بازاریابی دیجیتال

۱۵ دلیل اهمیت سئو برای موفقیت کسب وکارها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

امروزه نیاز به سئو (SEO) در کسب و کارهای اینترنتی به بالاترین حد خود رسیده است. چرا که مصرف کنندگان به طور انبوه به خرید آنلاین گرایش پیدا کرده اند و حتی سنتی ترین مشاغل نیز متوجه این مساله شده اند که باید هرچه سریع تر کسب و کار خود را آنلاین کنند.

سئو در واقع یکی از مهم ترین کانال های دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) محسوب می شود که اگر به طور اصولی پیاده سازی و انجام شود می تواند موفقیت یک کسب و کار را تضمین کند. در واقع سئو یکی از کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین روش های بازاریابی دیجیتال است که باید به آن توجهی ویژه داشت و در تدوین مارکتینگ پلن یا برنامه بازاریابی نیز درباره آن توضیحات کامل داد.

در مقابل پیاده سازی اشتباه سئو می تواند فاجعه ای بزرگ به بار بیاورد و فروش و جایگاه یک سایت در نتایج جستجو را کاهش دهد. بنابراین یادگیری سئو و تسلط بر مفاهیم سئو الزامی است و قطعا نیاز به آموزش دارد. پس اگر آشنایی کامل به سئو ندارید پیشنهاد می کنیم یک پکیج آموزش جامع سئو مناسب را تهیه و مشاهده نمایید و سپس به طور عملی کار سئو بر روی سایت را شروع کنید.

ما به خوبی می دانیم که سئو به بیشتر دیده شدن و افزایش بازدید یک سایت کمک می کند. اما آیا می دانید علاوه بر این چه ارزش های دیگری را می تواند ارائه کند و چرا اهمیت سئو روز به روز روبه افزایش است؟ ما در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد. در این مطلب ۱۵ دلیل برای اینکه کسب و کارها بدون توجه به صنعت و حوزه ای که در آن فعال هستند باید توجهی ویژه به سئو داشته باشند را بررسی می کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

۱۵ دلیل اهمیت سئو برای موفقیت کسب وکارها

۱- جستجوی ارگانیک اغلب منبع اصلی ترافیک وب سایت است

ظاهر شدن در نتایج جستجوی ارگانیک بخش بزرگی از بازدید وب سایت ها را تشکیل می دهد و علاوه بر آن یک جزء حیاتی از قیف فروش نیز می باشد که در نهایت باعث می شود ابتدا کاربران به لید (Lead) یا سرنخ تبدیل شده و در ادامه به مشتری تبدیل شوند.

دقت داشته باشید که وقتی صحبت از نتایج جستجو می کنیم ۹۰% منظور ما موتور جستجوی گوگل است چرا که بیشترین سهم را در بازار موتورهای جستجو دارد و بسیار حائز اهمیت می باشد. گوگل در واقع با بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه محبوب ترین سرویس جستجو محسوب می شود. بنابراین اگر ما در نتایج جستجوی گوگل بتوانیم رتبه های خوبی کسب کنیم، افزایش بازدید و فروش را برای کسب و کار ما به ارمغان خواهد آورد.

۲- سئو باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می شود

هدف هر سئوکار با تجربه، ایجاد یک بستر قوی برای سئو و ایجاد یک تجربه کاربری تمیز و موثر است که در نهایت منجربه افزایش اعتماد و اعتبار برند می شود. در واقع برای اینکه یک سایت به رتبه های بالا دست پیدا کند نیاز دارد تا بسیاری از فاکتورهای گوگل را رعایت کند و همین دقت و ظرافت در انجام فاکتورها باعث می شود وبسایت شما حرفه ای تر به نظر برسد و در نهایت اعتماد به برند شما افزایش می یابد.

نکته مهم این است که ایجاد اعتماد و اعتبار یک شبه غیرممکن است. درست مانند زندگی واقعی. اقتدار و اعتبار در طول زمان به دست می آید و ساخته می شود. اما می توان گفت پیروی از دستورالعمل های الگوریتمE-A-T گوگل برای اطمینان از حصول نتایج موفقیت آمیز بسیار مهم است.

۳- سئو بهترین راه برای درک صدای مشتری است

از درک تغییرات کلان بازار تا درک هدف مشتری را می توان به کمک سئو متوجه شد. در واقع سئو به ما می گوید که مشتریان چه می خواهند و چه نیازی در بازار وجود دارد و این کار را به روش های مختلف از جمله روش های زیر می توان انجام داد:

  • بررسی کوئری های پرطرفدار گوگل
  • تجزیه و تحلیل SERP
  • داده های تجزیه و تحلیل و بینش هوش مصنوعی

۴- سئو خوب به معنای تجربه کاربری بهتر است

تجربه کاربری به اولویت اول تمامی دیجیتال مارکترها تبدیل شده است. همه خواهان رتبه بندی ارگانیک بهتر و گرفتن حداکثر بازدید هستند. با این حال، تعداد کمی از افراد متوجه می شوند که تجربه کاربری بهینه بخش بزرگی از مسیر رسیدن به رتبه های برتر است.

گوگل به خوبی یاد گرفته است که چگونه یک تجربه کاربری خوب یا نامطلوب را تشخیص دهد و به همین دلیل می توان گفت داشتن یک تجربه کاربری مثبت به عنصری اساسی برای موفقیت یک وب سایت تبدیل شده است. بنابراین بهینه سازی تجربه کاربری چیزی است که سئوکاران و دیجیتال مارکترها در همه صنایع باید به آن توجهی ویژه داشته باشند و بخشی از تمرکز خود را به آن اختصاص دهند.

۵- سئوی محلی به معنای افزایش تعامل، ترافیک و نرخ تبدیل است

با افزایش و تسلط رو به رشد ترافیک موبایل، جستجوی محلی به بخش اساسی موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط تبدیل شده است. هدف سئوی محلی (Local SEO) بهینه سازی ویژگی های دیجیتالی شما برای یک محدوده جغرافیایی خاص است. بنابراین افراد می توانند به سرعت و به راحتی شما را پیدا کنند و از شما خرید کنند.

متخصصان سئو این کار را با بهینه سازی وب سایت و محتوای آن، از جمله نقل قول های محلی و بک لینک ها و همچنین فهرست های منطقه ای مرتبط با مکان و بخش تجاری که یک برند به آن تعلق دارد، انجام می دهند. برای ارتقای تعامل محلی، متخصصان سئو باید پنل گراف دانش یک برند، فهرست کسب و کار من در Google و صفحات شبکه های اجتماعی آن برند را به خوبی بهینه سازی کنند.

۶- سئو بر چرخه خرید تأثیر می گذارد

تحقیقات در حال تبدیل شدن به یک عنصر حیاتی در بهینه سازی سئو است و اهمیت تحقیق کردن به سرعت در حال افزایش است. استفاده از تاکتیک های سئو برای انتقال پیام های خود، تولید محصولات و خدمات نوآورانه و ایجاد اعتماد و بهبود چرخه خرید بسیار موثر می باشد. بنابراین باید بتوانید با تحقیقات در مورد بازار و مشتری استراتژی سئو را به درستی تدوین کرده و افراد مناسبی را مخاطب خود قرار دهید.

۷- سئو به طور مداوم در حال بهبود است و بهترین روش ها همیشه به روز می شوند

الگوریتم های گوگل به سرعت و به طور پیوسته در حال تغییر و بهینه شدن هستند و اگر شما نتوانید خود را با این تغییرات وفق دهید قطعا از رقبا جا خواهید ماند. بنابراین فعالیت مداوم و اعمال تغییرات بر روی سایت با توجه به تغییرات و حساسیت های جدید گوگل بسیار مهم است و نباید بهینه سازی را هیچ وقت متوقف کرد.

۸- کشف تاکتیک های سئو رقبا

علاوه بر بهینه سازی مداوم شما باید تاکتیک های سئو رقبای خود را بررسی کنید و به دلیل موفقیت آنها پی ببرید. موفقیت در سئو جدای مسائل مشترک در هر حوزه و کسب و کاری می تواند ترفندها و تاکتیک های خود را داشته باشد. از تاکتیک ها و استراتژی های محتوایی گرفته تا طراحی قیف فروش

۹- سئو نسبتا ارزان و بسیار مقرون به صرفه است

قطعا همه چیز هزینه دارد اما سئو در مقایسه با روش ها و کانال های دیگر دیجیتال مارکتینگ بسیار ارزان تر و به صرفه تر است چرا که بازگشت سرمایه بسیار طولانی تری برای شما نسبت به دیگر روش ها خواهد داشت. البته در کلمات کلیدی پر رقابت می تواند این هزینه بیشتر باشد اما باز هم ارزش هزینه کردن را دارد چرا که جستجو در گوگل اولین گزینه برای تحقیق و یا خرید محصول توسط مشتریان است. بنابراین می توان گفت هرگونه هزینه در حوزه SEO می تواند یک سرمایه گذاری بلند مدت مناسب باشد.

۱۰- سئو روابط عمومی است

سئو برای برند شما ارزش ویژه و بلندمدتی را ایجاد می کند. داشتن یک رتبه خوب در نتایج عملا به روابط عمومی شما نیز کمک می کند. بنابراین یک سئو خوب به معنی بیشتر و بهتر دیده شدن نیز می باشد و به طور غیر مستقیم می توانید روابط عمومی خود را نیز تقویت کنید. علاوه بر این بخش مهمی از سئو، سئو خارجی است که با لینک سازی و انتشار رپورتاژ در سایت های دیگر انجام می شود. بنابراین همزمان با تقویت و بهبود سئو شما در حال PR هستید و از طریق سایت های مختلف بیشتر دیده می شوید!

۱۱- سئو یک استراتژی بلند مدت است

سئو می تواند تأثیر قابل توجهی در سال اول داشته باشد اما همچنان بسیاری از تاثیرات مثبت آن طولانی مدت خواهد بود. بنابراین به سئو به عنوان یک استراتژی بلند مدت باید نگاه کرد و انتظار بازدهی بلند مدت از آن داشت.

۱۲- سئو قابل اندازه گیری است

سئو را به کمک ابزارهای مختلف می توان اندازه گیری کرد. شما به سادگی با داده های موجود در گوگل سرچ کنسول می توانید بررسی کنید که میزان ترافیک شما در طول زمان چه تغییراتی داشته است و آیا اقدامات شما برای بهینه سازی سئو موفقیت آمیز بوده یا خیر. بنابراین برخلاف خیلی از روش های بازاریابی در سئو می توان میزان موفقیت را اندازه گیری کرد و این یک فاکتور بسیار مهم در انتخاب یک کانال مارکتینگ است.

۱۳- سئو فرصت های جدیدی را به نمایش می گذارد

یک کسب و کار اینترنتی با پیاده سازی استراتژی سئو اصولی می تواند علاوه بر افزایش ترافیک و فروش فرصت های جدیدی را نیز برای خود خلق کند. به طور کلی نگاهی که به نتایج ابتدایی گوگل وجود دارد نسبت به دیگر کسب و کارها وجود ندارد. شما زمانی که در جایگاه های بالای نتایج به طور مرتب دیده می شوید ناخودآگاه همه چیزهای خوب را به سمت خود جذب می کنید! این فرصت ها می تواند جذب افراد خبره و باتجربه باشد و می تواند همکاری با دیگر کسب و کارهای بزرگ باشد.

۱۴- اگر در صفحه یک نیستید، برنده نخواهید شد!

همانطور که می دانید گوگل اخیرا امکان نتایج صفر یا (Zero-Click SERP) را فراهم کرده که جواب کوتاه به درخواست کاربر در همان نتیجه اول (صفر) نمایش داده می شود و حتی بخشی از متن که پاسخگوی نیاز کاربر است نمایش داده می شود. بنابراین حتی خیلی وقت ها کاربر نیاز ندارد روی هیچ کدام از نتایج کلیک کند!

حالا شما فرض کنید در صفحات ۲ به بعد قرار داشته باشد. به نظر شما شانس شما برای دیده شدن چه قدر است؟ بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از ۵۰% کل کلیک ها بر روی نتایج ۱ تا ۳ انجام می شود و حدود ۳۰% از کل نتایج صفحات ۱ و ۲ اصلا کلیک نمی شوند! بنابراین در بازی سئو یا باید در رتبه های اول باشید و یا خیلی انتظار موفقیت نداشته باشید.

۱۵- سئو همیشه وجود خواهد داشت

برخلاف نظر برخی کارشناسان که معتقدند با ظهور هوش مصنوعی سئو از بین خواهد رفت، سئو همیشه وجود خواهد داشت. حتی در هوشمندترین موتورهای جستجو باید بهترین محتواها به کاربر نمایش داده شود و بهترین محتوا بودن همیشه یکسری فاکتورهای مشخص دارد. بنابراین با رعایت این فاکتورها می توان رتبه های بالاتر را بدست آورد. البته قطعا خیلی از اقدامات سئو دستخوش تغییر خواهند شد. به عنوان مثال لینک سازی خارجی به طور کامل می تواند کنار برود اما همچنان مسائلی مثل تجربه کاربری و کیفیت محتوای ارائه شده از فاکتورهای مهم برای رتبه بندی خواهند بود.

نتیجه گیری

نقش سئو در موفقیت کسب و کارها در چند سال اخیر به طور قابل توجهی گسترش یافته است. به طور خاص، موتورهای جستجو به کاربران کل اینترنت کمک می کنند تا نیاز خود را برطرف کنند. بنابراین انجام سئو به طور اصولی باعث بیشتر دیده شدن و افزایش فروش و در نهایت موفقیت یک کسب و کار می شود. سئو چالش های خود را نیز دارد، اما فرصت هایی که به ارمغان می آورد به موفقیت در آینده برای هر نوع کسب وکاری کمک می کند و برای حضور موفق یک برند در حال حاضر و آینده بسیار مهم است.

منبع: فرصت‌امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا