مقاله کسب و کار دیجیتال

رابطه هوش تجاری و بازارهای مالی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یکی از فناوری‌های جدید و کارآمد در دنیا، هوش تجاری (BI) است که با کمک هوش مصنوعی، علم داده و روش‌های تحلیلی به رشد کسب و کار و تجارت کمک می‌کند. هوش تجاری کاربردهای مختلفی دارد و شرکت‌های مختلف، با توجه به نیاز خود از جنبه‌های مختلف این تکنولوژی استفاده می‌کنند. یکی از موضوعات جذاب، بررسی رابطه هوش تجاری و بازارهای مالی است.

به دلیل گستردگی و تنوع بالایی که در محصولات و خدمات بازارهای مالی وجود دارد و همچنین تعداد بسیار زیاد کاربران فعال در این حوزه، زمینه مالی، پول و سرمایه به یکی از مقاصد مناسب برای پیاده‌سازی هوش تجاری تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم ابتدا کمی با هوش تجاری، کارکرد و مزایای آن برای بازارهای مالی آشنا شویم و سپس ارتباط BI و بازار پول و سرمایه را در ایران بررسی کنیم. در انتها هم به یکی از شرکت‌های فین‌تک (FinTech) ایران اشاره می‌کنیم که به خوبی توانسته است از پتانسیل این حوزه (هوش تجاری ) برای بهبود کسب و کار خود استفاده کند.

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری (Business Inteligence) یکی از تکنولوژی‌های تحلیل کسب و کار است که به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از داده، kpiهای مختلف را محاسبه کنید و از آن‌ها برای تصمیم‌گیری داده-محور استفاده کنید. برای اینکه هوش تجاری بتواند نتایج صحیح را در زمان درست به شما نمایش دهد، نیاز به داده با کیفیت دارد.

تمام اسناد مالی که از ابتدای فعالیت کسب و کار به دست آورده‌اید، منبع مهمی از داده هستند که به کمک BI و تحلیل این داده‌های مالی، می‌توانید شاخص‌های مالی را به‌روز و زنجیره تامین را بهینه کنید و در تمام بخش‌های کسب و کار از مارکتینگ تا جذب و … تصمیمات علمی‌تری بگیرید.

سیستم‌های هوش تجاری چطور کار می‌کنند؟

اگر بخواهیم یک سیستم هوش تجاری را به شکلی ساده توصیف کنیم، می‌توانیم ۴ مرحله مختلف برای آن در نظر بگیریم:

  • جمع‌آوری داده

در این مرحله سیستم BI که به درستی پیاده‌سازی شده است، می‌تواند داده را به صورت خودکار از پایگاه‌های داده شرکت مانند CRM، ERP و … بگیرد.

  • ذخیره‌سازی داده

معمولا در مرحله قبلی با حجم زیادی از داده روبرو هستیم. این داده باید در یک پایگاه داده تجمیعی ذخیره شود تا در صورت نیاز، امکان فراخوانی آن وجود داشته باشد.

  • تحلیل داده

ابزارهای هوش تجاری برای تحلیل داده باید داده را از انبار داده بخوانند. BI به کمک این داده‌ها Kpi را به همراه تغییرات آن به شما نمایش می‌دهد.

  • تهیه گزارش

اگر داده و تحلیلی که روی آن انجام داده‌ایم به افراد تصمیم‌گیرنده کسب و کار نرسد، تمام تلاش‌های ما از بین می‌رود. هوش تجاری داده و نتایج تحلیل آن را به شکل گزارشی مجسم می‌کند که فهم آن برای ذی‌نفعان و افرادی که تصمیم‌گیرنده هستند، آسان باشد.

مزایای هوش تجاری در بازارهای مالی

حالا که با هوش تجاری و عملکرد آن آشنا شدیم، نوبت به بررسی مزایای این تکنولوژی در بازارهای مالی می‌رسد. بسیاری از مدیران مالی که به دنبال بهبود فرایندهای سازمانی، افزایش درآمد شرکت و افزایش سهم از بازار هستند، از هوش تجاری به عنوان یک دستیار حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

آن‌ها به کمک اتوماسیون فرایندها، حجم کارهای دستی و تکراری واحد مالی را کاهش می‌دهند و با ارائه گزارش‌های مرتب، در تصمیمات استراتژیک و توسعه کسب و کار تاثیر می‌گذارند و به نوعی به دست راست مدیرعامل تبدیل می‌شوند.

به طور خلاصه، موارد زیر از مزایای مهم هوش تجاری در بازارهای مالی هستند:

  • صرفه‌جویی در زمان و انرژی نیروی انسانی با اتوماسیون فرایندهای تکراری
  • کاهش چشم‌گیر خطاها
  • یکپارچه‌سازی داده
  • کمک به تصمیم‌گیری صحیح و تصمیم‌سازی
  • توجه بیشتر به جزئیات و ارائه گزارش‌های دقیق
  • افزایش امنیت داده و اطلاعات
  • افزایش درآمد و سود خالص

رابطه هوش تجاری و بازارهای مالی ایران

با توجه به مزایای هوش تجاری، در سال‌های اخیر شاهد گسترش هرچه بیشتر استفاده از هوش تجاری در بازارهای مالی ایران هستیم. کارگزاری‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های فناوری‌های مالی (FinTech)، هر کدام به نوعی در حال استفاده از ظرفیت این تکنولوژی هستند.

برای مثال یکی از استفاده‌های متداول از BI در بازار مالی ایران، پیش‌بینی وضعیت بازار و اتخاذ تصمیم درست برای آینده کسب و کار است. همچنین بانک‌ها و سیستم‌های پرداخت با کمک هوش تجاری، سعی در جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری دارند.

شرکت‌های فین‌تک هم با استفاده از داده‌های کلان یا بیگ دیتا کسب و کار و فرایندهای هوش تجاری، خدمات خود را بهینه می‌کنند و به مشتریان خود راهکارهای مناسب مالی ارائه می‌دهند. یکی از شرکت‌های فین‌تک ایران که به خوبی از ظرفیت BI استفاده می‌کند، ویستا سامانه آسا است.

منبع: ویستا سامانه آسا 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا