بازاریابی دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

۱۲ ایده تبلیغات موثر برای کسب ‌وکارهای کوچک

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اگر شما هم به‌تازگی یک کسب‌ و کار کوچک راه انداخته‌اید و به دنبال ایده‌هایی ارزان هستید که بتوانید تبلیغ کنید خواندن این مطلب را از دست ندهید. اینکه مردم از وجود شما مطلع شوند راز موفقیت کسب‌وکارتان است؛ اما ایده‌های سنتی و معمولی می‌توانند هزینه زیادی داشته باشند.

اگر بودجه کمی دارید و ایده‌هایی خلاقانه و رایگان یا حداقل تقریبا رایگان برای تبلیغات می‌خواهید با ما همراه باشید.

۱- راهی برای تبلیغات شفاهی پیدا کنید

اگرچه این‌طور به نظر نمی‌رسد؛ اما بازاریابی دهان‌به‌دهان برای شناخته شدن کسب‌ و کارهای کوچک یک راه فوق‌العاده قدرتمند است. به دنبال راهی باشید که در دهان مردم بیفتید؛ آن‌ها شما را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای به دوستان خود معرفی می‌کنند و این باعث رشدتان خواهد شد. نمونه‌های رایگان محصول، خدمات رایگان، تخفیف‌های جذاب یا دادن یک هدیه کوچک در زمان خرید می‌تواند به بازاریابان شفاهی و رایگان شما برای جذب مشتریان دیگر و خرید بیشتر انگیزه بدهد.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۲، شهریورماه ۱۴۰۰

۲- داستان کسب‌ و کار خود را با اعداد بگویید

اعداد و ارقام کسب‌وکار کوچکتان را بررسی کنید و ببینید آیا می‌توان از آمارها ایده جذابی به دست آورد؛ اگر در مدتی کوتاه بیشتر از ۱۰۰۰ مشتری به دست آورده‌اید یا خدمات را با درصدی بالاتر از استاندارد ارائه می‌دهید پس یک داستان جذاب برای گفتن دارید. آمارهای عددی را به‌صورت آنلاین منتشر کنید یا بر روی ویترین مغازه خود قرار دهید تا همه رهگذران آن‌ها را ببینند. مردم به اعداد توجه زیادی می‌کنند؛ پس ایده‌هایی مثل «جذب ۱۰۰۰ مشتری در طول ۱ ماه» عالی به نظر می‌رسد.

۳- اینفوگرافیک بسازید

یک راه فوق‌العاده برای تبلیغات کسب‌ و کارهای کوچک ساخت اینفوگرافیک است؛ اینفوگرافیک‌ها روشی برای ارائه آمار به‌صورت بصری هستند و با یک نگاه ساده می‌توان همه اطلاعات آن‌ها را به دست آورد. برای طراحی آن نیازی نیست به سراغ یک طراح یا گرافیست حرفه‌ای بروید؛ می‌توانید از نرم‌افزارهای موبایل یا خدمات تحت وب رایگان استفاده کنید و نمودارهایی گویا و جذاب بسازید.

۴- بازاریابی یک‌ به‌ یک را امتحان کنید

بازاریابی یک‌به‌یک استراتژی بازاریابی مفیدی است که با هدف آن تقویت تعاملات با مشتریان به وجود آمده است. اگر در منطقه‌ای کوچک فعالیت می‌کنید و اکثر افراد ساکن در آنجا را می‌شناسید می‌توانید کارت‌پستال‌های جذاب با هدیه‌های کوچک یا پیشنهادهای تخفیف برای مشتریان ارسال کنید. اگر در محیط بزرگ‌تری کار می‌کنید به دنبال یک نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان بگردید تا این فرایند را کاملا خودکار برای شما انجام دهد. شخصی‌سازی تعاملات با مشتریان به وفاداری آن‌ها و بازدهی بهتر سرمایه‌گذاری که بر روی بازاریابی کرده‌اید کمک می‌کند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۵- مسابقات آنلاین و آفلاین برگزار کنید

نیازی نیست که جوایز خیلی بزرگ و گران‌قیمتی در نظر بگیرید؛ چند محصول رایگان یا خدمات تکمیلی برای جذب مشتریان بالقوه کافی است. آن‌ها تنها چند ثانیه از زمان خود را برای شرکت در قرعه‌کشی یا مسابقه اختصاص می‌دهند اما شما داده‌های ارزشمندی به دست می‌آورید. مسابقات راهی عالی برای جمع‌آوری اطلاعاتی مانند ایمیل یا شماره تلفن‌های مشتریان بالقوه هستند و درعین‌حال وجود برند شما را به آن‌ها یادآوری می‌کنند.

۶- قدرت بازاریابی چریکی را امتحان کنید

شاید نام بازاریابی چریکی کمی عجیب به نظر برسد؛ اما با کمی نبوغ می‌توانید از آن برای رشد کسب‌وکار کوچک خود استفاده کنید. منظور از این شیوه بازاریابی استفاده از فضایی عمومی برای معرفی برند است. می‌توانید با کمی گچ بر روی یک تابلو یا حتی روی زمین پیام‌هایی متفاوت بنویسید که افراد برای خواندن آن‌ها توقف می‌کنند. همچنین برچسب‌ها یا بنرهای کوچک و کم‌هزینه اما جذاب می‌توانند مشتریان را برای اطلاع از خدمات شما کنجکاو کنند.

۷- یک رویداد یا کلاس آموزشی برگزار کنید

اگر کسب‌وکار شما به‌گونه‌ای است که افراد به یاد گرفتن ایده‌ها و مهارت‌های آن علاقه نشان می‌دهند یا اطلاعات مربوط به آن مدام به‌روز می‌شود، می‌توانید رویدادهای آموزشی کوچک برگزار کنید. وبینارهای رایگان یا کلاس‌های حضوری ارزان برای افرادی که به یاد گرفتن حرفه شما علاقه دارند یا حتی برای بچه‌های کوچکی که به دنبال پیدا کردن شغل آینده خود هستند تاثیر زیادی در جذب مشتریان بالقوه می‌گذارد. بروشورهای تبلیغاتی را چاپ و آن‌ها را در محیط بومی منتشر کنید. همچنین می‌توانید از کارکنانتان بخواهید بنر تبلیغاتی شما را در صفحات اجتماعی خود تبلیغ کنند. آشنایی با نوع کسب‌وکار شما در جذب مشتریان بالقوه تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

۸- در سایت‌های درج آگهی تبلیغ کنید

اگر به دنبال راه‌ حلی ارزان برای تبلیغات آنلاین می‌گردید به سراغ سایت‌های درج آگهی بروید. این سایت‌ها اغلب به‌ صورت رایگان یا با دریافت هزینه‌ای بسیار کم آگهی شما را برای مدتی طولانی درج می‌کنند و تعداد زیادی از کاربران که واقعا به خدمات شما نیاز دارند آن را خواهند دید.

۹- در رویدادهای خیریه محلی شرکت کنید

رویدادهای خیریه مکانی عالی برای دیده شدن کسب‌وکار کوچک شما هستند؛ اگر در محله شما بازارهای خیریه وجود دارند حتما غرفه‌ای در آن داشته باشید. علاوه بر این رویدادهای خیریه در شهرهای دیگر را از دست ندهید تا بتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید. حضور در این رویدادها باعث می‌شود که مشتریان نگرشی مثبت به شما پیدا کنند. تنها هزینه‌ای که برای جذب مشتری از این طریق می‌پردازید مقداری زمان و احتمالا اهدای تعدادی محصول رایگان است که قطعا ارزشش را خواهد داشت.

۱۰- بر روی فضای مجازی سرمایه‌گذاری کنید

شاید نتوانید به سراغ تبلیغات در فضای مجازی بروید اما می‌توانید برای کسب‌وکار خودتان یک صفحه ایجاد کنید و سپس با یک استراتژی مناسب آن را رشد دهید. اما معمولا زمان زیادی طول می‌کشد تا به نتیجه برسد. البته اگر روش‌های قبلی را پیش گرفته باشید می‌توانید به شناخته شدن برند خود در دنیای مجازی هم کمک کنید. ویدیوهای کوتاه و شیرینی بسازید که نشان می‌دهند کسب‌وکار شما چه می‌کند. همچنین مطالبی که به کسب‌وکارتان مربوط است یا به شناخت بیشتر محصولات کمک می‌کنند در صفحات اجتماعی خود منتشر کنید. توجه داشته باشید که شما باید با استراتژی‌های کسب رتبه در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند یوتیوب یا اینستاگرام آشنا باشید تا بتوانید صفحه خود را رشد دهید. 

۱۱- روی رابطه فعلی با مشتری سرمایه‌گذاری کنید

بیشتر از اینکه به فکر مشتریان جدید باشید باید مشتریان فعلی خود را حفظ کنید؛ به این منظور رابطه خود با مشتریان فعلی را بهبود دهید تا تبدیل به مشتریان دائمی شوند. به‌عنوان‌مثال می‌توانید به کسانی که بیشترین خرید را از شما داشته‌اند یا مشتریانی که به‌طور مداوم از شما خرید می‌کنند پاداش‌هایی به پاس قدردانی از همراهی آن‌ها بدهید.

۱۲- برندهای خودرویی را به کار ببرید

اگر کسب‌وکار شما به‌گونه‌ای است که باید محصولاتی را به‌طور مداوم در شهر جابه‌جا کنید؛ یک ایده بازاریابی رایگان این است که برند خود را بر روی خودروی باربری هم معرفی کنید. داشتن یک وسیله نقلیه مخصوص کمک می‌کند که برند شما به رسمیت شناخته شود و مشتریان نیز بهتر آن را بشناسند.

سخن پایانی

برای اینکه کسب‌وکارهای کوچک رشد کنند و مشتریان بیشتری داشته باشند نیاز به تبلیغات دارند. مشکل اینجاست که هزینه تبلیغات به روش‌های سنتی یا در شبکه‌های مجازی اغلب زیاد است و آن‌ها نمی‌توانند از پس آن بربیایند. روش‌هایی که در این مطلب بیان کردیم ایده‌هایی هستند که به‌صورت رایگان یا با نیاز به صرف کمترین هزینه به شما برای داشتن کسب‌وکاری مطمئن و رو به رشد کمک می‌کنند.

منبع:  ۱۱۸iranwork

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا