رسانه دیجیتال

پلتفرم ایکس در ماه گذشته حدود ۶۰۰ میلیون بازدیدکننده خود را از دست داد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

سیاست‌های اخیر ایلان ماسک در خصوص پلتفرم ایکس باعث شده تا این شبکه اجتماعی با سیل انتقادات کاربران و دولت‌ها مواجه شود

محبوبیت و موفقیت شبکه اجتماعی ایکس‌(توییتر سابق) در پی تصمیمات مالکش روز‌به‌روز در حال افول است. این روزها تغییرات متعدد ایکس و به دنبال آن سیاست‌های ایلان ماسک، انتقادات جدی کاربران و حتی دولت‌ها را در پی داشته است. داده‌های جدید وب‌سایت similarweb که در زمینه تحلیل رفتار کاربران شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، نشان می‌دهد که این شبکه اجتماعی تنها در ماه سپتامبر حدود ۶۰۰ میلیون بازدیدکننده خود را از دست داده است.

به نظر می‌رسد این کاهش بازدید در پی رویکرد جدیدی باشد که ایلان ماسک در پیش گرفته است، چرا که او قصد دارد برای کاهش بات‌ها، از کاربرانش برای فعالیت در این شبکه اجتماعی حق عضویت سالانه دریافت کند. البته این تنها تصمیم عجیب ایلان ماسک نیست. او به تازگی در واکنش به مقررات جدید اتحادیه اروپا برای خدمات دیجیتالی، سرگرم بررسی خارج کردن شبکه اجتماعی ایکس از این منطقه است. با این همه باید دید این پلتفرم در آینده برای کسب بازدیدکنندگان بیشتر چه برنامه‌هایی خواهد داشت، چون ایلان ماسک در ماه‌های گذشته بیشتر روی جنبه‌های درآمدزایی شبکه اجتماعی ایکس کار کرده است.

سیاست‌های عجیب

سیاست‌های اخیر ایلان ماسک در خصوص پلتفرم ایکس باعث شده تا این شبکه اجتماعی با سیل انتقادات کاربران و دولت‌ها مواجه شود. داده‌های جدیدی similarweb که وضعیت بازدید اکثر وب‌سایت‌ها را ردیابی می‌کند، نشان‌دهنده آن است که این شبکه اجتماعی تنها در ماه سپتامبر حدود ۶۰۰ میلیون از بازدیدکنندگان خود را از دست داده است. بر این اساس تعداد بازدیدکنندگان ایکس از ۶.۴ میلیارد در ماه اوت، به ۵.۸ میلیارد در سپتامبر کاهش یافته است. بنابراین ایلان ماسک از آن زمان تاکنون حدود ۱۰ درصد از بازدیدکنندگان پلتفرم خود را از دست داده است. علاوه بر این، میزان ترافیک بازدید کاربران ۱۷۶ کشوری که در ماه سپتامبر از ایکس بازدید کرده‌اند، تا ۸۳ درصد کاهش یافته است. از طرفی داده‌های گوگل ترندز‌(Google Trends) نیز نشان می‌دهد که میزان جست‌وجو برای واژه Twitter از زمانی که ایلان ماسک مدیریت آن را برعهده گرفته، دائما در حال کاهش بوده است. البته تغییر نام این شبکه اجتماعی به ایکس هم می‌تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد.

با این همه باید دید که ایلان ماسک برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان چه برنامه‌ای دارد، چرا که او در مدت اخیر بیشتر روی جنبه‌های درآمدزایی پلتفرم ایکس کار کرده است. این در حالی است که طبیعتا کاربران، سرمایه اصلی یک شبکه اجتماعی هستند و بدون آنها تبلیغات عملا بی‌نتیجه است.

یکی از تصمیمات اخیر ماسک که شاید روی کاهش بازدیدکنندگان تاثیر بسزایی داشت، دریافت حق عضویت برای فعالیت در این شبکه اجتماعی است. ایلان ماسک به‌تازگی اعلام کرد که خواندن توییت‌ها رایگان باقی می‌ماند، اما اگر به‌دنبال نوشتن پست باشید، باید سالانه یک دلار بپردازید. علاوه‌ بر این، در نسخه رایگان امکان ری‌توییت، پاسخ به توییت‌ها و لایک‌ کردن آنها وجود ندارد. این طرح با سرویس ایکس پریمیوم (توییتر بلو) با حداقل هزینه ماهانه ۸ دلار متفاوت است و اگر این طرح جدید اجرایی شود، تمام کاربران جدید ایکس باید سالانه یک دلار هزینه بپردازند. همچنین این هزینه تنها از کاربرانی گرفته می‌شود که از طریق وب عضو شبکه اجتماعی ایکس می‌شوند و نه اپلیکیشن موبایل آن. به گفته مالک ایکس، این برنامه می‌خواهد اسپم، دستکاری پلتفرم و فعالیت بات‌ها را در این شبکه اجتماعی کاهش دهد.

علاوه‌‎براین، کاربران جدید نسخه وب ایکس در نیوزیلند و فیلیپین باید حساب خود را از طریق شماره تلفن تایید کنند. این طرح اشتراکی که بخشی از برنامه «Not A Bot» محسوب می‌شود، در این دو کشور به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است. البته مالک ایکس به‌تازگی از اضافه‌شدن دو طرح اشتراکی جدید هم با هزینه‌های متفاوت و نمایش یا عدم نمایش تبلیغات خبر داده است. به گفته ایلان ماسک، یکی از این طرح‌ها هزینه کمتری خواهد داشت که شامل تبلیغات می‌شود و طرح دوم گران‌تر و بدون تبلیغات خواهد بود.

چالش‌های بی‌پایان

به‌طور کلی از زمان تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، این پلتفرم تنها در راستای درآمدزایی حرکت کرده است و این موضوع باعث شده تا کاربران قدیمی این شبکه اجتماعی به‌دنبال مهاجرت از آن باشند. با این همه ایلان ماسک همیشه در موقعیت‌های حساس از طرح جدیدی رونمایی می‌کند تا شاید بتواند مخاطبان قدیمی را حفظ و گاهی مخاطب جدیدی هم پیدا کند.

از آنجا‌ که ایلان ماسک از همان ابتدا تصمیم داشت ایکس را به یک سوپراپلیکیشن تبدیل کند، چندی پیش اعلام کرد که این شرکت در حال کار روی قابلیت استریم بازی‌های ویدئویی و خرید آنلاین است. شاید این قابلیت بتواند بازدیدکنندگان بیشتر و به‌خصوص گیمرها را به ایکس جذب کند. با این همه همچنان باید دید که ایلان ماسک چه ‌سازو‌کاری در نظر خواهد گرفت. به‌طور کلی تصمیمات اخیر او در خصوص پلتفرم ایکس باعث شده است تا کاربران و دولت‌ها به رویکرد‌هایش انتقادات بسیاری داشته باشند.

ایلان ماسک به‌تازگی در واکنش به مقررات جدید اتحادیه اروپا برای خدمات دیجیتالی، سرگرم بررسی خارج کردن شبکه اجتماعی ایکس‌(توییتر سابق) از این منطقه است. سایت خبری اینسایدر به نقل از منابع آگاه در این مورد نوشت: «مالک پلتفرم ایکس درباره حذف دسترسی به این اپلیکیشن در اروپا یا مسدود کردن دسترسی کاربران اتحادیه اروپا به ایکس صحبت کرده است.»

اتحادیه اروپا در ماه اوت قانون خدمات دیجیتالی را به اجرا گذاشت که مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از انتشار محتوای نامطلوب داشته و بعضی از شیوه‌های مورد استفاده برای هدف گرفتن کاربران را ممنوع یا محدود می‌کند. این قانون به رگولاتورهای اروپایی اجازه می‌دهد تا شرکت‌های فناوری را بابت نقض این مقررات، معادل شش درصد از گردش مالی جهانی آنها جریمه کنند.

به گزارش رویترز، تیه‌ری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، سه‌شنبه هفته گذشته به ایلان ماسک اعلام کرده بود اطلاعات غلط در پلتفرم شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) را محدود کند و هشدار داده بود که پس از خشونت‌های اخیر در خاورمیانه، این پلتفرم برای انتشار محتوای غیرقانونی و اطلاعات غلط مورد استفاده قرار گرفته است. توییتر برای نظارت بر محتوا به جای بازبینی توسط کارکنان، به اتوماسیون تکیه کرده است. این پلتفرم برخلاف رقیب بزرگ‌ترش، متا پلتفرمز که صاحب فیس‌بوک و اینستاگرام است، از راستی‌آزمایان استفاده نمی‌کند. البته خروج از اتحادیه اروپا، تنها تصمیم عجیب ماسک نیست.

از طرف دیگر ایلان ماسک که با داعیه حفظ و رواج آزادی بیان در شبکه اجتماعی توییتر، آن را تصاحب کرد، حالا اقداماتی عجیب و برخلاف ادعاهای اولیه خود انجام می‌دهد که اعتراض کاربران را به دنبال داشته است. او در آخرین اقدام، تیک خاکستری رنگ صفحه نیویورک‌تایمز در پلتفرم ایکس را به‌دلیل انتشار مطلبی در مورد حمله به بیمارستانی در غزه حذف کرد. باید گفت ایلان ماسک علاوه بر دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلاتی مانند کاهش مخاطبان و از دست رفتن محبوبیت پلتفرم ایکس در پی تصمیمات اخیرش، با مشکلات دیگری هم درگیر است. چندی پیش مدیران ارشد سابق توییتر، پس از اینکه دادگاه ایلان ماسک را ملزم به خرید ۴۴ میلیارد دلاری این شرکت کرد، از ایکس شکایت کردند.

طبق حکم صادر شده توسط قاضی دادگاه، پلتفرم ایکس که قبلا با نام توییتر شناخته می‌شد، باید هزینه حقوقی ۱.۱ میلیون دلاری را که مدیران ارشد این شرکت سال گذشته و در جریان خرید این پلتفرم توسط ایلان ماسک پرداخت کرده بودند، به آنها بپردازد. بر اساس گزارش بلومبرگ، کاتلین سنت. جی. مک کورمیک، قاضی دادگاه کیفری ایالت دلاور، به نفع پاراگ آگراوال، مدیرعامل سابق توییتر، ویجایا گاده ،مدیر ارشد سابق سیاستگذاری این شرکت و سایر مدیران آن رای داده است. در این حکم اعلام شده است که توییتر وظایف خود برای پوشش هزینه‌های قانونی ناشی از کار آنها برای شرکت را نقض کرده است. ایلان ماسک پس از تصاحب توییتر و شکایت این شرکت به‌دلیل تلاش او برای خروج از معامله ۴۴ میلیارد دلاری، آگراوال و دیگر مدیران ارشد آن را اخراج کرد.

سپس در ماه آوریل، آگراوال و گاده به‌دلیل عدم پرداخت صورت‌حساب‌های قانونی از ایکس شکایت کردند. بلومبرگ در گزارش خود توضیح می‌دهد که ایکس فقط حدود ۶۰۰ هزار دلار از این مبلغ را پرداخت کرده است و مایکل بلانچارد، یکی از وکلای این شرکت می‌گوید که مقامات ایکس پس از دیدن صورت‌حساب حقوقی ۱.۱ میلیون دلاری که توسط وکلای گاده ارائه شده است، غافلگیر شده‌اند.

به گفته بلانچارد، این هزینه حقوقی فقط برای یک روز شهادت درخواست شده است و مقامات ایکس از آن به عنوان یک سوءاستفاده آشکار یاد کرده‌اند. هرچند قاضی مک کورمیک نیز اشاره کرد که مبلغ ۱.۱ میلیون دلاری هزینه حقوقی بسیار زیادی است، اما همچنان به نفع مدیران سابق توییتر حکم داد. او درباره حکم خود گفته است: «من مبلغ موردنظر را بررسی کرده‌ام و هرچند این مبلغ گزاف احتمالا بیشتر از میزانی است که کسی بخواهد آن را پرداخت کنند، اما غیرمنطقی نیست.»

به‌طور کلی از زمان تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، محبوبیت و همزمان درآمد تبلیغاتی این شرکت دائما کاهش یافته است. بنابراین جای تعجبی ندارد که ماسک با رویکردهای جدیدش به دنبال تقویت درآمد شرکت باشد. به‌طور کلی ماسک یا کارینو مدیرعامل ایکس دائما در تلاشند تا تبلیغ‌دهندگان سابق این پلتفرم را دوباره جذب کنند. با این همه گویا مدیران پلتفرم ایکس، رضایت کاربران را به کلی فراموش کرده‌اند یا اهمیت چندانی به آن نمی‌دهند. در این میان نقش رفتارها و تصمیمات هیجانی ایلان ماسک در کاهش محبوبیت این شبکه اجتماعی بسیار پررنگ بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا