رسانه دیجیتال

چگونه محتوای ویروسی یا وایرال تولید می شود؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

تعریف محتوای ویروسی یا محتوای وایرال (Viral Content) را می توان در یک جمله خلاصه کرد: محتوایی که همانند ویروس به سرعت پخش و محبوب می شود. به احتمال زیاد نام Baby Shark را شنیده اید؛ یک ویدیو یوتیوب که به سرعت فراگیر شد و تا امروز، ۸ میلیارد بازدید در یوتیوب داشته است.

در ادامه این مطلب به منظور بررسی کامل ویژگی های محتوای ویروسی و فرایند خلق محتوا وایرال با ما همراه باشید.

چگونه می توان یک محتوای ویروسی تولید کرد؟

برای نوشتن محتوای ویروسی بر اساس چک لیستی که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم، پیش بروید. در نوشتن این مدل از محتوا سلیقه به ‎خرج دهید و نهایت توان خود را در ارتباط گرفتن با کاربر به کار بگیرید. باید به ویژگی های محتوای ویروسی که در ادامه خواهید دید توجه کافی داشته باشید تا در خلق انواع محتوای وایرال موفق ظاهر شوید. به صورت کلی موارد زیر باید برای تولید Viral Content طی شود:

  • استفاده از موضوعات جدید و ترند
  • نوشتن عناوین چالش برانگیز
  • کاربر را جذب کنید
  • از احساسات استفاده کنید
  • از پتانسیل اینفلوئنسر ها استفاده کنید
  • خلق محتوای کاربردی
  • نقض تفکر عمومی
  • متفاوت باشید
  • راه حل برای برطرف کردن مشکل ارائه دهید
  • استفاده از آمار و ارقام و منابع معتبر
  • استفاده از سلبریتی ها

با عمل به این موارد می توانید نسبت به تاثیرگذاری مثبت محتوای خود مطمئن باشید.

استفاده از موضوعات جدید و ترند

برای تولید محتوای ویروسی، انتخاب موضوعاتی که توجه مخاطبان را به خود جلب می کنند، بسیار مهم است. یکی از روش های تولید این مدل محتوا، استفاده از موضوعات پرطرفدار و جنجالی است. موضوعات ترند را با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل ترند می توانید پیدا کنید و پیرامون آن ها تولید محتوا داشته باشید. در جریان تولید محتوا ترند اگر قصد وایرال شدن محتوای خود را دارید، ضروری است که متفاوت باشید؛ برای مثال اگر همه به مزایای یک موضوع اشاره کرده اند، شما به غیر از مزایا به معایب آن نیز اشاره کنید؛ با این کار محتوای شما جامع تر و در عین حال چالش برانگیزتر خواهد بود. قطعا چنین محتوایی نمونه بارز محتوای ویروسی است و شاهد تاثیر مثبت آن خواهید بود.

نوشتن عناوین چالش برانگیز برای تولید محتوا ویروسی

اولین بخش از محتوا که کاربر آن را مشاهده می کند، عنوان است. هرچقدر عنوان جذاب تر باشد، توجه کاربر بیشتر جذب خواهد شد. در عنوان از اعداد، صفات برتر، خبر خوب و مواردی از این دست استفاده کنید تا کاربران بیشتری محتوای شما را برای مشاهده انتخاب کنند.

کاربر را جذب کنید

برای تولید محتوای ویروسی در شبکه های اجتماعی، در ابتدای محتوا به معرفی خود و کسب وکارتان نپردازید و به جای آن، از جملات اغراق آمیز که درعین حال دروغ نیستند استفاده کنید تا ذهن مخاطبان را درگیر کنید. برای مثال، با استفاده از داستان سرایی، توجه مخاطبان را جلب کنید و آن ها را در روند داستان شریک کنید.

از احساسات استفاده کنید

برای نوشتن محتوای ویروسی، باید از حس های مختلفی مانند خشم، ترس، تنفر، غم و خوشحالی استفاده کنید. هر یک از این حس ها می تواند مخاطب را تحریک و به اشتراک گذاری محتوا شما کمک کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، محتوایی که یکی از حس های انسانی را در مخاطب ایجاد کند، بیشترین احتمال ویروسی شدن را دارد. بهترین راه برای تحریک حس های مختلف در مخاطبان، استفاده از داستان های واقعی و خلاقانه است. با استفاده از داستان هایی که مخاطبان را به شیوه ای قابل تصور به دنیای شما می کشانند، می توانید حس مربوط به آن داستان را در مخاطبان ایجاد کنید.

استفاده از تصاویر و ویدئو هایی که احساسات را برانگیزاند نیز می تواند به شما در تولید محتوای ویروسی کمک کند؛ به عنوان مثال، می توانید از داستان های واقعی و خلاقانه در مورد یک فردی که توانسته است موانع زیادی را در زندگی اش پشت سر بگذارد و به موفقیت برسد، استفاده کنید؛ همچنین با تصویر سازی کاربر را بیشتر احساساتی کنید.

از پتانسیل اینفلوئنسر ها استفاده کنید

در دنیای دیجیتال امروز، اینفلوئنسر ها افرادی هستند که بر جامعه هدفشان تاثیرگذاری چشمگیری دارند و مخاطبانشان این افراد را فردی مورد اعتماد می دانند؛ در چنین شرایطی می توانید برای انتشار محتوای ویروسی با آنها همکاری کنید.

البته همکاری با اینفلوئنسر ها دارای نکاتی است؛ برای مثال باید با اینفلوئنسری کار کنید که جامعه هدف مشترکی با شما دارد. یکی از معایب همکاری با اینفلوئنسرها اثر منفی اقدامات اشتباه آن ها بر برند شما است. هنگامی که یک اینفلوئنسر با اقدامی اشتباه محبوبیت خود را از دست می دهد، ناخودآگاه محبوبیت و اعتبار برندها و مجموعه هایی که آن ها را تبلیغ کرده است نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

خلق محتوای ویروسی به صورت کاربردی

اگر تولید محتوا های احساسی برای شما سخت است، می توانید به جای آن، محتوا های قابل اجرا و عملی خلق کنید تا مخاطبان شما بتوانند با انجام گام به گام آن ها، به نتایج مطلوب برسند. می توانید دستورالعمل هایی را برای انجام کار های مختلف در قالب محتوای تان ارائه دهید. مثلا می توانید یک مقاله با عنوان “10 گام برای طراحی یک وب سایت حرفه ای” تهیه کنید. در این مقاله، با به کارگیری تصاویر و نمودار ها، به صورت گام به گام و با شرح کامل، روش های طراحی وب سایت را به کاربران آموزش دهید.

یک نکته، هرچه دستورالعمل های شما در محتوا راحت تر و نتیجه بخش تر باشند، احتمال ویروسی شدن آن بیشتر خواهد بود. با این روش، محتوای شما به سرعت در شبکه های اجتماعی و وب سایت های مختلف منتشر می شود.

نقض تفکر عمومی

بسیاری از افراد معتقدند طراحی سایت با وردپرس بهترین گزینه است؛ اما شما نقض این مورد را مطرح کنید و با بررسی برخی از کمبود های این CMS و چالش هایی که دارد، محتوای ویروسی تولید کنید. به جای تأیید ادعای اکثریت، می توانیم به دنبال یافتن مشکلات و محدودیت های مرتبط با استفاده از وردپرس برای طراحی سایت باشیم.

مثلا می توانیم به مشکلات امنیتی، مشکل در عملکرد و سرعت سایت، محدودیت های قابل توجه در طراحی و سفارشی سازی و مواردی از این دست توجه کنیم و در قالب یک محتوای بحث برانگیز آن ها را به کاربران ارائه دهیم.

متفاوت باشید

یکی دیگر از ویژگی های محتوای ویروسی، متفاوت بودن است؛ برای مثال در زمینه سئو سایت، همه سایت ها به چیستی سئو پرداخته اند. شما به غیر از بررسی این مورد، چندین نکته کاربردی و تجربی را در این زمینه به مخاطبان خود ارائه دهید تا همین تفاوت باعث ایجاد Viral Content شود. در رابطه با ناگفته های حیطه کاری خود صحبت کنید تا کاربران، شما را به عنوان منبعی معتبر و متفاوت بشناسند.

راه حل برای برطرف کردن مشکل ارائه دهید

یکی از بهترین اقداماتی که می توانید برای تولید محتوای ویروسی انجام دهید، انتشار محتوایی است که در آن راهکاری برای حل مشکل مطرح شده باشد. Viral Content به گونه ای است که در کمال سادگی تاثیر مثبتی بر نیاز کاربر دارد. برای مثال یک محتوا ویدیویی 30 ثانیه ای که بهترین اقدامات برای کاهش وزن را نمایش می دهد، قطعا ویژگی های محتوای ویروسی را دارد؛ زیرا هم کاربردی است، هم به صورت مختصر و مفید نیاز کاربر را برطرف می کند.

استفاده از آمار و ارقام و منابع معتبر

محتوا های دروغین و تقلبی روزبه روز بیشتر منتشر می شوند و کاربران براساس تجربه به هر محتوایی اعتماد نمی کنند. در چنین شرایطی برای نوشتن محتوای ویروسی از آمار و ارقام و منابع معتبر استفاده کنید تا اعتماد کاربران را به دست بیاورید.

استفاده از سلبریتی ها

استفاده از سلبریتی ها در انواع محتوای وایرال می تواند موثر باشد؛ البته توجه داشته باشید که سلبریتی ها در اوج مفیدبودن برای تولید انواع محتوای وایرال می توانند برای برند کسب وکار شما خطرناک باشند.

محتوای ویروسی پادشاه است

در این مطلب با خلق Viral Content آشنا شدید و به ویژگی های محتوای ویروسی پی بردید. امیدواریم مطالب بیان شده برای شما مفید بوده باشد و با استفاده از آن ها بتوانید انواع محتوای وایرال را تولید و تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید. برای کسب بازدید بیشتر، می توانید از تحریک احساسات مخاطب، استفاده از پلتفرم مناسب و پوشش ترندها استفاده کنید؛ همچنین باید اهداف بازاریابی تان را به شکلی مناسب با ارزش ها و پیام برند تنظیم نمایید. با این کار، نه تنها شانس موفقیت محتوا را بالا می برید، بلکه دنبال کنندگان وفادار و برند قوی در نظر آن ها خواهید ساخت.

قیمت تولید محتوا سایت، اگر تمامی نکات نگارش محتوای ویروسی در آن رعایت شده باشد، بیشتر خواهد بود و در عوض ترافیک بیشتری را برای شما به دنبال خواهد داشت.

منبع: فرصت‌امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا