بانکداری‌دیجیتالگفت و گو

ضرورت همگام شدن بانکداران با هوش مصنوعی و تحول دیجیتالی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

زهرا میرحسینی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد، از نقش پررنگ و بااهمیت هوش مصنوعی و فناوری هوشمندسازی و بانکداری دیجیتال در صنعت بانکداری سخن گفت.

او در اشاره به ضرورت تحول مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی در بانکداری بیان کرد: تعدادی از شرکت‌های بین‌المللی موفق، به تغییرات فضای رقابتی، و دیگرگونیِ روش‌های کسب ‌و کار و صنعت بی‌توجهی کردند و در نتیجه این سنت‌گرایی سهم بازار خود را از دست دادند. بانک پاسارگاد با توجه به سرگذشت و سرنوشت چنین شرکت‌هایی، ورود به حوزه بانکداری دیجیتال را ضروری تشخیص داده است.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۷، بهمن‌ماه۱۴۰۰

وی با تأکید بر اینکه باید با گشودن در به روی فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی، نگاه سنتی به بانکداری را کنار گذاشت، افزود: پدید آمدن شرکت‌های فعال فین‌تک و بیگ‌تک، در کنار ظهور فناوری‌های تحول‌آفرین مانند هوش مصنوعی، حیات بانکداری سنتی را به خطر انداخته است. این تهدیدها اهمیت به‌کارگیری بانکداری دیجیتال را دوچندان نموده است. در واقع هدف بانکداری دیجیتال با تمرکز بر تجربه دیجیتالی مشتری فرصتی است که در برابر بروز این تهدید‌ها برای بانکداران به وجود آمده است.

طبق اظهارات میرحسینی، بانک پاسارگاد با شناسایی تهدیدهای تحول‌آفرین فناوری‌های پیشرفته مثل هوش مصنوعی و دوراندیشی درباره نیازهای نسل جدید، رویکرد خود را از بانکداری الکترونیکی به بانکداری دیجیتالی تغییر داده است تا بتواند انتظارات مشتریان خود را با ایجاد اکوسیستم هوشمند دیجیتالی مالی و غیرمالی، برآورده کند.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد، اظهار داشت: بانکداری دیجیتال مدل‌های کسب ‌و کار بانکداری را متحول می‌کند. در این شیوه بانکداری، اداره امور بانک بر مبنای تجربه مشتریان و شخصی‌سازی خدمات با تحلیل داده‌ها به انجام می‌رسد. در بانکداری دیجیتال نگرش راهکارمحور، جایگزین نگرش خدمت‌محور می‌‌شود.

او در رابطه با رویکرد دیجیتالی بانک پاسارگاد گفت: رویکرد دیجیتالی بانک پاسارگاد تلفیقی از خدمات بهبودیافته موجود و خدمات کاملاً جدید دیجیتالی است. نمونه‌ای از خدمات ارتقایافته بانک پاسارگاد را در مواردی چون ارائه سامانه‌های تحلیلی و مشتری‌محور و بهینه‌سازی سامانه پردازش تراکنش کارتی می‌توان دید.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

میرحسینی ضمن اشاره به آینده روشن بانکداری دیجیتال، خاطرنشان کرد: طی ده سال آینده صنعت بانکداری کوچک‌ترین شباهتی به‌ نظام بانکداری سنتی نخواهد داشت. در دهه آتی صنعت بانکداری با هوش مصنوعی، تحلیل داده‌های کلان، ربات‌های هوشمند و سایر ابزارهای جدید درمی‌آمیزد و البته در مواردی احتمال تکرار برخی فرایندهای قدیمی وجود دارد؛ ولی قالب و شیوه تکرار آن‌ها عوض خواهد شد.

به گفته زهرا میرحسینی، بانک پاسارگاد در راستای همسو شدن با فناوری هوش مصنوعی و تحولات روز، با رویکرد دیجیتالی کردن فرایندهای بانکی و تمرکز بر پلتفرمی کردن روش کسب ‌و کار بانکداری خرد و حرکت به سمت بانکداری مبتنی بر سبک زندگی، سامانه‌های پی‌پاد و ویپاد را طراحی کرده است و با خلق سرزمین هوشمند پاد، در راه بانکداری آینده گام نهاده است.

میرحسینی درباره سرزمین هوشمند پاد، که یکی از مهم‌ترین طرح‌های بانک پاسارگاد برای ارزش‌آفرینی مشتریان به حساب می‌آید، گفت: سرزمین هوشمند پاد که یک اکوسیستم دیجیتال پلتفرمی است نقشی محوری و پررنگ در دیگرگون کردن رویکرد بانک نسبت به آینده خواهد داشت. به‌تازگی شعبه فراگیر پاد نیز افتتاح شده که بازوی عملیاتی شهر هوشمند و شاخه بانکداری دیجیتال بانک پاسارگاد شمرده می‌شود. رویکرد اصلی شعبه فراگیر پاد ارائه خدمات غیرحضوری و دیجیتالی به مشتریان بانک پاسارگاد است.

منبع: هوشیو

https://elececo.ir/1401/01/23/%d9%85%d8%a7%d9%87%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84-%d8%b4%d9%85%d8%a7%d8%b1%d9%87-17%d8%8c-%d8%a8%d9%87%d9%85/

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا