالیاتی، اصابت مالیاتی، عدالت مالیاتی افقی و عمودی و دهها نظام مالیات ستانی و مالیات‌دهی مشکل داریم، هزاران میلیارد یارانه پنهان و آشکار، ۲۵ میلیارد دلار قاچاق ورودی و خروجی از مسائل دیگر ماست، همچنین انبوهی از مسائل با این وضعیت سوخت و انرژی وجود دارد از نیروگاه‌ها گرفته تا مسئله برق و از آن طرف هم مسئله سوخت‌های فسیلی و آلودگی‌های زیست محیطی و غیره کشور را درگیر کرده است.

از منظر علم اقتصاد هوش مصنوعی شاه‌کلید اصلاح وضعیت موجود کشور است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: این حجم از ترافیک اعصاب خردکن که بدون هیچ مبنایی این همه انرژی مملکت را می‌بلعد و منطقی برای اداره آن نیست، اینجا از منظر علم اقتصاد در آن تحلیلی که اسم آن را می‌گذارم تحلیل پستل جایگاه هوش مصنوعی شاه‌کلیدی است که می‌تواند با الزاماتش، با مبانی و ارکان و نهادهایش و با فناوریهای نرم و سخت خودش به ما خدمتی بکند راه حل‌هایی ارائه دهد که این وضعیت موجود واقعا اصلاح شود.  

حیدری گفت: همچنین در نظام بانک مسائل زیادی داریم که فوت کوزه‌گری بانکداری متمرکز قاعدتا هوش مصنوعی، دیتا ماینینگ و همه آنچه که در این حوزه بحث است علوم داده و ارتباط‌های مربوطه آن است. یعنی اگر در حوزه اعتبار سنجی در حوزه مطالبات معوق و در حوزه‌های شفافیت در رابطه بین سپرده گذار، سهامدار، مدیران و کارکنان و تسهیلات گیرندگان در شبکه بانکی بخواهیم کاری انجام دهیم حتما باید بیاییم سراغ هوش مصنوعی برویم و اگر بخواهیم کار تخصصی‌تر انجام دهیم باید بیاییم سراغ فیدبکها و در حوزه کراوفاندینگ کاری بکنیم.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه بورس که این انبوه خسارت مردم زمین گیر اتفاق نیفتد در نیمه دوم سال ۹۹، اگر بخواهیم در حوزه بیمه تشخیص دهیم راننده که ۳۰ سال است تصادف نکرده حق بیمه‌ها  چقدر باشد، در نظام قیمت‌گذاری حمل و نقل عمومی، در حوزه صنعت مثلا در موضوع دستگاههای تزریق که بسیار خطرناک است بخواهیم جان کارگران را نجات دهیم، همینطور انبوه اتلاف در حوزه انرژی از تولید تا انتقال و توزیع تا مصرف را مدیریت کنیم باید برویم سراغ هوش مصنوعی.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان بیان کرد: در استان اصفهان جمعا ۳۰ هزار کنتور فهام داریم اما در استان بیش از دو و نیم میلیون مشترک داریم پس جای تعرفه‌های ترجیحی کجاست جایی که هوش مصنوعی می‌تواند اختیار آن را بدست بگیرد. البته که ورود برای کار در این حوزه از اول اقتصادی نیست ولی از آن لجظه‌ای که اراده‌ای شکل بگیرد یک استارت آپی شکل بگیرد یک منتور و نهادی باشد که حقوق مالکیت فکری شما را تضمین کند حتما اتفاقات خوبی می‌افتد همین الان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بخش کوچکی از آن را دارند انجام می‌دهند اما نسبت به مسئله برق یک از هزار است یعنی در همین حوزه  999 استارت آپ دیگر می‌توانید در کنار استارت آپ شهرک علمی تحقیقاتی شکل بگیرد.

وی با بیان این که بعنوان معلم اقتصاد در بسیاری از حوزه های دیگر هم گاز، بنزین، گازوئیل، آب، یارانه‌ها، قاچاق و غیره برای هوش مصنوعی بسیار جای کار داریم، افزود:  در کشاورزی، صنعت، پژشکی، شهرسازی و در انبوه نیازهای جامعه، در تبدیل دارایی‌های خود به داراییهای دیجیتال، در حمل بار در سطح اقیانوسها از طریق بلاکچین باید کار انجام گیرد. منتها وقتی دولتی باشد که نفت بفروشد و پولش را خرج کند؛ هوش مصنوعی، دیتا ساینس، دیتا ماینینگ و اینترنت اشیا مفهومی ندارد.

وی با تاکید بر این که مطمئن باشیم با دست شما افراد و جوانان توانمند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد البته به شرطی که منتظر پول نفت و دستور نمایم، گفت: انبوهی از ارزش افزوده در همین حوزه علوم داده و متعلقات آن است و این نشان دهنده اسمارت بودن این رویداد است که به همت و تلاش دبیر رویدا و  ناحیه بسیج  دانشجویی استان برنامه ریزی و افتتاح می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان برگزاری رویداد بوتکمپ را بعنوان یک اقدام هوشمند توسط ناحیه بسیج دانشجویی و مجموعه پژوهشکده شهید اعتباری دانست و اظهار کرد:  این هوشمندی است به شرطی که نگاه‌های فانتزی، لاکچری، صوری، نفتی، فرمالیستی، بوروکراتیک و تکنوکراتیک به مسئله هوش مصنوعی نداشته باشیم.

حیدری گفت: اگر کسی از شما اراده کرد در یکی از این حوزه‌ها که اشاره کردم کار کند با عشق حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت حاضرم وقت بگذارم، توصیه می‌کنم تیم‌ها از رشته‌ها و گرایش‌های مختلف همکاری کنند چرا که در غیر اینصورت مثلا نگاه‌های سخت افزار یا نرم افزار هستم پیش فرض ورشکته خواهد شد باید برای رفع نیاز کشور کار کنیم.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا