بازاریابی دیجیتالرسانه دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

ترندهای بازاریابی با ویدئوهای کوتاه در سال ۲۰۲۲

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : مارتینا بروتوس – کارشناس بازاریابی دیجیتال   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

امروزه ویدئوهای کوتاه دیگر در گوشه و کنار فضای آنلاین به سادگی در دسترس قرار دارد. بسیاری از کاربران به جای تماشای محتوای متنی یا دیگر فرمت ها به سوی ویدئو گرایش پیدا کرده اند. این امر امکان مشاهده ویدئوها به ساده ترین شکل ممکن را فراهم می کند. همچنین بازاریاب ها نیز امکان انتقال پیام شان به مخاطب هدف بدون دردسر اضافه را خواهند داشت. 

بدون تردید اوج گیری محبوبیت ویدئوهای کوتاه در طول سال های اخیر بیش از هر نکته دیگری مدیون ظهور تیک تاک به عنوان یکی از محبوب ترین پلتفرم های آنلاین است. در کنار این اپ جذاب، اینستاگرام هم نقش مهمی در جلب نظر کاربران به ویدئوهای کوتاه داشته است. درست به همین خاطر امروزه بیشتر ویدئوهای کوتاه در این دو پلتفرم بارگذاری می شود. 

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

گوگل نیز در این میان خیلی زود به جمع برندهای طرفدار ویدئوهای کوتاه پیوسته است. این امر با راه اندازی آزمایشی بخشی ویژه در یوتیوب برای نمایش ویدئوهای کوتاه راه اندازی شده است. کاربران به این ترتیب امکان بارگذاری محتوای ویدئویی کوتاه شان در یوتیوب را پیدا کرده اند. تمام این نکات بیانگر اهمیت روزافزون ویدئوهای کوتاه در عرصه بازاریابی است. بنابراین اگر شما هنوز نسبت به فعالیت در این حوزه توجه لازم را نشان نداده اید، زمان ارزشمند برای توسعه برند و بازاریابی مناسب از دست تان رفته است. 

نکته جالب درباره کلیپ های کوتاه استقبال لینکدین به عنوان یک پلتفرم اختصاصی برای کارآفرینان در این میان است. امروزه کاربران در لینکدین امکان بارگذاری ویدئوهای کوتاه را دارند. این امر شاید در نگاه نخست چندان مهم به نظر نرسد، اما اهمیت این فرمت حتی در میان کارآفرینان را نیز نشان می دهد. بنابراین شما هم باید به خوبی به دنبال استفاده از مزایای آن برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باشید، در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نخواهید کرد. 

سوال اصلی در این مقاله نحوه استفاده از ویدئوهای کوتاه برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان با چنین تکنیکی هستید، نکات مورد بحث در این مقاله برای تان کاربردی خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات و راهکارها در این رابطه را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. 

ویدئوهای کوتاه چیست؟

ویدئوهای کوتاه یکی از بحث های مهم در زمینه تولید محتوا محسوب می شود. وقتی از چنین الگوی محتوایی صحبت می کنیم، به طور معمول ویدئوهایی تا حداکثر تا ۲.۵ دقیقه را مدنظر داریم. چنین امری به خوبی شما را نسبت به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف آگاه خواهد کرد. بنابراین اگر ویدئوی شما بیشتر از این مدت زمان باشد، شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. 

امروزه بسیاری از پلتفرم ها امکان بارگذاری ویدئوهای کوتاه در قالب استوری را می دهند. این امر نقش مهمی در جلب نظر کاربران به خاطر ماهیت کوتاه و البته فرآیند طراحی ساده ای برای بازاریاب ها دارد. بنابراین در آینده دنیای بازاریابی به طور چشمگیری تحت سلطه ویدئوهای بازاریای کوتاه قرار خواهد گرفت. 

ظهور پلتفرم هایی مثل تیک تاک و موفقیت شان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به خوبی اهمیت ویدئوهای کوتاه را نشان می دهد. این امر به برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فرصت طلایی می دهد. با این حساب جهت گیری دیگر پلتفرم های آنلاین به سوی استفاده از چنین فرمتی به هیچ وجه عجیب نیست. 

شاید حضور یوتیوب در میان پلتفرم هایی که استفاده از ویدئوهای کوتاه را برای کاربران مهیا کرده اند، اندکی عجیب باشد. نکته مهم در این میان استراتژی یوتیوب برای اول بودن در زمینه به اشتراک گذاری محتوای ویدئو در فضای آنلاین است. درست به همین خاطر حتی در زمینه بارگذاری ویدئوهای کوتاه نیز عملکرد سریعی از خودش نشان داده است. اگر شما در یوتیوب برای برندتان کانال رسمی دارید، باید کم کم آمادگی لازم برای استفاده از انواع ویدئوهای کوتاه در کنار سایر فعالیت های تان را داشته باشید. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۳، مهرماه ۱۴۰۰

چرا ویدئوهای کوتاه به درد بازاریابی می خورد؟

فرمت ویدئو در طور سال های اخیر به طور چشمگیری نظر کاربران را به خودش جلب کرده است. این امر به دلیل افزایش سرعت اینترنت در سراسر دنیا و همچنین پیشرفت فناوری در دسترس بازاریاب ها برای طراحی ویدئوهای بهتر بوده است. یکی از عادت های مهم کاربران که نقش اساسی در استقبال شان از ویدئوهای کوتاه بازی می کند، تمایل شان برای مشاهده ویدئوهای کوتاه است. این امر به طور کلی استقبال کاربران از محتوای کوتاه را شکل می دهد. به همین خاطر اگر برندی در شرایط کنونی به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با محتوای طولانی باشد، به احتمال زیاد حتی یک نفر هم به برندش جلب نخواهد شد. 

وقتی از سلیقه مخاطب در زمینه استقبال از محتوای کوتاه صحبت می کنیم، باید به یک نکته اساسی توجه داشته باشیم. فقط برندهایی در طول سال های اخیر توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را داشته اند که به خوبی محتوای شان را خلاصه سازی کرده اند. سایر برندها در این میان به طور مداوم با مشکلات اساسی رو به رو شده اند. همین امر شانس برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را کاهش داده است. 

شما با استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله می توانید توانایی از دست رفته تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را دوباره به دست بیاورید. شاید این امر بسیار عجیب به نظر برسد، اما در بسیاری از مواقع بازاریابی با ویدئوهای کوتاه می تواند مکمل استراتژی بازاریابی برندها باشد. شما با استفاده از این روش دست کم نسبت به جهت گیری کنونی مشتریان تان واکنش خوبی نشان خواهید داد. این امر از شما برندی محبوب در میان مشتریان خواهد ساخت. با این حساب استفاده از ویدئوهای کوتاه در عرصه بازاریابی نه یک انتخاب ساده، بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است. 

ترندهای بازاریابی با ویدئوهای کوتاه

ویدئوهای کوتاه دامنه وسیعی از محتوا را شامل می شود. همین امر انتخاب گونه های مناسب برای بازاریاب ها را بدل به امری سخت و دشوار می کند. شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باید همیشه از توانایی تیم بازاریابی تان به منظور شناسایی بهترین محتوای ممکن سود ببرید، در غیر این صورت خیلی زود توانایی تان برای جلب نظر مخاطب هدف کاهش پیدا می کند. 

ما در این بخش بعضی از بهترین الگوها و گونه های ویدئوهای کوتاه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. این امر به شما برای جلب نظر مشتریان کمک شایانی خواهد کرد. 

چالش های برند

ترندهای بازاریابی با ویدئوهای کوتاه در سال 2022

امروزه تقریبا هر برندی در شبکه های اجتماعی چالش خاص خودش را دارد. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. اگر شما به دنبال تعامل با مشتریان به بهترین شکل ممکن هستید، ایجاد یک چالش و درخواست از کاربران به منظور ارسال ویدئوهای کوتاه بهترین راهکار خواهد بود. این امر به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و سرگرم ساختن شان به طور همزمان را می دهد. 

گاهی اوقات برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیازمند یک تکنیک تازه هستند. این امر در قالب کمپین های مسابقه ای یا چالش های جذاب صورت می گیرد. نکته مهم در این میان انتخاب ساز و کاری برای شرکت کاربران در چالش برندتان به ساده ترین شکل ممکن است، در غیر این صورت شما شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف تان نخواهید داشت. درست به همین خاطر باید همیشه حواس تان به وضعیت تعامل با مخاطب هدف باشد. استفاده از ویدئوهای کوتاه یکی از راهکارهای ساده و کاربردی برای جلب نظر کاربران به شرکت در چالش برندتان است. این امر نه دشواری زیادی برای کاربران دارد، نه آنها را در شرایط بسیار سختی قرار خواهد داد. درست به همین خاطر شانس تان برای جلب نظر مشتریان با استفاده از چنین ویدئوهایی به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. 

تبلیغات با همکاری اینفلوئنسرها

ترندهای بازاریابی با ویدئوهای کوتاه در سال 2022

اینفلوئنسرها در طول سال های اخیر محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران و البته برندها پیدا کرده اند. اعتماد بالای کاربران در شبکه های اجتماعی مختلف به اینفلوئنسرها برای جلب توجه برندها کافی به نظر می رسد. درست به همین خاطر بسیاری از برندهای بزرگ برای تبلیغ محصولات شان در عمل از بازاریاب های حرفه ای در کنار اینفلوئنسرها استفاده می کنند. چنین امری به شما فرصت بسیار خوبی به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد. 

شما برای انتخاب اینفلوئنسر مناسب نیازی به بررسی های دقیق ندارید. یکی از ساده ترین راهکارها در این میان ارزیابی وضعیت رقبا و تلاش برای الگوبرداری از آنهاست. البته منظور ما در این بخش استفاده از همان اینفلوئنسری که رقیب تان با آن همکاری دارد، نیست. در عوض شما می توانید از اینفلوئنسرهایی شبیه به کسانی که رقبای تان با آنها تعامل دارند، استفاده نمایید. چنین امری شما را به بهترین شکل ممکن در کانون توجه مشتریان قرار خواهد داد. 

نکته بعدی در زمینه طراحی ویدئوهای کوتاه با همکاری اینفلوئنسرها مربوط به هزینه های چنین کاری است. اگر شما هزینه بسیار زیادی برای این بخش صرف کنید، در آینده برای سایر پروژه های تان با مشکل رو به رو خواهید شد. بنابراین باید همیشه به دنبال راهکارهایی برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف تان باشید. این امر شامل همکاری با یک اینفلوئنسر در سطح خرد است. شما با چنین کاری نه تنها در هزینه های تان صرفه جویی می کنید، بلکه فرصت تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف را نیز پیدا خواهید کرد. دلیل این امر تاثیرپذیری بسیار بهتر کاربران در بازارهای محلی از اینفلوئنسرهای خرد در مقایسه با افراد مشهور در سطح بین المللی است. بنابراین همیشه پیش از همکاری با فرد موردنظرتان تمام شرایط را مدنظر قرار دهید. 

تیزر پادکست برند

برخی از برندها برای تعامل بهینه با مخاطب هدف شان از تیزرهای کاربردی نیز استفاده می کنند. شاید این امر بسیار عجیب به نظر برسد، اما در بلندمدت به شما امکان جلب نظر دامنه وسیع تری از کاربران را می دهد. یکی از مشکلات همیشگی برندها برای توسعه پادکست شان نظر منفی بسیاری از کاربران نسبت به آن است. شما با بارگذاری تیزرهای کوتاه از پادکست تان در شبکه های اجتماعی امکان جلب نظر کاربران به آن را پیدا می کنید. نکته مهم در این میان انتخاب بهترین بخش از هر قسمت پادکست تان برای تهیه تیزر است، در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نمی کنید. 

یکی از مزایای اصلی استفاده از تیزر مربوط به امکان ساماندهی آن با هزینه بسیار اندک است. بنابراین شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از آن به مشکل چندانی برخورد نخواهید کرد. چنین امری به طور ویژه ای برای برندهای دارای بودجه محدود مالی کاربردی خواهد بود. 

شما با جست و جویی کوتاه در میان برندهای بزرگ به خوبی امکان پیدا کردن نمونه های موفق فراوان در زمینه استفاده از تیزر پادکست در شبکه های اجتماعی را خواهید داشت. این امر به شما برای تاثیرگذاری درست بر روی مخاطب هدف کمک می کند. بنابراین هیچ بهانه‎ای در زمینه عدم راه اندازی پادکست و تبلیغ آن با ویدئوهای کوتاه از شما پذیرفته نیست. 

امروزه برخی از برندها حتی از پادکست های ویدئویی برای توسعه برند استفاده می کنند. این امر می تواند موضوع خوبی برای تهیه چکیده هر قسمت از پادکست و بارگذاری اش در قالب یک ویدئوی کوتاه باشد. شما در این صورت شانس بسیار بالایی برای تعامل با کاربران در این فضا خواهید داشت. 

نمایش پشت صحنه برند

مشتریان در بازار همیشه مایل به مشاهده پشت صحنه برندها هستند. این امر هیجان زیادی در آنها ایجاد کرده و فرصت طلایی به برندها برای تعامل بالا با مشتریان را می دهد. متاسفانه برخی از برندها هرگز به چنین نکته ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان فکر نمی کنند. به همین خاطر همیشه با مشکلات گسترده ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو می شوند. توصیه ما در این بخش توجه به پشت صحنه کسب و کارتان به عنوان منبعی جذاب برای تولید محتواست. این امر به شما شانس خوبی به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد. بنابراین نباید هرگز این فرصت طلایی را از دست بدهید. 

براساس گزارش موسسه سوشیال اسپروت، ۷۰ درصد از کاربران در شبکه های اجتماعی نسبت به مشاهده پشت صحنه برندهای مورد علاقه شان در مقایسه با هر نوع محتوای دیگری تمایل نشان می دهند. معنای این امر ضرورت برنامه ریزی برندها در مسیر نمایش پشت صحنه های جذاب از برندشان است.

شما برای نمایش پشت صحنه برندتان باید همیشه جذاب ترین بخش ها را انتخاب نمایید، در غیر این صورت کاربران خیلی زود توجه شان به شما را از دست می دهند. برخی از برندها به طور طبیعی فرآیند فعالیت بسیار جذابی دارند. این امر به آنها فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون کارهای پیچیده را می دهد. اگر برند شما به طور عادی در حوزه ای جذاب برای مشتریان فعالیت ندارد، باید اندکی خلاقیت بیشتر را چاشنی کارتان کنید. البته در این میان همیشه امکان مشورت گرفتن از افراد حرفه ای نیز وجود دارد. 

اگر شما برخی از برندهای بزرگ را به طور مداوم در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، یادگیری نکات حرفه ای درباره شان هرگز امر دشواری نخواهد بود. این امر به شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را می دهد. بنابراین اگر به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون دردسرهای رایج هستید، به طور ویژه ای این نکته را مدنظر قرار دهید. تنها کاری که در اینجا باید انجام دهید، پیدا کردن یکی از رقبای مناسب تان و تلاش برای الگوبرداری از آن است. این طوری خیلی راحت می توانید پشت صحنه برندتان را بدون کم و کاستی به مشتریان تان نشان دهید. 

توجه بیشتر به محتوای آموزشی

ترندهای بازاریابی با ویدئوهای کوتاه در سال 2022

محتوای آموزشی همیشه جذابیت زیادی برای کاربران در شبکه های اجتماعی دارد. دلیل این امر نیز تمایل کاربران برای یادگیری نکات مختلف در کنار سرگرمی در پلتفرم های گوناگون است. شما با طراحی محتوای آموزشی در قالب ویدئوهای کوتاه امکان پاسخگویی به این نیاز مشتریان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. بنابراین لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید. فقط باید در حوزه تخصصی تان به خوبی اطلاعات موردنیاز را گردآوری کرده و آنها را به زبانی ساده در اختیار مخاطب هدف تان قرار دهید. این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به همراه خواهد داشت. 

گاهی اوقات بازاریاب ها برای طراحی محتوای آموزشی به سراغ ایده های بیش از اندازه عجیب و غریب می روند. اگر ویدئوهای آموزشی شما چندان برای کاربران قابل فهم نباشد، اعتبارتان در بازار به سرعت خدشه دار می شود. با این حساب باید ویدئوی کوتاه تان را به ساده ترین شکل ممکن تهیه نمایید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.

یکی از مشکلاتی که بازاریاب ها برای تهیه ویدئوهای کوتاه و تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف با آن رو به رو هستند، مربوط به نحوه آموزش درست یک مطلب است. وقتی قرار است شما در ویدئوهای ۲.۵ دقیقه ای چنین کاری را دنبال نمایید، فرآیند موردنظر از هر زمان دیگری سخت تر خواهد شد. توصیه ما در این میان تلاش برای طراحی ویدئوهای آموزشی در قالب مجموعه ای چند قسمتی است. شما با چنین کاری فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا کرده و به خوبی می توانید نظر آنها را جلب نمایید. 

امروزه بازاریابی ویدئویی هنوز هم مهمترین الگو برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. نکته مهم در این میان ضرورت جهت گیری به سوی استفاده از ویدئوهای کوتاه است. این امر دردسرهای زیادی برای بازاریاب ها به همراه دارد. اگر شما به دنبال استفاده از این تکنیک به ساده ترین شکل ممکن هستید، بهره گیری از نکات مورد بحث در این مقاله برای تان کاربردی خواهد بود. 

منبع: فرصت امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا