مقاله کسب و کار دیجیتال

کاربرد هوش تجاری (BI) و آینده آن به زبان ساده

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

هوش تجاری (BI) یکی از حوزه‌های نسبتا جدیدی است که با ظهور تکنولوژی و برای استفاده از حجم زیاد داده‌های تولید شده به وجود آمد. به طور کلی هوش تجاری به کسب و کارها کمک می‌کند که سرویس‌های مورد ارائه خود را بهتر کنند و به مزیت‌های رقابتی جدیدتر برسند.

در یک جمله، کسب و کارها می‌توانند با استفاده از هوش تجاری تصمیمات تجاری بهتری بگیرند و در نهایت به سود بیشتری دست پیدا کنند. این مقاله به صورت مختصر در مورد هوش تجاری، کاربردهای آن، صحبت خواهیم کرد و در نهایت هم یک شرکت کالی پیشرو در استفاده از حوزه جدید هوش تجاری را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

هوش تجاری (BI) چیست؟

هوش تجاری (BI) فرآیندی است که جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه داده‌ها را شامل می‌شود و به سازمان‌ها کمک می‌کند تصمیمات تجاری آگاهانه‌تری بگیرند. به عبارت دیگر، BI جزء حیاتی استراتژی و تصمیم‌گیری در کسب‌ و کارهای مدرن است؛ زیرا به سازمان‌ها این قدرت را می‌دهد که در مورد عملیات، مشتریان و رقبای خود به بینش برسند.

در BI از ابزارها و فناوری‌های مختلف، برای جمع‌آوری داده‌ها از منابع مختلف، مانند پایگاه‌های داده، جداول (Spreadsheets) و سایر برنامه‌های نرم‌افزاری استفاده می‌شود. سپس این داده‌ها به بینش‌ها و تجسم‌های معناداری تبدیل می‌شوند که می‌توانند برای شناسایی روندها، الگوها و فرصت‌های بهبود مورد استفاده قرار بگیرند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کاربرد هوش تجاری (BI) در صنایع مختلف

به زبان ساده، هوش تجاری می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا کارایی عملیاتی خود را بهبود بخشند، درآمدشان را افزایش دهند، هزینه‌هایشان را کاهش دهند و در صنعت خود مزیت رقابتی دست آورند.

از آن‌جایی که نیازمندی اصلی استفاده از هوش تجاری داده است، در صنایع مختلفی می‌توانیم از این حوزه جدید استفاده کنیم. در ادامه چند مورد از این صنایع را آورده‌ایم:

  • مالی: برای تجزیه و تحلیل روندهای بازار و تصمیم گیری‌های سرمایه‌گذاری
  • مراقبت‌های بهداشتی: برای ردیابی نتایج بیمار و بهبود ارائه مراقبت
  • خرده‌فروشی: تجزیه و تحلیل رفتار مشتری و بهینه‌سازی مدیریت موجودی
  • تولید: برای نظارت بر فرآیندهای تولید و شناسایی نقاط قابل بهبود

به طور کلی، BI ابزار قدرتمندی است که می‌تواند به سازمان‌ها در تصمیم‌گیری‌های داده محور و دستیابی به اهداف تجاری‌شان کمک کند. با استفاده از هوش تجاری، سازمان‌ها می توانند درک عمیق‌تری از عملیات و مشتریان خود به دست آورند و تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند که باعث رشد و موفقیت می‌شود.

هوش تجاری چگونه می‌تواند به شرکت‌ها در تصمیم‌گیری بهتر کمک کند؟

ناگفته پیداست که کسب و کارها هر چقدر بتوانند به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشند، تصمیم‌گیری‌های موثرتری هم می‌توانند داشته باشند. بنابراین هوش تجاری (BI) می‌تواند با ارائه اطلاعات دقیق، به موقع و مرتبط، در تصمیم‌گیری بهتر به شرکت‌ها کمک کند.

در ادامه چند راه وجود دارد که BI می‌تواند به شرکت ها در تصمیم گیری بهتر کمک کند:

  • بهبود دقت داده‌ها: ابزارهای BI می توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا مطمئن شوند که داده‌هایشان دقیق و به‌روز است. در نتیجه آن‌ها می‌توانند بر اساس اطلاعات قابل اعتماد، تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.
  • بینش بهتر: ابزارهای BI می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا بینشی در مورد عملیات، مشتریان و رقبا کسب کنند تا بتوانند روندها، الگوها و فرصت‌های بهبود را شناسایی کنند.
  • تصمیم‌گیری سریع‌تر: داده‌ها و بینش‌های بلادرنگ که توسط ابزارهای BI ارائه داده می‌شوند، شرکت‌ها به سمت تصمیم‌گیری‌های سریع‌تر و دقیق‌تر سوق می‌دهند. در نتیجه، تصمیم‌گیرندگان می‌توانند به تغییرات بازار یا عملیات خود سریع‌تر واکنش نشان دهند.
  • افزایش بهره‌وری: شناسایی زمینه‌های قابل بهبود یا حتی نیازمند بهتر شدن هم یکی دیگر از مزایای استفاده از ابزارهای BI است. بنابراین، کسب و کارها می‌توانند عملیات و سرویس‌های خود را بهینه کنند و هزینه ها را کاهش دهند.
  • رسیدن به مزیت‌های رقابتی: ابزارهای BI می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا با کسب بینش نسبت به رقبای خود، مزیت رقابتی به دست آورند. به این معنی که تصمیم‌گیرندگان با استفاده از این ابزارها می‌توانند نقاطی را شناسایی کنند که می توانند متمایز باشند و سهم بازار را به دست آورند.

آینده هوش تجاری (BI)

با گسترش کاربردهای هوش تجاری، این حوزه اکنون پا را فراتر از تجزیه و تحلیل ساده داده‌ها گذاشته و به سنگ بنای تصمیم‌گیری مدرن تبدیل شده است. با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML)، هوش تجاری می‌تواند الگوها و روندهای داده را شناسایی کند. در همین حال، پردازش زبان طبیعی (NLP) به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به صورت بلادرنگ از داده‌های بدون ساختار بینش (Insights) استخراج کنند.

همچنین یکپارچه‌ شدن حوزه‌های ذکر شده با اینترنت اشیا، امکان جمع‌آوری داده‌ها از منابع مختلف را فراهم می‌کند. علاوه بر این، هوش تجاری سلف سرویس به کاربران نهایی این امکان را می‌دهد که تجسم داده‌های خود را به صورت یکپارچه ایجاد کنند. در یک کلام، آینده BI، نوید متحول کردن دنیای کسب و کار را می‌دهد.

سخن پایانی

هوش تجاری (BI)همانطور که از اسم آن پیداست، مغز متفکر کسب و کارهاست و به آن‌ها کمک می‌کند با هوش و آگاهی بیشتری تصمیمات تجاری خود را بگیرند. ناگفته پیداست که تصمیمات آگاهانه‌تر هم در نهایت سهم بازار و سود بیشتری را به دنبال خواهد داشت. در این مقاله به طور کلی حوزه هوش تجاری و در انتها هم یکی از شرکت‌های پیشروی فعال در صنعت مالی ایران به نام ویستا سامانه آسا را معرفی کردیم.

منبع: ویستاسامانه

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا