تحلیل ارز دیجیتالمقاله ارز دیجیتال

بررسی فعالیت نهنگ‌ها در بازار ارز‌های دیجیتال بسیار مهم است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
حامد توانای آزاد

در بازار ارز‌های دیجیتال معمولا به افراد و سازمان‌هایی که بیش از هزار بیت‌کوین در اختیار دارند نهنگ گفته می‌شود. نهنگ‌ها بزرگ‌ترین موجودات در اقیانوس‌ها هستند و به همین دلیل این نام به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال داده شده است. البته اقیانوس ارزهای دیجیتال تنها شامل نهنگ نمی‌شود و به ترتیب از دارایی بیشتر به کمتر، سرمایه‌گذاران کوسه، دلفین، ماهی، اختاپوس، خرچنگ و میگو نیز وجود دارند که سرمایه آنها نسبت به نهنگ‌ها بسیار کمتر است. با توجه به موجودی زیاد نهنگ‌ها، این سرمایه‌گذاران بزرگ مورد توجه فعالان و دیگر سرمایه‌گذاران کوچک بازار هستند، زیرا نهنگ‌ها می‌توانند روندهای قیمتی را تغییر دهند.

هدف بسیاری از نهنگ‌ها در بازار ارز‌های دیجیتال کسب سود است و به همین دلیل با انجام فعالیت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا دارایی سرمایه‌گذاران کوچک‌تر بازار را به دست آورند. البته تمام نهنگ‌ها به هدف کسب سود به هر قیمتی فعالیت نمی‌کنند و بسیاری از زمان‌ها این نهنگ‌ها همان سازندگان ارز‌های دیجیتال هستند که موجودی زیادی از آن ارز دیجیتال را در اختیار دارند. در حالی که سازندگان معمولا از این موجودی برای تامین سرمایه پروژه، تبلیغات و دیگر موارد استفاده می‌کنند و روند معمول عرضه و تقاضای بازار را به هدف کسب سود تغییر نمی‌دهند، اما نهنگ‌ها با موجودی زیاد خود همچنان قدرت دستکاری عرضه و تقاضا را در هر زمان دارند و برخی از نهنگ‌های سودجو از این قدرت در راستای اهداف شخصی خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل رصد فعالیت نهنگ‌ها برای سرمایه‌گذاران اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

نهنگ‌ها و اهمیت آنها

نهنگ ارز‌ دیجیتال شخص یا نهادی است که مقدار زیادی ارز دیجیتال در اختیار دارد، به‌طوری که تراکنش‌های آنها به تنهایی می‌تواند بر بازار و روند قیمت ارز‌های دیجیتال تاثیر بگذارد. تعیین میزان سرمایه مورد نیاز یک فرد برای تبدیل شدن به نهنگ در هر ارز دیجیتال متفاوت است. بسیاری بر این باور هستند که هر فرد با موجودی هزار بیت‌کوینی یک نهنگ است، در حالی که برخی دیگر نهنگ‌ها را افرادی می‌دانند که ۱۰ درصد از موجودی کل یک ارز دیجیتال را در اختیار دارند. افرادی که کیف پول ارز دیجیتالی آنها بیش از ۱۰ میلیون دلار از یک ارز در اختیار دارد نیز به عنوان نهنگ شناخته می‌شوند. فعالیت نهنگ‌ها معمولا توسط دیگر سرمایه‌گذاران و فعالان بازار ارز‌های دیجیتال مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد، زیرا خرید و فروش بخشی از وجوه آنها می‌تواند ارزش ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

اقیانوس ارز‌های دیجیتال مملو از نهنگ‌های مختلف است. بخشی از این نهنگ‌ها را سازندگان و توسعه‌دهندگان تشکیل می‌دهند. سازندگان ارز‌های دیجیتال معمولاً در زمان عرضه توکن، بخش قابل توجهی از موجودی کل توکن را در اختیار خود نگه می‌دارند. در اکثر زمان‌ها این موجودی توسط خود جامعه و در نتیجه رای‌گیری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در برخی پروژه‌ها نیز به‌طور کامل در اختیار سازندگان است و برای اهداف مختلف هزینه می‌شود. موجودی زیاد سازندگان در پروژه‌های معتبر تهدیدی برای سرمایه‌گذاران نیست، زیرا اطمینان دارند که این سرمایه در راستای رشد و پیشرفت پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

موضوعی که در نهنگ‌های سرمایه‌گذار متفاوت است، افرادی که بخشی از تیم توسعه یا جامعه وفادار ارز دیجیتال نیستند و معمولا تنها به هدف کسب سود ارز را خریداری می‌کنند. این نهنگ‌ها به دو دسته فعال و خواب تقسیم می‌شوند.  نهنگ‌های خواب به کیف پول و آدرس‌هایی گفته می‌شود که برای مدت زمان زیادی مانند چندین سال موجودی آنها جابه‌جا نشده است.

این نهنگ‌ها در برخی زمان‌ها مانند افزایش قیمتی بیدار می‌شوند و با فروش گسترده، بر روند قیمتی تاثیر می‌گذارند. نهنگ‌های فعال نیز آدرس‌ها و کیف پول‌هایی هستند که به‌طور مداوم موجودی آنها در حال تغییر و جابه‌جایی است، این نهنگ‌ها فعالیت ترید کوتاه یا بلندمدت دارند و به همین دلیل معمولا توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کنند.  با توجه به اینکه نهنگ‌ها مقدار زیادی از وجوه خود را در یک ارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مشتاق موفقیت آن ارز دیجیتال و معمولا به ارز دیجیتال انتخابی خود وفادار هستند. بنابراین به جای ترید مداوم، معمولا از روش هولد و نگهداری طولانی مدت استفاده می‌کنند و منتظر افزایش‌های قیمتی می‌مانند.

برخلاف تفکر برخی از سرمایه‌گذاران، بازار ارز‌های دیجیتال نسبت به دیگر بازار‌های مالی محبوب جهانی کوچک است. هم اکنون ارزش کل بازار این دارایی‌های دیجیتال تنها ۱۸/ ۱ تریلیون دلار است که از حجم معاملات روزانه بازار فارکس نیز کمتر است. بنابراین در حالی که در بازار فارکس معاملات مالی بانک‌های بزرگ جهانی نیز تاثیر قابل توجهی بر روند‌های قیمتی و ارزش‌گذاری ندارند، فعالیت نهنگ‌ها در بازار ارز‌های دیجیتال بسیار تاثیرگذار است. 

نهنگ‌ها، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان در امور مالی غیرمتمرکز هستند و تنها یکی از تراکنش‌های آنها می‌تواند به تنهایی بر ارزش‌گذاری یک ارز دیجیتال خاص تاثیر داشته باشد. با توجه به موجودی زیاد آنها، هر فعالیت نهنگ‌ها از جمله خرید، فروش و معامله ارز‌های دیجیتال به‌طور خودکار در عرضه و تقاضای بازار و در نتیجه قیمت ارز تاثیر می‌گذارند.

نهنگ‌ها تمایل دارند تا میلیون دلاری معامله کنند و بنابراین خرید‌های سنگین نهنگ‌ها می‌تواند نشان‌دهنده افزایش تقاضای رو به رشد ارز دیجیتال باشد و فروش موجودی آنها نیز به معنی تخلیه و نشان‌دهنده آینده نه چندان مطمئن ارز دیجیتال است. معمولا اکثر سرمایه‌گذاران بازار از این نشانه‌ها و روند پیروی می‌کنند. برخی تحلیلگران نهنگ‌های ارز‌های دیجیتال را به مالکان شرکت‌های بزرگ تشبیه می‌کنند. افرادی که قدرت زیادی در اختیار دارند و پیگیری تصمیمات و اقدامات آنها اهمیت بسیاری دارد. این افراد و نهنگ‌ها حتی می‌توانند بدون انجام معاملات در بازار تاثیر بگذارند.

به عنوان مثال، پس از آنکه ایلان ماسک از هشتگ بیت‌کوین در حساب توییتری خود استفاده کرد، قیمت این ارز دیجیتال ۱۴ درصد افزایش پیدا کرد و برای نخستین بار ارزش کل بازار ارز‌های دیجیتال از یک تریلیون دلار عبور کرد.  این رشد قیمتی تنها تحت تاثیر یک نفر ایجاد شد و بازار ارز‌های دیجیتال شما تعداد زیادی از چنین افرادی است که در هر زمان می‌توانند سیگنال‌های صعودی یا نزولی بدهند. بنابراین بررسی رفتار و فعالیت نهنگ‌ها می‌تواند سیگنال‌هایی برای زمان‌های مناسب خرید و فروش برای علاقه‌مندان به کسب سود از نوسانات قیمتی ارز‌های دیجیتال داشته باشند.

نهنگ‌ها در بازار ارز‌های دیجیتال پنهان نیستند. برعکس، در بازار ارز‌های دیجیتال به دلیل شفافیت بلاک‌چین اطلاعات موجودی آدرس‌ها و تراکنش‌های انجام شده به‌طور عمومی در دسترس تمام کاربران است و به همین دلیل به راحتی می‌توان نهنگ‌ها و فعالیت‌های آنها را شناسایی و دنبال کرد.  سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال فعالیت دارندگان بزرگ ارز‌های دیجیتال را بررسی می‌کنند تا روند‌های کلی صعودی و نزولی ارز‌ها را پیش‌بینی کنند و واکنش مناسبی نسبت به حرکت‌های قیمتی داشته باشند. ردیابی و شناسایی فعالیت نهنگ‌ها امروزه کاری آسان است و روبات‌ها و سایت‌های متنوعی از جمله Clankapp و Whale Alert عرضه شده‌اند که به صورت لحظه‌ای اطلاعات پیرامون موجودی کل نهنگ‌ها، تراکنش‌های آنها و آدرس‌های کیف پول را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. این سایت‌ها به عنوان یک هشدار نیز می‌توانند عمل کنند و در صورت خرید و فروش سنگین توسط نهنگ‌های بزرگ بازار، این اتفاقات را در سریع‌ترین زمان به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسانند.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا