بازاریابی دیجیتالپیشنهاد سردبیرمقاله کسب و کار دیجیتال

مدیر دیجیتال مارکتینگ کیست و بازار کار مدیر دیجیتال مارکتینگ چطور است؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
پویا محمدپور

بازار کار مدیر دیجیتال مارکتینگ یا مدیر بازاریابی دیجیتال در سال‌های اخیر جذاب‌تر شده است. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تمایل کسب‌وکارها به بازاریابی اینترنتی، این شغل حساس و جذاب طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

در این مطلب می‌توانید شرح وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ، مهارت‌های موردنیاز مدیر دیجیتال مارکتینگ، بازار کار مدیر دیجیتال مارکتینگ و میزان حقوق دریافتی این شغل را به‌طور کامل مطالعه کنید. اگر قصد دارید در این حوزه فعالیت کنید، این مطلب می‌تواند یک نقشه‌راه بسیار خوب برای شما باشد؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی مدیر دیجیتال مارکتینگ

امروزه ابزارهای دیجیتال نقش پررنگی در زندگی ما دارند؛ همه ما در زندگی روزانه با این ابزارها کار می‌کنیم، از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا موتورهای جست‌وجو بسیاری از نرم‌افزارهای کاربردی دیگر که مستقیماً در زندگی روزمره ما وجود دارند.

با فراگیرشدن ابزارهای دیجیتال، بازاریابی و فروش ازطریق این ابزارها هم مهم و تأثیرگذار شد. امروزه شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت، پیامک و دیگر ابزارهای دیجیتال نقش پررنگی در بازاریابی و فروش سازمان‌ها دارند.

توسعه، پیاده‌سازی و مدیریت کمپین‌های بازاریابی ازطریق ابزارهای دیجیتال وظیفه مدیران دیجیتال مارکتینگ است. مدیران دیجیتال مارکتینگ نقش مهمی در افزایش آگاهی از برند، افزایش و هدایت ترافیک به‌سمت کانال‌های مختلف مثل وب‌سایت و افزایش سرنخ‌های فروش دارند.

اهمیت جایگاه شغلی مدیر دیجیتال مارکتینگ در سازمان

مدیر دیجیتال مارکتینگ جایگاهی کلیدی در سازمان است که در افزایش فروش و درآمد سازمان نقش بسیار مهمی دارد. با توجه به پتانسیل بسیار زیاد شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجو، مانند گوگل، بخش چشمگیری از درآمد سازمان از این کانال‌ها ایجاد می‌شود که مدیریت‌کردن آن بر عهده مدیران بازاریابی دیجیتال است.

مدیر دیجیتال مارکتینگ می‌تواند فروش و درآمد سازمان را به میزان زیادی تغییر (کم یا زیاد) دهد. کانال‌های ارتباطی در بازاریابی دیجیتال گاهی بیشتر از کانال‌های غیردیجیتال است؛ به‌همین دلیل، حجم کارهای مدیران بازاریابی دیجیتال خیلی زیاد است.

مهارت‌های موردنیاز مدیر دیجیتال مارکتینگ

برای موفقیت در این حرفه داشتن مهارت‌های فنی در زمینه‌هایی مانند بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو، استفاده از ابزارهای تحلیلی و دانش عمیق در تکنیک‌های اتوماسیون بازاریابی بسیار مهم است.

توانایی‌های تحلیلی، مهارت‌های ارتباطی قوی و توانایی رهبری در محیط‌های متعدد نیز ضروری است. این مدیران باید بتوانند خود را با تغییرات سریع تکنولوژی تطبیق دهند و استراتژی‌های مناسب را با توجه به این تغییرات پیاده‌سازی کنند. در ادامه مهارت‌های مورد مدیر دیجیتال مارکتینگ را به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم.

۱. مهارت‌های فنی

  • سئو (بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو): توانایی بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج موتورهای جست‌وجو، مانند گوگل
  • تجربه کار با ابزارهای تحلیلی، مانند Google Analytics،Google Search Console و بسترهای دیگر، برای تحلیل داده‌ها و عملکرد کمپین‌های مارکتینگ
  • تسلط بر ابزارهای تبلیغات آنلاین، مانند Google Ads ،Facebook Ads ،LinkedIn Ads و…
  • تسلط بر شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوایی در این شبکه‌ها

۲. مهارت‌های تحلیلی

  • توانایی تحلیل داده‌ها و استفاده از آنالیزهای کمی و کیفی برای بهبود استراتژی‌های مارکتینگ
  • دانش در تحلیل روندهای بازار و تغییرات رفتار مصرف‌کنندگان

۳. مهارت‌های ارتباطی

  • توانایی ارتباط مؤثر با تیم‌های مختلف داخل سازمان و ارتباط با مشتریان
  • مهارت‌های نوشتاری و تبلیغاتی برای ایجاد محتوای متنوع و جذاب

۴. مهارت‌های استراتژیک

  • توانایی برنامه‌ریزی استراتژیک و تدوین راهبردهای مارکتینگ برای دست‌یابی به هدف‌های کسب‌وکار
  • مدیریت پروژه و توانایی برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های مارکتینگ

۵. مهارت‌های تکنولوژیک

  • آگاهی از فناوری‌های جدید و توانایی استفاده از آن‌ها در استراتژی‌های مارکتینگ

شرح وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ

مدیران دیجیتال مارکتینگ وظایف گسترده‌ای دارند. این وظایف با توجه به ابزارهایی که هر سازمان از آن استفاده می‌کند متفاوت است. در این قسمت برخی از مهم‌ترین وظایفی را که مدیر دیجیتال مارکتینگ بر عهده دارد ذکر می‌کنیم:

  • برنامه‌ریزی و اجرا و ارزیابی کمپین‌های وب، SEO/SEM، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی
  • تحقیق و اجرای بازاریابی در ترندهای جامعه
  • تعیین اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد و ارزیابی کمپین‌ها با KPIهای تعیین‌شده
  • استفاده از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل وب برای نظارت بر ترافیک سایت
  • ایده‌های کمپین جدید و استراتژی‌های رشد و توسعه
  • کمک به بهینه‌سازی تجربه کاربری در وب‌سایت شرکت و کمک به ایجاد صفحه فرود
  • ردیابی رفتار خرید مصرف‌کننده و بهبود قیف فروش سازمان
  • به‌دست‌آوردن سرنخ‌های بالقوه و تبدیل آن‌ها به مشتریان
  • همکاری با دیگر افراد و تیم‌های سازمان

ابزارهای موردنیاز یک مدیر بازاریابی دیجیتالی

مدیران دیجیتال مارکتینگ برای انجام‌دادن وظایف خود نیاز به استفاده از ابزارهای مختلف دارند که به آن‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌های مؤثری را پیاده‌سازی و عملکرد کمپین‌های مارکتینگ را ارزیابی کنند. برخی از ابزارهای اساسی این موارد را دربرمی‌گیرند:

Google Analytics

یک ابزار تحلیلی قدرتمند که اطلاعاتی درمورد بازدیدکنندگان و عملکرد وب‌سایت را فراهم می‌کند. این ابزار به مدیران اجازه می‌دهد تا براساس داده‌های کمپین‌های مختلف، تصمیم‌های بهتری برای بهبود عملکرد بگیرند.

Google Ads

یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی آنلاین که به مدیران امکان می‌دهد تبلیغات متنی، تصویری یا ویدیویی را در نتایج جست‌وجوی گوگل و شبکه تبلیغاتی گوگل به نمایش بگذارند.

SEMrush  یا Ahrefs

ابزارهای SEO که به مدیران کمک می‌کند تا رتبه‌بندی کلمات کلیدی خود را بررسی کنند، رقبای خود را بشناسند و بهینه‌سازی محتوا و سایت خود را انجام دهند.

Buffer  یا Hootsuite

ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی که به مدیران امکان می‌دهد پست‌ها و محتوا را برنامه‌ریزی و در شبکه‌های مختلف ارسال کنند.

HubSpot  یا Salesforce

نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری که اطلاعات مشتری را مدیریت و فرایند بازاریابی و فروش را یکپارچه می‌کنند.

Hotjar  یا Crazy Egg

ابزارهای Heatmap و تجزیه‌وتحلیل کاربری وب‌سایت که به مدیران کمک می‌کند تا الگوهای رفتاری بازدیدکنندگان را درک کنند و بهینه‌سازی تجربه کاربری انجام دهند.

Mailchimp  یا Constant Contact

ابزارهای ایمیل مارکتینگ که به مدیران امکان می‌دهد ایمیل‌هایی باارزش و محتوای مناسب را برای لیست ایمیل‌های خود ارسال کنند و عملکرد ایمیل‌ها را ارزیابی کنند.

Sprout Social  یا Socialbakers

ابزارهای مدیریت و تحلیل رسانه‌های اجتماعی که به مدیران کمک می‌کند به‌طور کامل فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی خود را پیگیری و مدیریت کنند.

Google Search Console

ابزاری از گوگل که به مدیران کمک می‌کند تا عملکرد وب‌سایت خود را در نتایج جست‌وجوی گوگل، مانند نمایش خطاها و بهبود نمایش سایت در نتایج جست‌وجو، رصد کنند.

Trello  یا Asana

نرم‌افزارهای مدیریت پروژه که به مدیران امکان می‌دهند تا کمپین‌ها و فعالیت‌های مارکتینگ خود را برنامه‌ریزی و پیگیری کنند.

Optimizely  یا Google Optimize

ابزارهای تست A/B که به مدیران کمک می‌کنند تا تغییرات در وب‌سایت خود را تست و بهبودهای لازم را اعمال کنند.

Slack  یا  Microsoft Teams

نرم‌افزارهای مدیریت ارتباطات داخلی تیم که به مدیران امکان می‌دهند تا ارتباطات داخلی را بهبود دهند و هماهنگی بهتری در کار داشته باشند.

فرصت‌های شغلی مدیر دیجیتال مارکتینگ در ایران

فرصت‌های شغلی مدیر دیجیتال مارکتینگ در بازار زیاد است و به‌دلیل اهمیت بازاریابی دیجیتالی در کسب‌وکارها، یک رزومه قوی می‌تواند شرایط درآمدی خوبی را برای‌تان ایجاد کند. معمولاً تعداد آگهی‌های استخدامی برای این شغل زیاد است و رقم دریافتی هم با توجه به حجم کار و کانال‌های مختلفی که سازمان‌ها دارند متفاوت خواهد بود.

فرصت‌های شغلی مدیر دیجیتال مارکتینگ به صنعت خاصی محدود نیست؛ امروزه حتی اکثر سازمان‌های کوچک و متوسط هم به این شغل و فرد نیاز دارند؛ بنابراین اگر رزومه خوبی در این زمینه داشته باشید، هرگز بیکار نخواهید ماند.

میزان حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ

میزان حقوق مدیران دیجیتال مارکتینگ با توجه به کانال‌های دیجیتال سازمان، حجم کار، شهر و میزان رقابت در آن حوزه متفاوت باشد، اما با نگاهی به آگهی‌های استخدامی این حوزه، به عددهای میان ۳۰ تا ۴۰میلیون تومان خواهیم رسید.

البته این آمار مربوط به شهر تهران است و این افراد در دیگر شهرهای کشور، رقم کمتری دریافت می‌کنند. ممکن است افراد زیادی باشند که کمتر از این عددها را دریافت کنند، اما یک مدیر بازاریابی دیجیتال با رزومه قوی و تجربه کاری بالا، با ارقام کمتر از ۳۰میلیون تومان کار نمی‌کند.

بازار کار مدیر دیجیتال مارکتینگ در خارج از ایران

حوزه بازاریابی دیجیتال در خارج از ایران بازار جاافتاده‌ای دارد و معمولاً بازار کار خوبی هم در همه کشورها دارد. مدیران بازاریابی دیجیتال در امریکا، به‌طور میانگین، ۱۷۰هزار دلار درآمد دارند. اگر رقم دریافتی این مدیران را در شرکت‌های بزرگی مانند گوگل یا آمازون دنبال کنید، ارقام بالاتری هم خواهید دید.

در کانادا مدیران دیجیتال مارکتینگ حدود ۱۳۰ هزار دلار کانادا درآمد دارند که می‌تواند زندگی خوبی را فراهم در این کشور فراهم کند. در اروپا و کشورهایی مانند آلمان یا هلند، مدیران دیجیتال مارکتینگ حدود ۵۰ تا ۷۰هزار یورو درآمد دارند. 

فرصت‌های شغلی مدیر دیجیتال مارکتینگ

با یک جست‌وجوی ساده در وب‌سایت‌های کاریابی به تعداد زیادی آگهی با این عنوان شغلی خواهید رسید که البته ممکن است برخی از این آگهی‌ها با عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ و سئو نوشته‌شده باشد. لازم است تأکید کنیم که شرح وظایف یک مدیر دیجیتال مارکتینگ و مدیر سئو متفاوت است.

جمع‌بندی شغل مدیر دیجیتال مارکتینگ و بازار کار مدیر دیجیتال مارکتینگ

جایگاه شغلی مدیران دیجیتال مارکتینگ در سازمان‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده است و هر قدر تکنولوژی فراگیرتر می‌شود، بازار کار این شغل هم جذاب‌تر می‌شود. مدیران دیجیتال مارکتینگ با طراحی، مدیریت و ارزیابی کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی، به رشد برند و افزایش فروش سازمان کمک می‌کنند و با توجه به پتانسیل بسیار زیاد فضای دیجیتال، اهمیت بسیار زیادی برای سازمان دارند.

بازاریابی دیجیتالی طیف گسترده‌ای از ابزارها و بسترهای را شامل می‌شود که مدیران باید همه آن را با توجه به اهداف کسب‌وکار و برند سازمان مدیریت کنند. داشتن یک رزوه قوی در ین شغل می‌تواند شرایط درآمدی نسبتاً جذابی را برایتان فراهم کند.

منبع: کافه‌تدریس

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا