دولت دیجیتالگفت و گو

عرضه الگوی متناسب‌سازی وزارت فرهنگ با تحول فضای مجازی به دستگاه‌ها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مشاور وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، گفت: الگوی متناسب‌سازی سازمانی این وزارتخانه با تحولات فضای مجازی، به عنوان یک مدل به سایر دستگاه‌ها عرضه می‌شود.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از ایرنا؛ محمدرضا بهمنی  در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با تشریح جزئیات این طرح افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با درک ضرورت بازسازی ساختاری، چند برنامه را در دستورکار قرار داده و با همکاری بسیار نزدیک مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و دفتر نوسازی معاونت توسعه وزارتخانه، ظرف سال گذشته مذاکرات خوبی با سازمان امور اداری و استخدامی انجام داد که با همراهی آن دستگاه، بخشی از این برنامه ها به بار نشست.

اهم بازسازی ساختاری و متناسب سازی سازمانی با تحولات فضای مجازی

وی اهم این برنامه ها را اینطور توصیف کرد: برنامه نخست، شناسایی و تغییرعناوین پست های سازمانی که زمینه حضور موثرتر در فضای مجازی را داشتند. برای این منظور، دفتر نوسازی و تحول اداری این وزارتخانه پیشنهاد تغییر عنوان پست‌های متعددی در ستاد و استان‌ها را به سازمان امور اداری و استخدامی پیشنهاد کرد که پس از بررسی آن سازمان ۱۱۵ پست به عناوین موردنیاز برای حضور موثر وزارتخانه در فضای تغییر داده شد. بخش تکمیلی این برنامه، اصلاح شرح وظایف و آموزش متصدیان این پست‌ها است.

با توجه به مشکلات اجرایی و کافی نبودن پست‌های وزارتخانه، معاونت توسعه، پیگیری های فراوانی برای ایجاد پست های جدید و جبران نواقص سازمانی وزارتخانه برای گسترش فعالیت و خدمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت که الزامات توسعه و متناسب سازی در فضای مجازی مورد توجه سازمان امور اداری و استخدامی قرار گرفت. با بررسی های فراوان، در نهایت در جلسه بیست و یک آبان، ۱۸۶ پست‌ جدید برای بکارگیری در نیازمندی های متناسب سازی با تحولات فضای مجازی، در هیئت دولت تصویب شد.

استخراج الگوی مفهومی نوین برای ساختار وزارت فرهنگ

بهمنی خاطر نشان کرد: برنامه سوم، ایده یابی برای الگوی نوین ساختار تشکیلاتی وزارتخانه است. که هم اکنون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف متناسب سازی سازمانی وزارتخانه با تحولات فضای مجازی دنبال می شود.

 رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، تاکید کرد: در این برنامه، در تلاش هستیم، الگوی مفهومی نوینی برای ساختار وزارتخانه استخراج کنیم.

نتایج ملموس برنامه ها تا قبل از دولت دوازدهم

بهمنی در عین حال افزود: مجموعه این برنامه ها با راهبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیرنظر معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است که امیدواریم تا پایان دولت، شاهد نتایج ملموس این برنامه ها بوده و به عنوان یک مدل تحول سازمانی قابل ارائه به سایر دستگاه ها باشد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرازامیدواری کرد: مدیران و کارشناسان سازمان امور اداری و استخدامی با استمرار همراهی و همکاری خوبی که داشته اند، نقش موثری در تسریع این مدل داشته باشند.

مواجه با تحولات فضای مجازی درعرصه فرهنگ در یک نگاه

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدابیری را برای مواجه با تحولات فضای مجازی در عرصه فرهنگ اندیشیده و تدوین برنامه و متناسب­ سازی وزارتخانه با این تحولات از حدود یکسال قبل در دستورکار این وزارتخانه قرار گرفت.

همزمان با تدوین برنامه مذکور، مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور در جلسه ۲۶ فروردین ۹۸، ۸ دستگاه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف به تدوین برنامه تحول سازمانی کرد که این وزارتخانه اولین وزارتخانه‌ای است که برنامه متناسب‌سازی سازمانی خود با تحولات فضای مجازی را تهیه و فرآیند اجرایی سازی آن را آغاز کرده است.

کاربر محورشدن و افزایش تولید و توزیع محتوا از سوی کاربران عمومی، ورود فعالان غیرفرهنگی به حوزه تولیدات فرهنگی مانند اپراتورها، بروز پدیده گمنامی در تولید و نشر محصولات فرهنگی، هنری و رسانه­ ای، دشواری کنترل و ممیزی قبل از نشر، در هم تنیدگی قالب ­های محصولات فرهنگی و فراگیری محصولات صوتی و تصویری، تصرف بازار مصرف فرهنگی کشور توسط رقبا و معارضان در بستر شبکه‌های توزیع فضای مجازی از جمله چالش هاست.

با توجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور، برنامه تحول برای ارتقای نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شد.

در این برنامه ۷۱  اقدام عملیاتی در قالب پنج گروه و به عنوان ۵ رکن برنامه پیش بینی شده است. نخستین رکن برنامه «متناسب­ سازی تشکیلات و نظام مدیریت وزاتخانه با تحولات فضای مجازی» و بهبود ساختار سازمانی، توانمندسازی نیروی انسانی و تقویت نقش تنظیم ­گری وزارتخانه در فضای مجازی را از جمله اقدامات این رکن است.

همچنین در این برنامه، «توسعه دولت الکترونیک و پلتفرم­ های فرهنگی در فضای مجازی» به عنوان رکن زیرساختی و مهم در نظر گرفته شده که در این گروه، اقداماتی مانند اصلاح نظام مجوزها، تسهیل و تسریع خدمات به اهالی فرهنگ و هنر، حمایت از ایجاد و توسعه پلتفرم­ های ایرانی در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه، در دستورکار قرار گرفته است.

توجه به فرصت ها و تهدیدهای پیش رو در زمینه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه­‌ای که یکی از کلان برنامه های وزیر فرهنگ دولت دوازدهم نیز «ارتقای محتوایی محصولات فرهنگی و هنری» است، بنابراین در این بخش از برنامه تحول، به اقداماتی چون شبکه­ سازی تولیدکنندگان محتوا، استفاده از ابزارهای نوین برای پایش و صیانت از محتوای فرهنگی در فضای مجازی و ارتقای سواد مجازی کاربران به ویژه خانواده ­ها، توجه شده است.

تحولات فضای مجازی، عنصر کسب و کاری در عرصه فرهنگ را برجسته ­تر کرده است. بنابراین ذیلِ گسترش کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی به عنوان رکن چهارم برنامه تحول نیز اقداماتی طراحی شده است که اموری چون حمایت از شکل­ گیری مراکز نوآوری و شتاب دهی فرهنگی، هنری و رسانه ­ای، گسترش آموزش کسب و کارهای نوین در میان اهالی فرهنگ و حمایت از شکل­ گیری مجامع و تشکل­ های کسب و کاری در عرصه فرهنگ را شامل می شود.

این برنامه تلاش کرده موضوع «بهبود اطلاع­ رسانی و تبلیغات در فضای مجازی» را به عنوان رکن پنجم برنامه تعریف تعریف کرده و نسبت به اجرای اقداماتی مانند تعمیم قوانین مدیریت تبلیغات در کشور به فضای مجازی و پیشگیری از گسترش اخبار جعلی و محتواهای آسیب ­رسان، اهتمام ویژه داشته باشد.

ذیل مجموعه اقدامات این برنامه، هم ­اکنون ۲۸ پروژه به صورت فراگیر در همه­ بخش های وزارتخانه در حال اجراست. که از این تعداد حدود ۷ پروژه مهم در حوزه دولت الکترونیک و متناسب­ سازی وزارتخانه و ۲۱ پروژه نیز در حوزه­ های محتوا، کسب و کارهای فرهنگی و اطلاع­ رسانی هستند.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا