بازاریابی دیجیتالپیشنهاد سردبیرمقاله کسب و کار دیجیتال

کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه فروش

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی- کارشناس روزنامه فرصت امروز  

اگر شما نمی توانید یک تیم فروش درجه یک داشته باشید، هوش مصنوعی اینجاست تا اوضاع تان را از این رو به آن رو کند. ماجرا تازه به بخش جالبش رسید، نه؟

بهترین کارآفرینان دنیا هم اگر چند ماهی فروش بالایی در بازار نداشته باشند، خیلی زود از یادها می روند. هرچه باشد تمام هزینه های ریز و درشت یک برند فقط در صورتی منطقی به نظر می رسد که پای بازگشت سرمایه و سودهای کلان در میان باشد. وگرنه حتی مدیران آماتور نیز بلدند چطور بودجه ها را حیف و میل کنند. این وسط وقتی پای فروش وسط باشد، همیشه فکر آدم سراغ تیم های حرفه ای می رود. از آن دست تیم هایی که تک تک اعضایش سال های سال در حوزه فروش سابقه دارند و به همین سادگی ها جا نمی زنند. 

بی شک همکاری با یک تیم فروش کاملا حرفه ای ایده بی نهایت جذابی محسوب می شود. با این حال خیلی از برندها عملا بودجه لازم برای تبدیل چنین رویایی به یک واقعیت تمام عیار را ندارند. خب پیش خودتان فکر نکرده اید که این همه فروشنده حرفه ای همینطور الکی شروع به همکاری با شما کنند؟ اینجا پای حقوق هایی در میان است که پرداخت آن گاهی اوقات از عهده بزرگترین سرمایه گذارهای دنیا هم برنمی آید.

این روزها هوش مصنوعی در همه حوزه ها خودنمایی می کند. شاید فکر کنید این فناوری فقط کارهای پیش پا افتاده را انجام می دهد اما راستش را بخواهید ماجرا اصلا اینطوری نیست؛ چراکه ترکیب هوش مصنوعی با یادگیری ماشینی معجون حرفه ای برای کمک به کارآفرینان پدیده آورده است. به طوری که شما می توانید خیلی وقت ها یک گوشه نشسته و وضعیت فروش را کاملا به عهده هوش مصنوعی بسپارید!

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه فروش داشته باشیم. به زبان خودمانی، ما در ادامه به شما نشان می دهیم چطور هوش مصنوعی کار فروش را برای شما ساده می کند. پس با ما همراه باشید تا دیگر بابت فروش حرفه ای مشکلی جلوی پای تان سبز نشود. 

هوش مصنوعی در عرصه فروش: چشم اندازی برای شروع

حالا که حرف هوش مصنوعی و فروش در دنیای کسب و کار شد، بد نیست کمی چشم انداز بحث را روشن تر کنیم. وقتی درباره فروش با کمک هوش مصنوعی حرف می زنیم، اول از همه چه چیزی به ذهن تان می رسد؟ فکر می کنم برای همه تصور ربات های چت یا تبلیغات هوشمند براساس آنالیز رفتار مشتریان در سایت برند موارد مناسبی باشد. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، تقریبا نیمی از راه را درست آمده اید؛ چراکه هوش مصنوعی در عرصه فروش مثل هرجای دیگری اول از همه کارهای کسل کننده را انجام می دهد؛ همان کارهایی که هیچ فروشنده ای دوست ندارد حتی یکبار دیگر سمت شان برود!

هوش مصنوعی در صنعت فروش تمام فرآیندها را ساده سازی می کند. در این میان هوش مصنوعی خودش را در قالب نرم افزارهای مختلف یا الگوریتم های از پیش طراحی شده، نشان می دهد. شاید پیش خودتان فکر کنید ما حسابی به سرمان زده اما وقتی اولین بار صحبت از گوشی های هوشمند شد، خیلی ها همین فکرها را می کردند. بنابراین کمی قوه رویاپردازی تان را به کار بیندازید تا همه چیز رنگ و بوی تازه ای بگیرد. 

تا اینجای کار شما تقریبا با نقش هوش مصنوعی آشنا شدید اما باید نگاهی به مزایای آن هم داشته باشیم. خب اصلا چرا باید یک شرکت در کنار تیم فروش سراغ هوش مصنوعی هم برود؟ اگر این سوال برای شما هم خیلی گیج کننده به نظر می رسد، با حواس کاملا جمع نکات ذیل را بررسی کنید:

•    انجام کارهای خاص و بی نیاز ساختن فروشندگان از چک کردن مداوم وضعیت مشتریان
•    گردآوری و تحلیل داده های معتبر درباره مشتریان
•    تعامل با مشتریان براساس یادگیری ماشینی درست مثل یک کارشناس واقعی

بی شک موارد بالا مزایای وسوه کننده ای برای کارآفرینان محسوب می شود تا اوضاع شان را به کمک این دوست هوشمند حسابی تغییر دهند. البته مزایای هوش مصنوعی در دنیای فروش به همین موارد بالا خلاصه نمی شود. در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه فروش را با هم مرور کنیم. این شما و این هم کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه فروش.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه فروش

پیش بینی میزان فروش

آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید چرا بعضی از مدیران همان اول سال قول سودهای کلان به سرمایه گذارها می دهند؟ یک جواب دم دستی تلاش چنین مدیرانی برای بازارگرمی است. همانطور که لیدرها در استادیوم های ورزشی الکی به هواداران روحیه می دهند، اینجا هم مدیران تمام تلاش شان امیدوار نگه داشتن سرمایه گذارهاست!

قبول دارم جواب بالا منطقی به نظر می رسد، اما درباره برندهای بزرگ کمتر مصداق دارد؛ چراکه مدیرانی مثل ایلان ماسک اغلب به وعده شان عمل می کنند. اینجا نه پای شانس بلکه محاسبات دقیق وسط است. مثلا مدیر شرکت نایک خیلی خوب می داند در سال ۲۰۲۳ حدودا چقدر سود نصیب برندش می شود. ابزار اصلی برای این پیش بینی مهم هم چیزی نیست جز هوش مصنوعی.

اشتباه نکنید، هوش مصنوعی کار خیلی عجیبی انجام نمی دهد. در حالت عادی برای پیش بینی میزان فروش یک شرکت کافی است اوضاع سال های قبل آن همراه با نظر موسسات معتبر درباره بازارهای مالی در سال پیش رو را با هم ترکیب کنیم. آن وقت پیش بینی نسبتا درستی درباره میزان فروش شرکت در سال پیش رو خواهیم داشت؛ به همین سادگی.

البته فرمول بالا کمتر در عمل رنگ واقعیت به خودش می بیند؛ چراکه نیازمند ترکیب حجم بالایی از داده ها با هم است و طبیعتا کمتر کارآفرینی حوصله این همه دردسر را دارد. البته اگر شما یک ابزار هوشمند داشته باشید، اوضاع فروش تان را در یک چشم به هم زدن محاسبه کرده و وضعیت تان را از این رو به آن رو می کند. 

همانطور که می بینید، اولین کاربرد هوش مصنوعی در دنیای فروش خیلی به درد کارآفرینان می خورد. وقتی شما، حتی به صورت حدودی، سود سال آینده تان را بدانید، با اعتماد به نفس بیشتری در بازار دست به فعالیت خواهید زد. به علاوه، دیگر خبری از ریزش سهامداران نیز نخواهد بود. 

دریافت توصیه های حرفه ای

گاهی اوقات آدم دوست دارد بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزند، توصیه های حرفه ای درباره وضعیت کارش به دست بیاورد. این توصیه ها برای کارآفرینان نوعی میانبر محسوب می شود. سوال اصلی اینجا نه مدل میانبرها، بلکه نحوه دسترسی به آنها است. هرچه باشد کسی در بازار عاشق چشم و ابروی شما نیست که همینطور بی مقدمه چنین توصیه هایی را تحویل تان دهد!

اگر مشغول فکر کردن به مزایای هوش مصنوعی هستید، باید بگویم کاملا درست حدس زده اید؛ چراکه هوش مصنوعی با تحلیل دامنه وسیعی از داده ها عملا توصیه های نابی برای کارآفرینان خواهد داشت. امیدوارم شما کارآفرین خیلی بدبینی نباشید؛ چراکه خیلی ها فکر می کنند توصیه های یک ابزار دارای هوش مصنوعی به درد لای جرز می خورد. اگر شما هم چنین شک و تردیدهایی در سرتان دارید، کافی است یکبار به هوش مصنوعی اعتماد کنید تا دیگر بدون مشورت با آن دست به سیاه و سفید نزنید. 

آنچه در طول یک دهه اخیر هوش مصنوعی را تبدیل به گزینه ای بی نهایت جذاب برای کارآفرینان کرده است، آپدیت های مداوم در نحوه یادگیری ماشینی اش است. به زبان خودمانی، الان هوش مصنوعی مثل یک کارآفرین واقعی دقیقه به دقیقه اطلاعاتش درباره بازار و مشتریان را بیشتر می کند. به همین خاطر ضریب خطای آن بی نهایت کاهش پیدا کرده است. اگر از ما می شنوید، اصلا جای نگرانی برای استفاده از هوش مصنوعی نیست. البته یادتان نرود این ابزار فقط کمک دست تان خواهد بود. پس همین حالا هر فکر و خیالی درباره استفاده از آن به عنوان جانشین مدیران فروش را دور بریزید. 

مزیت اصلی ابزارهای دارای هوش مصنوعی در زمینه توصیه های فروش مربوط به توانایی آنها برای ترکیب اطلاعات از منابع مختلف است. احتمالا شما هم بارها و بارها گزارش های اینستاگرام یا توئیتر درباره وضعیت برندتان را دیده اید. با این حساب بد نیست درباره مزیت هوش مصنوعی در این میان سوال کنیم. راستش را بخواهید، در چنین وضعیتی ابزارهای دارای هوش مصنوعی گزارش های مختلف از سوی شبکه های اجتماعی را با هم ترکیب کرده و یک تحلیل جامع از اوضاع فروش و راهکارهای مناسب برای تان فراهم می کنند. خب اگر کسی را سراغ دارید که به همین سادگی دست رد به چنین گزارش های دقیقی می زند، ما را هم بی خبر نگذارید. 

فروش اتوماتیک

فروشندگان کمی در دنیا هستند که حوصله ثبت سفارش های بی نهایت زیاد در طول روز را داشته باشند. این کار یادآور وضعیت مهاجم فوتبالی است که علی رغم توانایی گلزنی بالایش همیشه در پست های غیرتخصصی به کار گرفته می شود. بی شک فوتبالیست قصه ما بعد از چند هفته طوری روحیه اش را از دست می دهد که دیگر بازی در رئال مادرید هم حال و هوایش را عوض نخواهد کرد. 

ما در این بخش روی یکی از کاربردهای کلیدی هوش مصنوعی در دنیای فروش دست گذاشته ایم. اگر شما هم دوست دارید همیشه سراغ تصمیم های کلیدی رفته و کارهای پیش پا افتاده ای مثل ثبت سفارش را به دیگران واگذار کنید، ابزارهای هوش مصنوعی همان یار وفاداری است که دنبالش هستید. به طوری که دیگر لازم نیست حتی یک دقیقه هم نگران اوضاع ثبت سفارشات باشید. 

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، هوش مصنوعی ضریب خطای بی نهایت پایینی دارد. بنابراین توصیه ما تبدیل فرآیند ثبت سفارش به نوعی اتوماسیون با استفاده از هوش مصنوعی است. اینطوری دیگر خطای سیستمی در ثبت سفارشات بدل به افسانه ای دور و دراز در شرکت تان خواهد شد. شما را نمی دانم، ولی من که همیشه استرس این را دارم که با یک خطای کوچک در ثبت سفارش مشتریان وفادار برند از دست بروند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع تان را از این رو به آن رو کنید. 

گفت وگو با مشتریان

یکی از کاربردهای تقریبا کلاسیک که همه از ابزارهای دارای هوش مصنوعی انتظار دارند، گفت وگو با مشتریان است. فکر می کنم همه ما تجربه چت با ربات های هوشمند در سایت برندها را داشته ایم. در این صورت ربات های هوشمند پدیده غیرمنتظره ای برای شما نیستند. کافی است جست وجویی ساده در گوگل داشته و بعد هم سایت تان را به یک ربات هوشمند مجهز کنید. آن وقت دیگر مشتریان برای دریافت جواب سوالات شان ساعت ها یا حتی روزها منتظر نمی مانند. 

اگر شما از آن دست کارآفرینانی باشید که نسل اول ربات های چت را به یاد دارند، احتمالا نگران بانک اطلاعاتی این ربات ها خواهید بود؛ چراکه در نسل اولیه ربات ها این کارآفرینان بودند که باید سوالات پرتکرار و جواب ها را برای ربات تعریف می کردند. اگر هم این وسط یک مشتری سوالی تازه مطرح می کرد، چیزی به غیر از جواب های چرت و پرت نصیبش نمی شد. البته این ماجرا در دنیای امروز کاملا فرض کرده است؛ چراکه ربات های چت حتی اگر جواب مناسب را در خودِ سایت برند پیدا نکنند، مثل یک پژوهشگر همه فن حریف اینترنت را زیر و رو می کنند تا کار مشتری راه بیفتد. ضمنا در بین گفت وگو با تحلیل پیام مشتریان انواع محصولات مناسب برای خرید را نیز معرفی خواهند کرد. 

بی شک بعضی از کارآفرینان هنوز هم دوست دارند خودشان با برخی از مشتریان گفت وگو کنند. این امر معمولا در پشتیبانی های تلفنی بیشتر به چشم می خورد. در این صورت شما می توانید از ابزارهای هوش مصنوعی به عنوان یک آنالیزور حرفه ای استفاده کنید، ماجرا جالب شد، نه؟

هوش مصنوعی در صورتی که به تاریخچه ارتباطات شما با مشتریان دسترسی داشته باشد، مثل یک منتقد حرفه ای عمل خواهد کرد. همانطور که منتقدهای سینما هر اثری را با سختگیری تمام زیر ذره بین می برند، هوش مصنوعی هم مکالمات قبلی شما را تحلیل خواهد کرد. دست آخر هم مجموعه ای از توصیه ها برای ارتباط بهتر با مشتریان تحویل تان می دهد. دست کم اینطوری دیگر با اشتباهات بچه گانه و تکراری روی اعصاب مشتریان تان راه نخواهید رفت. 

سخن پایانی

یادتان باشد در بازار همیشه راه های ساده برای کسب فروش بالا وجود دارد. با این حال خیلی وقت ها کارآفرینان آنقدر سرگرم شیوه های کلاسیک و آشنا برای خودشان هستند که عملا یادگیری مدل های جدید را فراموش می کنند. پس به جای اینکه خودتان را ۲۴ ساعته با روش های قدیمی مشغول کنید، کمی در دور و اطراف گشت بزنید. چنین امری دست کم اطلاعات تان درباره مدل های جدید فعالیت در عرصه فروش را بیشتر خواهد کرد. 

منبع: فرصت امروز

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا