بانکداری‌دیجیتالپیشنهاد سردبیر

پیشی گرفتن پرداخت‌های دیجیتال بر معاملات نقدی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

محققان دریافتند که شیوع بیماری همه‌گیر کروناویروس، بر روند جامعه بدون پول، سرعت می‌بخشد.

جهان در حال دور شدن از پول نقد است. خوب یا بد، بیماری همه‌گیر کروناویروس جدید بر این روند، سرعت بخشیده است. با توجه به اینکه در سال جاری در هر کشوری در جهان در مقطعی افراد خانه‌نشین شدند، بیشتر افراد مجبور به خرید آنلاین بودند.

علاوه بر این، میلیون‌ها نفر که پیش‌ازاین، هرگز از کارت اعتباری برای پرداخت استفاده نکرده بودند، در این زمان، این کار را انجام دادند و این روند همچنان ادامه دارد. البته در فروشگاه‌ها و مراکز خرید، مشتریانی که ترجیح به استفاده از پول نقد داشتند، در حال حاضر، تمایلی به استفاده از آن در مبادلات ندارند.

البته بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید، پذیرش پول نقد را متوقف کرده‌اند، اگرچه که کاملا مشخص نیست که پول نقد چگونه در انتقال ویروس کرونا عمل می‌کند، اما افراد ترجیح می‌دهند برای امنیت خود از پول نقد استفاده نکنند.

به نظر می‌رسد که این همه‌گیری جامعه را به سمت آینده‌ای عاری از پول نقد سوق می‌دهد.

برخی معتقدند که پرداخت‌های دیجیتال راحت‌تر، آسان‌تر و مطمئن‌تر هستند و برخی بر این باورند که حذف کامل پول، نقض آشکار حق شخص برای حفظ امور مالی و معاملات شخصی است، البته که حذف پول نقد سخت است و در این مسیر دست‌اندازهای بسیاری وجود دارد.

بررسی سالانه نشان داد که وجه نقد، محبوب‌ترین روش پرداخت برای آمریکایی‌ها تا سال گذشته بوده و همچنین هنوز اولویت پرداخت برای خریدهای زیر ۱۰ دلار است. بااین‌حال، نکته مهم این است که معاملات دیجیتالی حداقل در امریکا به شکل اصلی پرداخت تبدیل‌شده است.در چین، بیش از سه‌چهارم افراد در سال ۲۰۱۷ و قبل از بیماری همه‌گیر، ترجیح به استفاده از پرداخت دیجیتال داشتند. کشور چین که اولین کشوری است که اسکناس را به جهان معرفی کرده در حال رسیدن به جامعه بدون پول در جهان است.

اما آینده بدون پول نقد دلخواه همه نیست. بر اساس MarketWatch، در ایالات‌متحده ۱۴.۱ میلیون بزرگسال و ۶.۴ میلیون کودک هستند که هنوز حساب بانکی به نام خود ندارند  و همین باعث نابرابری زیاد در دسترسی به خدمات بانکی در بین گروه‌های جمعیتی خواهد شد.

تصور کنید  افراد در بانک حساب نداشته باشند و خدمات پول نقدی نیز انجام ندهند، این مورد چالشی است که ممکن است در آینده به‌طور فزاینده رایج شود و عمدتا افراد کم‌درآمد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

البته فناوری ممکن است راه‌حلی برای این موضوع ارائه کند؛ شرکت پی پل(PayPal)- شرکت آمریکایی در زمینه تجارت الکترونیک و سامانه انتقال وجه الکترونیکی- به مشتریان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از پایانه‌های فروشگاهی پول نقد را به‌حساب خود واریز کنند. سپس مشتریان با اسکن کدهای QR با استفاده از تلفن‌های خود، پرداخت را انجام می‌دهند که به‌عنوان جایگزینی برای پایانه‌های فروش (POS) در مشاغل کوچک است.

البته برخی از افراد به این نوع پرداخت اعتماد ندارند و پاسخ به این سوالات قطعی نیست، اما این همه‌گیری می‌تواند نگاه اجمالی به موارد مهم آینده را مشخص کند و پول نقد به‌عنوان یکی از قربانیان این همه‌گیری خواهد بود.

منبع: ایسنا به نقل از ساینس،

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا