اقتصاددیجیتالکسب وکار هوشمند در جهان

اقتصاد چین پیشرو در تحول دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اقتصاد دیجیتال چین در سال ۲۰۲۲ به ۵۰.۲ تریلیون یوان (۶.۹۹ تریلیون دلار) رسید که نسبت به ۱۱ تریلیون یوانِ سال ۲۰۱۲، یک رشد انفجاری را نشان می‌دهد.

با قرار دادن دست داخل یک دستگاه کوچک دارای هوش مصنوعی به مدت دو دقیقه می‌توانید اطلاعاتی درباره شرایط جسمی، نکته‌های رژیمی و حتی نسخه‌های‌ پزشکی کسب کنید.

این یک سناریوی فیلم علمی-تخیلی نیست بلکه واقعیتی است که در نمایشگاه جاری «کنفرانس اینترنت جهانی ۲۰۲۳ ووجن» در استان «جه‌جیانگ» واقع در شرق چین به چشم می‌خورد.

تحول فوق در میانه پیشرفت عمیق چین در دیجیتالی شدن طی دهه گذشته حاصل شده است. «شیا شوئه‌پینگ» رئیس «آکادمی مطالعات فضای سایبری چین» در کنفرانس مطبوعاتی حین نشست ووجن گفت: اقتصاد دیجیتال چین در سال ۲۰۲۲ به ۵۰.۲ تریلیون یوان (۶.۹۹ تریلیون دلار) رسید که نسبت به ۱۱ تریلیون یوانِ سال ۲۰۱۲، یک رشد انفجاری را نشان می‌دهد.

چین تا ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۱.۰۸ میلیارد کاربر اینترنت را به ثبت رسانده که تقریبا دو برابر عدد ثبت شده در انتهای سال ۲۰۱۲ است. در عین حال، نرخ نفوذ اینترنت طی این دوره از ۴۲.۱ درصد به ۷۶.۴ درصد افزایش یافته است.

شرکت‌های اینترنتی طی دهه گذشته بر بستر این جامعه دیجیتالی عظیم رونق گرفته‌اند. تعداد شرکت‌های اینترنتی موجود در فهرست بازار بورس از بالای ۵۰ عدد در دسامبر ۲۰۱۲ به حدود ۱۶۰ عدد در ژوئن ۲۰۲۳ افزایش یافته‌اند که شامل غول‌های اینترنتی مثل «پیندودو» هستند. در عین دامنه شرکت‌های اینترنتی مطرح نیز مدام گسترش یافته است.

فناوری‌های هوش مصنوعی، به خصوص مدل‌های با پایه هوش مصنوعی، با آهنگی سریع در حال توسعه هستند و به شکلی اساسی در حال تغییر شکل دنیای دیجیتال و دنیای واقعی‌اند. هوش مصنوعی در حال تقویت بهره وری و ایجاد فرصت برای توسعه صنایع مختلف در چین است.

«تنسنت کلاد»، یکی از فروشندگان مطرح خدمات ابری چین، بیش از ۵۰ مدل پایه برای ۱۰ صنعت مانند فاینانس، فرهنگ و گردشگری، رسانه، امور دولتی و آموزش فراهم کرده است.

به عنوان مثال، یک راهنمای سفر یا آژانس مسافرتی می‌تواند طرح‌های سفر را برنامه ریزی کند اما در حال حاضر هوش مصنوعی هم قادر به انجام این کار است. 

برخی صنایع سنتی در حال بهره بردن از این ابتکار برای انجام گذار دیجیتال هستند.

«گروه شین‌فنگ‌مینگ»، تولیدکننده الیاف شیمیایی که در شهر «تونگ‌شیانگ» استان «جه‌جیانگ» یعنی جایی که کنفرانس اینترنت جهانی در حال برگزاری است، قرار دارد، از میزان گسترده‌ای از ربات‌های هوشمند در خطوط تولید خود استفاده می‌کند. در کارخانه این شرکت، ربات‌ها وظایفی مثل نظارت بر تولید و حمل و نقل داده شده است.

«یانگ جونگ‌جیه» مدیر این کارخانه می‌گوید: ارزش تولید سرانه کارخانه ما با کمک ربات‌ها دو برابر میانگین این صنعت است.

اقتصاد دیجیتال چین در حال حاضر رتبه دوم را در جهان از لحاظ مقیاس کلی داراست که نشان دهنده فرصت رشد قدرتمند آن محسوب می‌شود.

با این وجود هنوز مانعی در روند توسعه آن وجود دارد.

«گزارش توسعه اینترنت چین ۲۰۲۳»، که روز چهارشنبه در نشست ووجن منتشر شد، نشان می‌دهد هدف چین افزایش تحقیق، توسعه و کاربرد فناوری‌های جدید برای رشد گسترده کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌های مهم مانند کشاورزی، صنعت، امور مالی، آموزش و خدمات پزشکی و در عین حال تنوع بخشیدن به سناریوهای کاربرد آن است.

چین نیاز برای همکاری بین‌المللی در فائق آمدن بر موضوعات مرتبط با موارد کاربرد دیجیتال را احساس می‌کند. چین طی چند سال اخیر ابتکارات متعددی برای ترویج فرمول بندی مقررات حکمرانی دیجیتالی جهان مطرح کرده است.

منبع: cri

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا