بازاریابی دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی در عرصه کسب و کار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : سم هالینگز ورث – کارشناس بازاریابی دیجیتال   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

زمانی که شبکه های اجتماعی برای اولین بار در میان کاربران محبوبیت پیدا کرد، بسیاری از افراد آن را یک ترند زودگذر تلقی می کردند. ارزیابی این دسته از افراد افزایش شهرت ناگهانی شبکه های اجتماعی و سپس کاهش محبوبیتش در میان کاربران سراسر دنیا بود. با این حال پس از گذشت نزدیک به یک دهه از زمان ارائه آن پیش بینی، هنوز هم شبکه های اجتماعی به رشد و توسعه شان ادامه می دهند. همین امر حضور هر برندی در زمینه استفاده از پلتفرم های اجتماعی را بدل به امری ضروری کرده است. اگر شما به خوبی توانایی استفاده از شبکه های اجتماعی را برای کسب و کارتان نداشته باشید، هرگز بدل به برندی حرفه ای نخواهید شد. 

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی در عرصه کسب و کار است. چنین امری به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف و توسعه سریع برندتان کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه با برخی از مهمترین مزایای شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها آشنا خواهیم شد. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۲، شهریورماه ۱۴۰۰

ارتباط سریع و ساده تر

شما با استفاده از شبکه های اجتماعی سرعت ارتباط میان مشتریان و دست اندرکاران بخش خدمات پس از فروش را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهید داد. این امر درباره بخش خدمات مشتریان نیز مصداق دارد. امروزه مشتریان به دنبال ایجاد ارتباطی سریع و ساده با بخش خدمات فروش برندها هستند. بنابراین اگر شما از شبکه های اجتماعی برای ساده سازی این فرآیند استفاده نکنید، هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نخواهید کرد. 

بدون تردید استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارائه خدمات مختلف به مشتریان بسیار جذاب است. شما در چنین وضعیتی حتی نیازی به برداشتن تلفن هم نخواهید داشت. همچنین باید توجه کنید که بسیاری از ابزارهای دارای هوش مصنوعی برای کمک به شما در راستای مدیریت پیام های مشتریان در شبکه های اجتماعی طراحی شده است. همین امر برای تجربه ای ساده در زمینه مدیریت مشتریان و ارتباط ساده تر با آنها کافی خواهد بود. 

یکی از نکات مهم در زمینه استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارائه خدمات مشتریان مربوط به بحث سرعت پاسخگویی است. بدون تردید هیچ مشتری مایل به معطلی بیش از اندازه در زمینه دریافت پاسخ سوالات مشتریانش نیست. این امر برای بسیاری از برندها دردسرهای همیشگی به همراه دارد. با این حساب اگر از همان ابتدای کار از شبکه های اجتماعی استفاده نمایید، وضعیت تان بسیار بهتر خواهد بود. 

اضافه کردن وجهه انسانی به برند

یکی از بهترین مزایای شبکه های اجتماعی امکان فاصله گرفتن از ماهیت خشک و بی روح برندهاست. امروزه مشتریان هیچ توجهی به برندهای خشک و بی روح در زمینه تعامل با خودشان ندارند. درست به همین خاطر سالانه بسیاری از برندها بر روی ایجاد تحول در بخش روابط با مشتریان سرمایه گذاری می کنند. اگر شما هم به دنبال تعامل بهتر با مشتریان هستید، باید به طور ویژه ای چنین نکاتی را مد نظر قرار دهید. 

امروزه مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر به طور غیرمستقیم ارتباط دارند. همین امر احساس تعامل واقعی را میان آنها از بین می برد. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری و جلب نظر مشتریان در چنین شرایطی هستید، باید اول از همه فکری به حال ترکیب ماهیت برندتان با ویژگی های انسانی نمایید. بهترین گزینه هم در این میان برای پیشبرد چنین هدفی شبکه های اجتماعی است. شما در شبکه های اجتماعی نه تنها فرصت بهینه سازی وضعیت بازاریابی تان را دارید، بلکه دسترسی به دامنه ای وسیع از کاربران به شما فرصت جلب نظر کاربران به طور بهینه را می دهد. 

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

پروموت کردن محتوای بازاریابی

بسیاری از برندها برای پروموت کردن محتوای بازاریابی شان هزینه های بالایی را صرف می کنند. اگر شما در شبکه های اجتماعی اکانت رسمی مناسبی داشته باشید، پروموت کردن محتوا به طور خودکار صورت می پذیرد. امروزه بسیاری از شبکه های اجتماعی برای جلب نظر کاربران به عضویت در پلتفرم شان به طور مداوم محتوای برتر کاربران حقیقی یا برندها را در قالب محتوای توصیه شده به دیگران نمایش می دهند. این امر نه تنها موجب افزایش انگیزه کاربران برای تعامل و حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی می شود، بلکه انگیزه ای عالی برای تولید کنندگان محتوا به منظور ادامه روند فعالیت شان است. 

شما همیشه امکان تولید محتوای جذاب و پرداخت هزینه برای پروموت کردنش در تمام کانال های بازاریابی را دارید. با این حال شبکه های اجتماعی درست در زمان هایی که بودجه محدود و نیاز فوری برای جلب نظر مشتریان دارید، به کمک‎تان خواهد آمد. با این حساب اگر بودجه بازاریابی شما بسیار اندک است، باید از همین حالا فکری برای حضور در شبکه های اجتماعی نمایید. چنین امری به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف بدون نیاز به پرداخت حتی یک دلار کمک خواهد کرد. 

نکته جالب درباره تولید محتوا و بازاریابی در شبکه های اجتماعی امکان استفاده از تقریبا هر ایده‎ای در این راستاست. به این ترتیب شما هیچ مشکلی برای تعامل با کاربران نخواهید داشت. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما در بلندمدت برند شما را بدل به یکی از اکانت های محبوب در شبکه های اجتماعی خواهد کرد. به این ترتیب هزینه های بازاریابی شما تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. 

مدیریت شهرت برند

انتظارات از برندها در طول زمان به طور مداوم افزایش پیدا می کند. با این حساب اگر شما اکنون دامنه مناسبی از مشتریان را دارید، باید برنامه ای برای افزایش کیفیت محتوای بازاریابی و تولیدات تان در بلندمدت طراحی کنید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای حفظ مشتریان تان در بلندمدت نخواهید داشت. 

امروزه بسیاری از برندها برای حفظ مشتریان از تکنیک های مدیریت شهرت استفاده می کنند. این امر شامل تلاش برای حفظ ارتباط نزدیک با مشتریان و همچنین ارائه خدمات باکیفیت است. شاید این امر در نگاه نخست بدون شبکه های اجتماعی هم امکان پذیر باشد، اما از آنجایی که کاربران روز به روز ارتباط نزدیک تری با شبکه های اجتماعی پیدا می کنند، هدف اصلی شما در این میان باید تاثیرگذاری بر روی کاربران در قالب این وضعیت باشد، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت. 

یکی از مزایای اصلی شبکه های اجتماعی در راستای تعامل با مشتریان مربوط به رفع تجربه های بد آنها از برند است. شاید شما در دنیای واقعی یک تجربه نامناسب در ارتباط با مشتریان را توسعه داده باشید. در این صورت به احتمال زیاد مشتریان با تردید به کسب و کارتان نگاه خواهند کرد. تلاش برای مدیریت شهرت در شبکه های اجتماعی به شما امکان کاهش این نوع تجربه های بد و رفع کدورت ها در رابطه با مشتریان را می دهد. با این حساب شما باید همیشه نیم نگاهی به مدیریت شهرت در شبکه های اجتماعی داشته باشید. 

ایجاد لیدهای مستقیم و غیرمستقیم

بسیاری از بازاریاب ها و صاحبان کسب و کار از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری مناسب برای آشنا ساختن مشتریان با محصولات تازه برندشان استفاده می کنند. نکته مهم در این میان امکان استفاده از تمام برندها از پلتفرم های محبوب در سراسر دنیا برای آشناسازی مشتریان با محصولات شان است. شاید چنین امری در وهله نخست بسیار سخت باشد، اما به محض اینکه راهکارهای آشناسازی مشتریان با محصولات تان را یاد بگیرید، دیگر نیازی به صرف هزینه های هنگفت بر روی فرآیند تبلیغات برای رونمایی از محصولات تان نخواهد بود. 

شبکه های اجتماعی در طول یک دهه اخیر به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده اند. این امر برای بسیاری از کاربران لذت بخش بوده است. در این میان وضعیت برندها نیز به طور قابل ملاحظه ای بهتر شده است. امروزه بسیاری از برندها امکان استفاده از اکانت های تجاری و دسترسی به دامنه وسیعی از اطلاعات طبقه بندی شده در ارتباط با فعالیت شان را دارند. همین امر بسیاری از برندها را به سوی بازاریابی و حضور پررنگ‎تر در شبکه های اجتماعی ترغیب کرده است.

شما در صورت تولید محتوای جذاب در شبکه های اجتماعی به ساده ترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را خواهید داشت. این امر نه تنها شامل معرفی محصولات تازه، بلکه فروش مستقیم شان نیز می شود. این امر یکی از نوآوری های جدید در شبکه های اجتماعی به حساب می آید. بر این اساس شما در صورت تمایل امکان راه اندازی یک فروشگاه اختصاصی برای برندتان در شبکه های اجتماعی را خواهید داشت. این امر به شما فرصت فروش محصولات بدون نیاز به انتقال کاربران به سایت رسمی تان را می دهد. 

بازاریابی و همکاری با دیگران

موفقیت در دنیای بازاریابی همیشه به توانایی های فردی شما بستگی ندارد. بسیاری از برندها برای جلب نظر کاربران در این فضا از همکاری دیگران سود می برند. اگر شما هم به دنبال بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن هستید، باید از همین حالا برنامه ای ویژه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان با همکاری یک برند یا اینفلوئنسر داشته باشید. 

امروزه همکاری میان برندها در حوزه بازاریابی و برندسازی بیش از هر زمان دیگری رواج پیدا کرده است. با این حساب شما باید به بهترین شکل ممکن در تلاش برای استفاده از این فرصت برای جلب نظر مشتریان باشید. نکته مهم در این میان انتحاب یک برند با زنجیره مشتریان مشترک است. اگر شما یکی از رقبای مستقیم تان را برای همکاری بازاریابی انتخاب کنید، به احتمال زیاد نتیجه کار هرگز مناسب از آب درنخواهد آمد. 

نکته فوق درباره همکاری با اینفلوئنسرها نیز مصداق دارد. شما باید به دنبال اینفلوئنسری برای همکاری بازاریابی با برندتان باشید و اول از همه تخصص اش در حوزه کاری تان را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد. 

خوشبختانه شما در شبکه های اجتماعی امکان تعامل نزدیک با بازاریاب ها و انتخاب بهترین اینفلوئنسرهای ممکن را خواهید داشت. بنابراین در زمینه انتخاب همکاری مناسب در این زمینه اصلا عجله نکنید. 

توسعه جایگاه تان به عنوان رهبر تجاری

بسیاری از مدیران و کارآفرینان علاقه بالایی برای تبدیل شدن به رهبر تجاری دارند. اگرچه این امر بسیار جذاب به نظر می رسد، اما دردسرهای خاص خودش را هم دارد. بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن در تلاش برای استفاده از ابزارهای در دسترس تان برای ساده سازی این فرآیند باشید. یکی از راهکارهای مناسب در این میان استفاده از شبکه های اجتماعی برای توسعه برند شخصی و تبدیل شدن به یک رهبر تجاری است. شاید این امر در ابتدا بسیار سخت به نظر برسد، اما به شما فرصت عالی برای آشنایی با کاربران مختلف در سراسر دنیا و همچنین تعامل با مدیران حرفه ای خواهد داد. 

یکی از مشکلات مدیران در مسیر تبدیل شدن به یک رهبر تجاری مربوط به ارتباطات بسیار ضعیف شان است. اگر شما به دنبال رفع این مسئله هستید، باید از همین حالا حضور در شبکه های اجتماعی را با جدیت تمام دنبال کنید. شبکه های اجتماعی به شما امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را خواهد داد. با این حساب از نقطه نظر توسعه ارتباطات در بازار هیچ مشکلی پیش روی تان نخواهد بود. 

تقویت بازاریابی ارگانیک

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی به طور مداوم با مشکل مالی مواجه هستند. یکی از انتخاب های مناسب در این میان بازاریابی ارگانیک است. این امر شامل تولید محتوا به طور معمولی و تلاش برای جلب نظر کاربران به آن است. بدون تردید فرآیند موردنظر زمان بسیار بیشتری از برند شما برای جلب نظر مخاطب هدف می گیرد، اما در عوض هیچ هزینه ای برای تان به همراه نخواهد داشت. 

امروزه بسیاری از برندها به دنبال بازاریابی ارگانیگ برای صرفه جویی در هزینه های شان هستند. اگر شما هم به این شیوه علاقه دارید، باید بازاریابی ارگانیک را فقط در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. چراکه پیگیری این الگوی بازاریابی در هیچ پلتفرم و کانال بازاریابی دیگری امکان پذیر نیست. 

بسیاری از برندها برای بازاریابی هزینه های سنگینی را پرداخت می کنند. شاید این امر جذابیت زیادی برای برند شما داشته باشد، اما از آنجایی که کاهش هزینه های بازاریابی نکته مهمی محسوب می شود، ایجاد تعامل میان بازاریابی ارگانیک و شیوه های رایج بازاریابی همراه با پرداخت هزینه باید در دستور کارتان قرار گیرد. به علاوه، بازاریابی ارگانیک همیشه تاثیرگذاری بسیار بالاتری برای برندتان به همراه خواهد داشت. 

افزایش ترافیک سایت

مواجهه با سایتی که ترافیک بسیار اندکی دارد، هر بازاریابی را ناامید خواهد بود. درست به همین خاطر شما باید آمادگی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و ترغیبش برای بازدید از سایت تان را داشته باشید. بدون تردید راهکارهای بسیار زیادی برای تبلیغ سایت و جلب نظر کاربران وجود دارد، با این حال استفاده از شبکه های اجتماعی همیشه بهترین گزینه خواهد بود. امروزه بسیاری از کاربران زمان قابل ملاحظه ای را در شبکه های اجتماعی صرف می کنند. با این حساب اگر شما از شبکه های اجتماعی برای تولید محتوا و در کنارش دعوت از کاربران به بازدید از سایت تان استفاده کنید، نتیجه بسیار بهتری دریافت خواهید کرد. 

مهمترین مسئله در جلب نظر کاربران به سایت برند اطمینان بخشی به آنها نسبت به مشاهده محتوای جذاب است. در این صورت کاربران انگیزه کافی برای بازدید از سایت تان را خواهند داشت، در غیر این صورت ترجیح کاربران مشاهده محتوا در اکانت تان خواهد بود و هرگز زحمت مراجعه به سایت تان را نخواهند کشید. 

شما برای ترغیب کاربران به مشاهده محتوای سایت تان راهکارهای بسیار زیادی پیش رو دارید. برخی از برندها در این میان برشی از محتوای سایت شان را در قالب پست در شبکه های اجتماعی بارگذاری می کنند. این امر در کنار بارگذاری لینک محتوا در بخش بیوگرافی اکانت ایده جذابی خواهد بود. همچنین باید توجه داشته باشید که استفاده از قابلیت استوری برای نمایش برخی از محتواهای سایت به کاربران هم ایده خوبی خواهد بود. 

بازاریاب ها برای ترغیب کاربران به بازدید از سایت شان راهکارهای بسیار زیادی پیش رو دارند. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از تمام ظرفیت های بازاریابی در شبکه های اجتماعی است، در غیر این صورت شاید توجه کاربران به سایت تان روز به روز کاهش پیدا کند. این امر نتایج بسیار ناگواری از نظر سقوط رتبه سئوی سایت تان به همراه خواهد داشت. 

دریافت بازخورد مشتریان

بازخورد مشتریان یکی از مهمترین بخش ها در بازاریابی امروزی محسوب می شود. شما بدون استفاده از ایده ها و نظرات کاربران هرگز شانسی برای باقی ماندن در فهرست برندهای مورد علاقه آنها نخواهید داشت. بنابراین باید همیشه به دنبال راهکارهایی برای جلب نظر کاربران باشید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی کاربران کمک خواهد کرد. 

متاسفانه بسیاری از برندها هیچ توجهی به دریافت بازخورد مشتریان ندارند. این امر در بلندمدت مشتریان را نسبت به تعامل با برندتان به طور کامل ناامید خواهد کرد. بنابراین شما باید به دنبال راهکاری برای دریافت بازخوردهای مشتریان و همچنین استفاده از آنها برای بهبود وضعیت برندتان باشید. در اینجا هم شبکه های اجتماعی مهمترین گزینه در دسترس شما محسوب می شود. شما با استفاده از شبکه های اجتماعی امکان دریافت سریع و بی واسطه نظرات کاربران را خواهید داشت. همچنین در صورت استفاده از نظرات آنها به سادگی هرچه تمام تر تاثیرش بر روی روند فعالیت برندتان مشخص خواهد شد. 

مشتریان همیشه در صورت مشاهده برندهایی که خودشان را با نظرات خریداران هماهنگ می کنند، علاقه زیادی برای خرید از آن نشان خواهند داد. با این حساب شما با گردآوری بازخوردهای مشتریان به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان را خواهید داشت. این امر باید با محوریت شبکه های اجتماعی صورت گیرد. چراکه در شبکه های اجتماعی شما به سادگی هرچه تمام تر امکان گردآوری نظرات کاربران و استفاده از آنها در راستای توسعه کسب و کارتان را خواهید داشت. 

جلب نظر مشتریان بالقوه

بدون تردید هر برندی در بازار دامنه ای مشخص از مشتریان را دارید. با این حال اکتفا به مشتریان فعلی هرگز ایده مناسبی نیست. شاید شما به هر دلیلی بخشی از مشتریان تان در بازار را از دست بدهید. در این صورت باید برنامه ای برای جلب نظر مشتریان تازه داشته باشید. 

شبکه های اجتماعی فضایی مناسب برای آشنایی با مشتریان تازه است. هر کاربری که در شبکه های اجتماعی عضویت دارد، به طور معمول انگیزه ای بالا برای خرید آنلاین و آشنایی با برندهای مختلف دارد. به همین خاطر اگر شما عملکردی مناسب در زمینه معرفی برندتان به آنها داشته باشید، از نظر جلب نظر مشتریان تازه هیچ مشکلی پیش روی تان نخواهد بود. 

یکی از بهترین ایده ها برای جلب نظر مشتریان توجه به نظراتی است که در شبکه های اجتماعی درباره کسب و کار یا برند شما مطرح می کنند. گاهی اوقات این نظرات در قالب برخی از پرسش های تخصصی صورت می گیرد. اگر شما در این میان توانایی پاسخگویی مناسب به آنها را داشته باشید، دیگر هیچ مشکلی پیش روی تان نخواهد بود. امروزه بسیاری از مشتریان برای انتخاب یک برند تازه همیشه به شبکه های اجتماعی مراجعه می کنند. بنابراین حضور موفقیت آمیز شما در شبکه های اجتماعی تکلیف وضعیت نهایی بازاریابی تان را مشخص خواهد کرد. 

برندسازی

بدون تردید برندسازی یکی از مهمترین فعالیت های هر برند را شامل می شود. اگر شما برنامه ای مناسب برای برندسازی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نداشته باشید، شاید حتی پس از چند سال حضور در بازار هم هیچ مشتری به خوبی با برندتان آشنایی داشته باشد. 

امروزه حضور در شبکه های اجتماعی یکی از گزینه های جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. این امر به شما امکان جلب نظر مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن را می دهد. یکی از دغدغه های همیشگی کارآفرینان در رابطه با برندسازی مربوط به حجم مخاطب در دسترس است. شما با استفاده از شبکه های اجتماعی یک بار برای همیشه به این دغدغه پایان خواهید داد. 

ارزیابی وضعیت رقبا

ارزیابی وضعیت رقبا به معنای تلاش برای آگاهی از تکنیک های مورد استفاده شان در رابطه با برندسازی و بازاریابی است. اگر شما عملکرد خوبی در این راستا داشته باشید، امکان بهره گیری از تکنیک ها و استراتژی های کاربردی بدون هیچ هزینه ای را خواهید یافت. 

شبکه های اجتماعی به عنوان فضایی که تمام برندها در آن حضور دارند، یکی از بهترین تجربه های تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ارائه می کند. شما در این فضا به سادگی هرچه تمام تر فرصت الگوبرداری از رقبا و ارزیابی عملکردشان را خواهید داشت. چنین امری به بهترین شکل ممکن شما را با ترندها و تکنیک های تازه بازاریابی آشنا خواهد کرد. البته باید توجه داشته که ارزیابی وضعیت رقبا فقط باید در ارتباط با بهترین برندهای بازار صورت گیرد، در غیر این صورت تاثیرگذاری لازم را به همراه نخواهد داشت. 

استفاده از محتوای تولیدی کاربران

استفاده از محتوای تولیدی کاربران یکی از راهکارهای مناسب برای جلب نظر مشتریان محسوب می شود. اگر شما مشتریانی در اطراف برندتان دارید که محتوای جذاب پیرامون تان تولید می کنند، باید برنامه ای دقیق برای گردآوری محتوای موردنظر و استفاده عملی از آنها داشته باشید. ساده ترین اقدام در این میان بازنشر محتوای تولیدی کاربران است. این تکنیک کاربردی به شما فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را می دهد. به این ترتیب هیچ مشکلی پیش روی فعالیت شما در این حوزه نخواهد بود. 

هرچه دامنه مشتریان شما بیشتر باشد، شانس تان برای دریافت محتوای تولیدی از سوی آنها بیشتر خواهد شد. معنای ضمنی این امر کاهش هزینه های بازاریابی و زمان موردنیاز برای تولید محتواست. با این حساب شما باید با دقت بسیار بالایی این حوزه را مدنظر قرار دهید. 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا