اقتصاددیجیتالگزارش

تلاش‌های ویتنام برای ایجاد جامعه‌ای کاملا دیجیتال؛ صحنه برای استارتاپ‌ها تقویت می‌شود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ویتنام برای رسیدن به سودهای میلیارد دلاری و اقتصاد دیجیتالی که بتواند ۲۰درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل دهد، سعی دارد تا جامعه‌ای دیجیتال بسازد. اما با وجود اصلاح قوانین و سرمایه‌گذاری‌ها هنوز با مشکلات زیادی مواجه است که در صدد رفع آنهاست.

کشور ویتنام در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک جامعه کاملا دیجیتال تبدیل شود و این دیجیتالی شدن مزایای زیادی را برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کند.

در سال ۲۰۲۰، دولت استراتژی ملی خود را در مورد تحول دیجیتال اعلام کرد که هدف آن افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی از ۱۴درصد کنونی به ۲۰درصد تا سال ۲۰۲۵ است.

این کشور آسیای جنوب شرقی امیدوار است تا سال ۲۰۴۵ با تمرکز بر اقتصاد دیجیتال خود به یک اقتصاد پردرآمد تبدیل شود.

سود ۲۰۰ میلیارد دلاری برای اقتصاد دیجیتال

به گفته بانک جهانی: «اگر بخش‌های دیجیتال هرکشور بتواند سالانه ۱۰درصد رشد کند، طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۴۵ سودی فراتر از ۲۰۰میلیارد دلار را نصیب خود می‌کند».

به همین دلیل است که مقامات برای کارآفرینان فناوری فرش قرمز پهن می‌کنند.

ویتنام در سال ۲۰۲۱، مراکز جدید پشتیبانی استارتاپ هانوی، دانانگ و شهر هوشی‌مین را معرفی کرد. همچنین یکسال بعد، نقشه راه تقویت و نوآوری در علم را رونمایی کرد و وعده داده شد کشور ویتنام ۱درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیقات علمی ‌می‌کند.

طبق گزارش اخیر صندوق خطرپذیر Do Ventures و مرکز ملی نوآوری ویتنام، براساس تحولات اخیر و نقشه‌راهی که برای دیجیتال‌سازی این کشور معرفی شد؛ استارتاپ‌های ویتنامی در سال ۲۰۲۲ مورد توجه سرمایه‌گذاران زیادی قرار گرفتند.

براساس این گزارش، این کشور در سال گذشته از نظر تعداد معاملات در آسیای جنوب شرقی رتبه سوم و از نظر ارزش معاملات در رتبه چهارم قرار گرفته است. شایان ذکر است، صندوق‌های داخلی در سال ۲۰۲۱، بزرگترین سرمایه‌گذاران در استارتاپ‌های بومی بودند و ۴۵درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

با این حال، ارزش کل سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ویتنامی در سال ۲۰۲۲ تنها ۶۳۴میلیون دلار بود که ۵۶درصد نسبت به سال قبل یعنی عدد ۱میلیارد و ۴۰۰میلیون دلاری کاهش داشته است.

راه نجات کشاورزی ویتنام دیجیتالی شدن است

دیجیتالی شدن به ویژه برای کشاورزی ویتنام که یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور است اهمیت بیشتری دارد.

در سال ۲۰۲۲، وزارت کشاورزی و توسعه روستایی برنامه‌هایی را برای ایجاد مناطق روستایی هوشمند تا سال ۲۰۲۵ اعلام کرد که به طور خاص بر بهبود کارایی تولید و معرفی زیرساخت‌های دیجیتال تخصصی برای کشاورزان متمرکز است.

بنیانگذار Koima به عنوان یک متخصص کشاورزی گفت: بدون دیجیتالی شدن نمی‌توان دگرگونی در فعالیت های کشاورزی و ادغام میان سهامداران در طول زنجیره تولید به مصرف را ایجاد کرد و اگر این اتفاق نیفتد، کشاورزی ویتنام دچار سیر نزولی خواهد شد.

دیجیتالی شدن صنعت کشاورزی به کشاورزان در مقیاس کوچک کمک می‌کند تا درآمد خود را افزایش دهند، مزرعه سنتی خود را به جنگل‌های زراعتی تبدیل کنند و تنوع زیستی را بهبود بخشند و از طریق پلتفرم تأمین مالی به منابع مالی بدون نرخ بهره بالا دسترسی پیدا کنند.

موانع سر راه دیجیتالی شدن ویتنام

با وجود ورود سرمایه به حوزه فناوری‌های دیجیتال ویتنام، سرمایه گذاران در مورد موانع ساختاری متعددی هشدار می‌دهند که می‌تواند در آینده رشد را محدود کند.

موانعی مانند مالیات، حقوق مالکیت معنوی و حفاظت از اطلاعات که برای ایجاد یک محیط مساعد فناورانه لازم هستند.

یکی دیگر از موانع به گفته یکی از کارشناسان ویتنامی به نام «سینک‌زون»: فقدان نیروی انسانی در کلاس جهانی یکی از مشکلات بزرگ ویتنام در رسیدن به جامعه دیجیتال است. در حالی که ویتنام دارای متخصصان ماهر و باتجربه در برنامه‌نویسی، توسعه، طراحی و دیگر شغل‌های مختلف است اما آنها هنوز به اوج برتری نرسیده اند.

همچنین به گفته ویناکاپیتال؛ سرمایه‌گذاری محدود در تحقیق و توسعه توسط شرکت‌های بزرگ، مانع مهمی برای استارتاپ‌های ویتنامی است زیرا همکاری بین صنعتی و نوآوری را محدودتر می‌کند و این مسئله باعث می‌شود یافتن خریدار یا شرکای بالقوه‌ای که به محصولات یا خدمات استارتاپ‌ها علاقه‌مند هستند دشوارتر شود.

منبع: تجارت نیوز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا