امنیت اطلاعات

ویروس کرونا باعث تسریع حرکت به سمت امنیت سایبری شد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

بر اساس گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مربوط به بحران فعلی کووید-۱۹ افزایش حملات سایبری و کلاهبرداری از داده‌ها است. این بیماری همه‌گیر باعث پذیرش فرهنگ دیجیتال در سراسر جهان شده است.

درحالی‌که انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن) به‌طور فزاینده تلاش‌های خود را برای تقویت امنیت سایبری منطقه‌ای هماهنگ می‌کند، مقامات کشورهای عضو این انجمن معتقدند باید اقدامات بیشتری برای رفع تهدیدات در حال رشد انجام شود.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، بر اساس گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مربوط به بحران فعلی کووید-۱۹ افزایش حملات سایبری و کلاهبرداری از داده‌ها است. این بیماری همه‌گیر باعث پذیرش فرهنگ دیجیتال در سراسر جهان شده است. این بدان معناست که حمله سایبری و کلاهبرداری از داده‌ها به شکل منظم‌تری اتفاق می‌افتد. اگرچه بحران سلامت هشدارهایی را در مورد جرائم سایبری میان کارشناسان و شرکت‌ها ایجاد کرده است، اما این موضوعات، چندان هم تازگی ندارند.

در گزارش تهدیدات جهانی ۲۰۱۹ توسط مجمع جهانی اقتصاد، طبق نظر هزار تصمیم‌گیرنده که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفت، کلاهبرداری یا سرقت اطلاعات و حملات سایبری چهارمین و پنجمین تهدید بزرگ جهان محسوب شدند. روشن است که سهام‌داران بخش دولتی و خصوصی و نیز دانشگاهیان و جامعه مدنی باید تلاش‌های خود را افزایش داده تا از وقوع هرگونه عواقب احتمالی این قبیل جلوگیری شود.

در طی سال‌های اخیر با افزایش پیچیدگی و حجم حملات، اقدامات هکری و نفوذهای متعدد و موفقیت‌آمیز آنها، باعث شده تا آسیب‌های بیشتری نسبت به گذشته ایجاد شود.

مارک توماس، معاون امنیت سایبری در یک شرکت امنیت داده در این خصوص اظهار داشت: «سازمان‌هایی در کشورهای عضو انجمن ملل آسیای جنوب شرقی با ایجاد روابط استراتژیک با شرکای منتخب در حال تسریع در تحول امنیتی خود هستند تا نقشه راه و معماری امنیتی خود را در کنار بهینه‌سازی زیرساخت‌های خود ترسیم کنند.»

وی همچنین در ادامه تشریح کرد: «دولت‌های عضو آ.سه.آن دستورالعمل‌های مختلفی را صادر کرده‌اند که بخش خصوصی و دولتی را موظف به ارتقای زیرساخت‌های امنیتی خود برای مقابله با چشم‌انداز تهدیدهای درحال توسعه می‌کند.»

این کارشناس امنیت سایبری همچنین افزود: «سازمان‌های باتجربه با سرمایه‌گذاری در سکوهای هوش تهدید، درحال‌ توسعه قابلیت‌های خود هستند؛ زیرا آنها به دنبال جمع‌آوری، سازمان‌دهی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات تهدید با همتایان صنعت و نهادهای تبادل اطلاعات هستند. برای سایرین، ما شاهد افزایش خرید و همکاری مشتریانی هستیم که به دنبال تبادل تجربه و ارائه بینش‌های جدید از طریق میزگردها، انجمن‌های امنیتی و پنل‌های گفت‌وگو هستند.»

اقداماتی مانند سوءاستفاده از ابزارهای الکترونیکی برای استخراج ارز دیجیتال و حملات تحت وب سالانه به میزان دو برابر افزایش داشته است و اینکه سرقت اعتبار یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات امنیت سایبری است که کشورهای عضو آ.سه.آن با آن روبرو هستند. ازاین‌رو، حصول اطمینان از اینکه مدیران این کشورها از امنیت سایبری و محافظت از داده‌ها درک درستی دارند می‌تواند در چرخه تصمیم‌گیری تأثیرات قابل‌توجهی داشته باشد.

میزگردهایی که با حضور کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود اکنون به‌طور فزاینده‌ای بر اولویت امنیت سایبری تأکید داشته و از منظر تهدید، انطباق، خطرات و نوآوری‌های فناورانه آگاهی بیشتری را ایجاد کرده‌اند. این به‌نوبه خود به آنها کمک می‌کند تا موضوع زمینه‌های تمرکز، اولویت‌ها و تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنند. بااین‌حال، کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا هنوز به‌اندازه کافی برای امنیت سایبری هزینه نمی‌کنند.

یک کارشناس امنیت سایبری و امنیت اطلاعات بر این باور است برای اطمینان از تعهد پایدار به امنیت سایبری و برای رفع مؤثر شکاف در سرمایه‌گذاری، کشورهای عضو انجمن ملل آسیای جنوب شرقی باید بین ۰.۳۵ تا ۰.۶۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود یا جمعاً ۱۷۱ میلیارد دلار امریکا برای امنیت سایبری در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵، هزینه کنند که با توجه به آنچه در معرض خطر است، مبلغ اندکی به نظر می‌رسد.

مجمع جهانی اقتصاد در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که با توجه به اینکه بحران کووید-۱۹ وابستگی را به فرایندهای اقتصادی با فناوری امکان‌پذیر می‌کند، خطرات سایبری را نیز افزایش می‌دهد.

گزارشی از مرکز امنیت سایبری ملی انگلیس و وزارت امنیت داخلی امریکا روش‌های مختلفی را برای استفاده مجرمان سایبری درزمینه سوءاستفاده از همه‌گیری فعلی مشخص کرده است. به‌عنوان‌مثال، تقاضای اطلاعات در مورد کووید-۱۹، همراه با ایجاد ترس و اضطراب، فرصت‌هایی را برای مجرمان سایبری برای تحویل بدافزارها، باج‌افزار و حملات فیشینگ فراهم کرده است.

طبق گفته مجمع جهانی اقتصاد، افزایش تمهیدات دورکاری همچنین استفاده از خدمات آسیب‌پذیر مانند وی‌پی‌ان را که فاقد ضمانت امنیتی کافی هستند، گسترش داده و تهدید را برای افراد و سازمان‌های متخاصم تقویت می‌کند.

مرجع : سایبربان 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: آیا نگرانی درمورد حریم خصوصی داده‌ها کافی است؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا