ارزدیجیتالگزارش

چه نکاتی را باید در مورد گزارش مالیات بر درآمد رمز ارزها در آمریکا بدانیم؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مازیار نسیمی

قانون جدید، تعریف مجددی از پول نقد ارائه داده است تا بر اساس آن، پول نقد هرگونه مفهوم دیجیتالی دارای ارزش نظیر رمزارزها را شامل شود. آیا این تعریف جدید کارآمد خواهد بود؟

قانون مشاغل و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، رمزارزها را هدف قرار داده است و طی آن، کنگره و سرویس درآمد داخلی آمریکا (IRS) امیدوارند تا به مالیات عظیمی دست یابند. پیرو این قانون مالی، ۲۸ میلیارد دلار طی ۱۰ سال آتی به دست می‌آید. این قانون جدید فدرال هیچگونه تبصره‌ای هم ندارد و به نظر می‌رسد IRS به دنبال دریافت مالیات از رمزارزها است و کنگره آمریکا نیز در این راه به آنها کمک می‌کند.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۳، مهرماه ۱۴۰۰

سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که این قانون در خصوص چه افرادی و چگونه اجرا خواهد شد؟ با توجه به جریمه‌های قانونی و مدنی که لحاظ شده است، می‌توان گفت که اکثر صرافی‌ها و سایر نهادهایی که مطمئن نیستند به عنوان کارگزاری محسوب می‌شوند یا خیر، شامل این قانون هستند. نکته جالب این است که مشخص نیست دقیقا چه قوانینی در یک معامله یا کسب‌وکار دخیل هستند.

در این بین، IRS هم‌چنان بیان می‌کند که بسیاری از مردم، دارایی رمزارز خود را گزارش نمی‌دهند. اما ارائه گزارش‌های بیشتر به معنای قوانین مالیاتی بیشتر، به ارزش ۲۸ میلیارد دلار است. تعریف کارگزار در ماده ۶۰۴۵ قانون مالیاتی به شرح زیر است: هر فردی که مسئول ارائه منظم هرگونه سرویس در خصوص انتقال دارایی‌های دیجیتال (رمزارزها) از جانب فرد دیگری باشد.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

دارایی‌های دیجیتال نیز به عنوان «هرگونه معرف و مفهوم دیجیتالی ارزش است که در دفترکل رمزنگاری‌شده یا هرگونه فناوری مشابه طبق تعیین وزارت خزانه‌داری» تعریف شده است. دارایی‌های دیجیتال یا همان رمزارزها اکنون اوراق بهادار مشخص‌شده‌ای هستند که تحت قانون و فرم ارائه گزارش به IRS قرار می‌گیرند. این فرم مشابه با فرمی است که کارگزاری‌ها به منظور ارائه گزارش فروش سهام از آن استفاده می‌کنند.

قانون جدید این امکان را به وزارت خزانه‌داری و IRS می‌دهد تا چارچوب‌های قانونگذاری جدیدی درباره این قوانین جدید بنویسند. در این زمینه، قوانین کارگزار به کارگزار و سایر قوانین وجود دارد.

ارائه گزارش معاملات رمزارز به ارزش بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار

قانون ارائه گزارش اخیر در مقابل قانون ارائه گزارش کریپتو به عنوان پول نقد با مسئولیت قضایی مشخص رنگ می‌بازد و حرفی برای گفتن ندارد. در سال ۲۰۱۴، IRS اعلام کرد که رفتار این نهاد در قبال رمزارزها همانند یک دارایی است، نه یک نوع پول. همهمه‌ای که از این قانون و تاثیر آن بر پرداخت مالیات ایجاد شد بسیار بزرگ بود. بدین ترتیب، تقریبا هر انتقال یا معامله رمزارز، مالیات بیشتری را به همراه داشت. در عین حال، نکته جالب و طعنه‌آمیز این است که کنگره آمریکا و IRS اکنون نیز همانند قانون ارائه گزارش پول نقد عمل می‌کنند.

چندین دهه است که در تراکنش‌های بیشتر از ۱۰,۰۰۰ دلار در هر تجارت و کسب‌وکار، باید طی ۱۵ روز فرمی به IRS ارائه شود تا این تراکنش را به IRS گزارش بدهد. اگر خودرویی به ارزش بیشتر از ۱۰,۰۰۰ دلار بخرید، نمایندگی یا فروشنده خودرو باید تراکنش شما را گزارش بدهد. اگر به بانک مراجعه کنید و ۱۰,۰۰۱ دلار پول نقد برداشت کنید، بانک باید شما را به IRS گزارش بدهد.

اگر برداشت‌ها یا پرداخت‌های کمتری انجام دهید تا از ارائه گزارش اجتناب کنید، این موضوع به معنای فرار از قانون و یک جرم فدرال محسوب می‌شود. بسیاری از افراد گرفتار این قانون شده‌ و ناخواسته مرتکب جرم شده‌ و محکوم به پرداخت جریمه شده‌اند و حتی حکم حبس تا ۵ سال برای آنها تایید شده است. به هر ترتیب، بهتر است با این قانون درگیر نشوید.

بانک، فروشنده یا افراد باید اسم کامل، تاریخ تولد، آدرس، شماره تامین اجتماعی و شغل خود را اعلام کنند. اکنون کنگره و IRS این فرم را برای رمزارزها نیز الزامی کرده‌اند. در قانون جدید، تعریف پول نقد را به هرگونه معرف و مفهوم دارای ارزش تغییر داده است که به این ترتیب، شامل فناوری‌های دفترکل توزیع‌شده نظیر بلاکچین نیز می‌شود. اما آیا این قانون در سیستم بلاک چین که ویژگی ناشناس بودن به همراه دارد کارآمد خواهد بود؟

از ۱ ژانویه ۲۰۲۴، تراکنش‌های رمزارزها مستلزم ارائه فرم مذکور است و طی آن، هر فرد (شامل اشخاص، شرکت، شراکت، اتحادیه، صندوق یا بنگاه) که به سبب معامله یا کسب‌وکار، بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار رمزارز دریافت کند باید فرم مورد نظر را ارائه دهد. ارزشگذاری تراکنش بر اساس روز دریافت فرم انجام می‌شود. هم‌چنین، انجام تراکنش‌های کوچکتر به منظور اجتناب از ارائه گزارش، جرم محسوب می‌شود. از آنجایی که مجموع ارزش رسیدها مدنظر است، اگر رسیدها و مبالغ به مجموعه‌ای از تراکنش‌های متصل به هم مرتبط باشند، هر رسید و تراکنش رمزارز فارغ از مقدار ارزش آن باید گزارش شود.

علاقه IRS به عرصه کریپتو موضوع جدیدی نیست. هم‌اکنون نیز، تمام افراد ملزم به ارائه گزارش در خصوص سود خود از رمزارزها هستند. حتی در تمام فرم‌های IRS یا فرم‌های مالیات بر درآمد شخص نیز سوالاتی مانند «آیا در حوزه رمز ارزها فعالیتی دارید؟» وجود دارد.

این الزامات بسیار گسترده هستند. اگرچه زمان زیادی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ باقی مانده است، اما تغییرات زیادی باید انجام شود تا این الزامات قانونی، مناسب و کاربردی شوند.

قانون جدید عنوان کرده است که دریافت‌کنندگان رمزارز به ارزش بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار (که در این عرصه فعال هستند) باید طی ۱۵ روز اطلاعات شناسایی ارسال‌کننده را جمع‌آوری، بررسی و گزارش کنند. در غیر اینصورت، با جریمه و حتی مسئولیت‌های قضایی مواجه می‌شوند. منظور از فعالیت در هر عرصه کسب و کار، کسانی است که در آن حوزه به تولید، بازارگردانی، توزیع محصول، تبلیغات یا فروش محصول به صورت دوره‌ای مشغول هستند.

حال اگر مدعی باشید که سرمایه‌گذار هستید و در این عرصه حضور فعال ندارید ممکن است این موضوع (برای رفع الزامات جدید) نظر شما را جلب کند. با این حال، قوانین مالیاتی با استانداردهای مشخص بسیاری در خصوص این موضوع نیز وجود دارد.

آیا اعمال این قانون در سیستمی همتا به همتا که اغلب به طور ناشناس عمل می‌کند آسان خواهد بود؟ احتمالا نه. اما احتمالا درباره این قوانین جدید ترس‌هایی وجود دارد و شاید بهتر است ارائه گزارش انجام شود تا مشکلی پیش نیاید.

منبع: میهن بلاکچین و به نقل از کوین تلگراف،

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا